وجود ترافیک سنگین در بیشتر خیابان‌های شهر از چالش‌های حوزه مدیریت شهری خرم آباد است.
این خیابان‌ها  متناسب با جمعیت 50 سال پیش ساخته شده اند و امروز پاسخ‌گوی این حجم خودرو نیستند؛ یابان حافظ از خیابان‌های قدیمی شهر و یکی از مسیرهای پرتردد عبور خودروها از شمال به جنوب شهر خرم آباد است.
این خیابان در محدوده بافت قدیمی شهر قرار دارد. عرض کم خیابان سبب شده است بیشتر اوقات شاهد گره کورترافیکی در این مسیر باشیم؛ علاوه بر بار ترافیکی تحمیل شده به این خیابان، تردد این حجم خودرو بافت قدیمی و سنتی شهر را با مشکل روبرو کرده است؛ وجود آثار تاریخی و ارزشمندی مانند حمام گپ، بازار طلافروشان، حمام آسیا و میدان گپ اهمیت این خیابان را دوچندان کرده است.
هر چند در سال‌های نه چندان دور طرح‌های متعددی در مورد تعریض خیابان حافظ ارائه شد؛ اما به دلیل قرار گرفتن این خیابان دربافت قدیمی با این اقدام موافقت نشد.
به هر حال باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد بر همین اساس طرح ساخت خیابانی موازی خیابان حافظ برای کاهش بار ترافیکی در این مسیر تصویب شد.
تکمیل خیابان جایگزین حافظ خرم‌آباد معطل 10میلیارد تومان تبدیل این خیابان به پیاده راه در جذب گردشگر موثر است
موقعیت خیابان جدید
مدیر عامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری خرم‌آباد هم در این زمینه می‌گوید: خیابان جایگزین خیابان حافظ به طول 755 متر و عرض 36 متر درحال اجراست.
"زهره خدایی" با اشاره به این که از 175 پلاک در مسیر خیابان جایگزین 59 درصد آنها تملک شده است، می‌افزاید: 40 درصد کارتملک واحدها باقی مانده است که پیگیر اجرای آن هستیم.
منزل میرزا سیدرضا؛ نمادی از زندگی پیشینیان در خرم‌آباد/ نماد بازار شهروی با اشاره به مسیرخیابان جدید می‌گوید: این خیابان ازکمربندی مرکز شهر یعنی خیابان اردشیر کرمی آغاز و به مسجد توسلی ختم می‌شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری خرم‌آباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امکان تعریض خیابان حافظ وجود ندارد، می‌گوید: به دلیل وجود آثار تاریخی مانند حمام گپ، میرملاس و دیگر آثار چنین امکانی وجود ندارد.
خدایی می‌افزاید: مشکل ترافیک باید حل شود بنابراین تصمیم گرفته شد که خیابان جایگزین ساخته شود.
وی با اشاره به تاریخ تصویب طرح عنوان می‌کند: این طرح سال 90 تصویب و از همان زمان هم اقدامات مورد نیاز انجام شد.
خدایی می‌گوید: سازمان نوسازی بهسازی شهرداری خرم‌آباد متولی تملک املاک در مسیرساخت خیابان است.
مدیرعامل سازمان نوسازی وبهسازی  ساخت این خیابان را وابسته به تأمین اعتبار می‌داند و می‌گوید: با توجه به این موضوع که شهرداری منبع مالی مناسبی ندارد نیاز است شهروندان در پرداخت عوارض همکاری لازم را داشته باشند.
خدایی درمورد میزان اعتبار مورد نیاز برای تملک دیگر واحدها اظهارمی کند: نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان اعتبار مورد نیاز انجام داد زیرا قیمت ملک مرتب در حال تغییر است.
مدیرعامل نوسازی و به‌سازی شهرداری خرم آباد با بیان این که عمده‌ترین منبع درآمدی شهرداری  از دریافت عوارض است، تأکید می‌کند: بنابراین باید فرهنگ سازی مناسبی در مورد پرداخت عوارض توسط شهروندان صورت بگیرد.
خدایی معتقد است: پیشبرد چنین طرح‌هایی نیازمند پرداخت عوارض از سوی شهروندان است زیرا اجرای این پروژه به اعتباری کلان نیاز دارد.
مدیر عامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری خرم آباد با اشاره به دیگرمعضل پیش روی ساخت خیابان جایگزین می‌گوید: توافق نکردن برخی مالکان با شهرداری برای واگذاری ملک هم موجب کندی کار می‌شود.
