مجری طرح آزادراه خرم‌آباد- اراک گفت: برای آزادراه خرم‌آباد – اراک که به صورت ۶ خطه کار شده عوارض خودرو‌های سواری ۱۵ هزار تومان پیش بینی شده است.
به گزارش یافته، محمود جلالی در خصوص افتتاح طرح آزاد راه خرم‌آباد- اراک و ویژگی‌های این آزاد راه گفت: طول آزادراه خرم‌آباد – اراک ۱۳۴ کیلومتر است که به صورت ۶ خطه کار می‌شود و خرم‌آباد را به کمربندی شمالی اراک متصل می‌کند.
وی بیان کرد: این آزادراه ۴ قطعه اجرایی دارد که این قطعات قابلیت ورود به ترافیک به صورت مجزا را دارند.
مجری طرح آزادراه خرم‌آباد – اراک گفت: در مرحله اول سه قطعه از این پروژه که بیشترین خروجی اقتصادی را برای ارتباطات و ترافیک کشور دارد به عنوان قطعات دارای اولویت اجرا شده است.
وی افزود: بیشترین ابنیه‌ها و مسائل پیچیده پروژه در داخل سه قطعه ۲، ۳ و ۴ به طول ۶۷ کیلومتر بوده است که از خرم‌آباد به بروجرد اجرای آن را آغاز کردیم که برای بهره‌برداری از آن آماده هستیم.
جلالی تاکید کرد: افتتاح این پروژه مسیر خرم‌آباد- اراک را به طول ۳۲ کیلومتر کوتاه می‌کند و سفری که از شهرستان خرم‌آباد تا بعد از بروجرد که نقطه اتصالی ما است حدود ۴۳ دقیقه زمان سفر را کوتاه می‌کند.
مجری طرح آزادراه خرم‌آباد- اراک گفت: در حال حاضر نقطه‌های حادثه‌خیز و برف‌گیر گردنه زاغه نزدیک خرم‌آباد و رازان در استان لرستان در جاده قدیم خرم‌آباد به سمت بروجرد وجود دارد که با احداث این آزادراه حذف می‌شود.
وی افزود: این آزادراه به‌صورت ۶ خطه احداث می‌شود و برای اولین بار تونل‌های بلندی که در مسیر وجود دارد به صورت سه خط رفت و سه خط برگشت است و برای اولین آزاد راه با تونل‌های مسیر ۶ خطه در کشور طراحی و اجرا شده است.
جلالی در خصوص ویژگی این آزادراه گفت: چون این کریدور شمال به جنوب کشور است و جزو کریدور‌های پرترافیکی کشور است باتوجه به اهمیت ترافیکی این مسیر امیدواریم بهره‌وری در نقل‌وانتقال و ترانزیت کالا و مسافر به‌خوبی انجام شود.
مجری طرح آزادراه خرم‌آباد- اراک در توضیح هزینه‌های این پروژه گفت: تا حدود ۴ سال گذشته هزینه‌های ساخت بسیار کمتر بود و در دو سه سال اخیر هزینه‌های پروژه به‌طور چشم گیری افزایش یافته است، اما چون بیشتر کار پروژه در سال‌های گذشته انجام شده است پروژه خیلی متاثر از افزایش قیمت‌ها نشد و به همین دلیل در زمان بهره‌برداری حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه هزینه شده است که بعد از بهره‌برداری کار‌های تکمیلی را در برنامه خود قرار می‌دهیم تا پروژه استاندارد‌های روز را داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود با هزینه‌ای حدود ۳ هزار میلیارد تومان کار قطعات دو، سه و چهار که ۶۷ کیلومتر است به پایان برسد.
وی افزود: بر اساس بررسی‌ها ارزش روز این پروژه به ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
جلالی در خصوص تعیین عوارض این آزادراه گفت: عوارض خودرو‌های سواری در این آزادراه حدود ۱۵ هزار تومان پیش‌بینی شده است که به نسبت پروژه با تعبیه ۷ هزار و ۵۰۰ متر تونل دوقلو در مسیر و برخورداری از استاندارد بالا این رقم که حداقل قیمت است پیش بینی شده است.
مجری طرح آزادراه خرم‌آباد- اراک در خصوص مدت‌زمان ساخت این آزادراه گفت: مطالعه و بررسی این پروژه در سال ۹۲ آغاز و قرارداد‌های آن بسته شد و از سال ۹۳ اجرای کار به‌طور جدی آغاز شد و تقریباً ساخت این پروژه حدود ۷ سال طول کشیده است.
شایان ذکر است قطعات ۲، ۳ و ۴ آزادراه خرم‌آباد / اراک ۶۷ کیلومتر طول دارد و با افتتاح آن در روز دوشنبه یازدهم مردادماه مسیر ترانزیتی تهران / جنوب ۳۲ کیلومتر و یا ۴۳ دقیقه کاهش می‌یابد.
 

منبع: میزان