خدایی بیان می‌کند: متولی تملک واحدهای واقع در مسیر خیابان جایگزین، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری خرم آباد است.
وی تأکید می‌کند: درصورت تأمین منابع مالی خیابان جایگزین درکوتاه‌ترین زمان به بهره برداری می‌رسد.
 
عرض خیابان کم است
شهردارخرم آباد اشاره می‌کند: خیابان حافظ از پرتردد‌ترین خیابان‌های شهر است.
"یحیی عیدی‌بیرانوند" می‌افزاید: عرض 14 متری این خیابان که ساخت آن به نیم قرن پیش برمی‌گردد گنجایش این تعداد خودرو را ندارد.
وی بیان می‌کند: این خیابان مسیر عبورخودروهایی است که از شمال قصد عبور به جنوب یا بافت قدیمی و مرکزی شهر را دارند.
عیدی‌بیرانوند ادامه می‌دهد: سال‌ها پیش موضوع تعریض خیابان حافظ توسط برخی مطرح بود اما به دلیل وجود آثار تاریخی مانند «بازارطلا فروشان»،«حمام گپ»، « میدان گپ» و دیگر موارد اداره کل میراث فرهنگی استان با این طرح موافقت نکرد.
شهردارخرم آباد با اشاره به این که خیابانی موازی با خیابان حافظ ساخته می‌شود، تأکید می‌کند: با توجه به این‌که ارزش معماری خیابان حافظ و بافت قدیمی بسیار زیاد است بنابراین تعریض آن گران محسوب می‌شد.عیدی بیرانوند معتقد است: با ساخت خیابان جایگزین حافظ می‌توان به بافت قدیمی شهر نفوذ کردکه این خود ارزش افزوده بافت قدیمی را افزایش می‌دهد.
وی به اعتبار مورد نیاز برای تملک واحدهای باقیمانده اشاره می‌کند و ‌می‌گوید: به اعتباری 10میلیارد تومانی نیاز داریم تا 40 درصد واحد باقی مانده را تملک کنیم.
شهردار خرم آباد می‌گوید: تبدیل خیابان حافظ به پیاده راه را طراحی می‌کنیم که براساس آن تردد وسایل نقلیه محدود شود.
عیدی‌بیرانوند می‌افزاید: برای جذب گردشگر موضوع استفاده از درشکه، ارائه خدمات پذیرایی و رستوران‌های سنتی را هم در دستور کارخود داریم.
وی تأکید می‌کند: برای اجرای این طرح نیازمند مشارکت مردم و همکاری آنان در پرداخت عوارض هستیم.
 
نظر كارشناس درباره طرح
یک دکترای برنامه‌ریزی شهری هم می‌گوید: خیابان حافظ یکی از شریان‌های اصلی درجه 2 شمال به جنوب شهر خرم‌آباد است که در محدوده بافت قدیمی قرار دارد.
"سلیمان میرزاپور" می‌افزاید: این خیابان بیش از 50 سال است که ساخته شده است ولی باعرض 14 متر پاسخگوی این همه خودرو نیست.
وی با اشاره به این که طرح ساخت خیابان موازی خیابان حافظ طرح خوبی است می‌گوید: این طرح خوبی است به شرط این‌که معماری تاریخی آن دست نخورده باقی بماند.
میرزاپور می‌گوید: اگر اصول معماری تاریخی در ساخت خیابان رعایت شود این محدوده از انزوا خارج می‌شود.
این دکترای برنامه ریزی شهری معتقد است: تبدیل خیابان حافظ به پیاده راه در جذب گردشگر از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بسیاری از آثار ثبت شده ملی در این محدوده قرار دارند.
وی ادامه می‌دهد: میدان گپ نماد معماری دوران صفوی است، در واقع الگویی در مقیاس کوچک‌تر از میدان نقش جهان اصفهان است.
 میرزاپور با اشاره به این که در همه دنیا مراکز و بافت قدیمی سنگفرش می‌شود، اظهار می‌‌کند: ایجاد پیاده راه در این محدوده امنیت را در بافت مرکزی شهر افزایش می‌دهد.
وی با تأکید بر جلوگیری از تردد خودرو در این محدوده می‌گوید: نصب نیمکت، ایجاد پاتوق، ساخت آب نما در کنار میدان گپ  همچنین کاشت چمن کنار میدان و مرمت حجره‌های اطراف آن هم باید انجام شود.
فاطمه كمالی/ همشهری