فرمانده لرستانی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان گفت: وضعیت شهر خرم‌آباد نه تنها نسبت به قبل بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است.
به گزارش dhtji، سردار سرتيپ "عبادالله عبداللهی" در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان که شب گذشته برگزار شد، با بیان این که خرم‌آباد به عنوان مرکز لرستان که دارای مردم ولایی، شیعه، خوب و مدافع نظام است، نسبت به گذشته تغیری نکرده، افزود: وضع این شهر بدتر هم شده و این وضعیت در حالی است که این استان یکی از استان‌های افتخارآفرین کشور بوده است.
وی اظهار کرد: نمی‌خواهیم کسی را زیر سؤال ببریم اما واقعاً وقتی در استان‌هایی مانند کرمانشاه برای رفع مشکلات شهری از قرارگاه درخواست کمک و همکاری دارند، انتظار می‌رود که مسئولان شهری و استانی و البته خود مردم هم مطالبه‌گر باشند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه مسوولان شهری باید در این زمینه همت کنند، اضافه کرد: ایجاد مونو ریل در مسیر رودخانه خرم‌آباد و همچنین ساخت چندین پل در مناطق شهری برای بهبود وضعیت ظاهری شهر و ایجاد ظرفیت‌های گردشگری لازم است.
سردار عبدالهی ادامه داد: درست است که شهرداری‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند ولی حتی اگر پول نباشد باز هم می‌توان کارهایی انجام داد.
وی گفت: برای مثال برخی از زمینه‌ای سازمان‌ها نباید به همین شکل و حتی بدون استفاده بماند زیرا با تبدیل وضعیت؛ می‌توان آن‌ها را به سرمایه‌هایی برای عمران و آبادی شهر تبدیل کرد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا عنوان کرد: ما در این زمینه به استاندار هم قول همکاری داده‌ایم و برای انجام چند کار مناسب و اثرگذار تا 70 درصد از محل تملک و 30 درصد نقدینگی، آماده کار هستیم.
عبدالهی تصریح کرد: در خصوص برخی از پروژه‌های استان از جمله راه‌آهن، وضعیت مناسب نیست به‌گونه‌ای که باید گفت اصلاً کار پیش نمی‌رود.
وی اضافه کرد: انتظار ما این است که مسوولان دستگاه‌های استانی برای رفع مشکلاتی مانند معارضین، مسائل زیست‌محیطی، منابع طبیعی و غیره، بیشتر همکاری کنند.
عبداللهی گفت: کسی قصد ندارد که اصول قانونی را نادیده بگیرد ولی مشکلات استان به‌گونه‌ای است که باید با همکاری و پیگیری آن‌ها را حل کرد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در بخش دیگری از سخنانش به بخشی از فعالیت‌های محرومیت‌زدایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اشاره کرد و گفت: نزدیک به 16 هزار پروژه محرومیت‌زدایی توسط قرارگاه در کشور در حال اجراست ولی متأسفانه لرستان حتی در بین استان‌های محروم کشور قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: با این که لرستان نیازمند توجه و حمایت ویژه است، نمی‌دانیم که قبلاً وضعیت استان چگونه گزارش شده است که در ردیف استان‌های محروم قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد: باید پروژه‌های جدیدی در لرستان شروع شود تا از حجم مشکلات مردم و استان کاسته شود.
عبداللهی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل دیگر لرستان یعنی عدم دفاع منطقی و صحیح از استان اشاره کرد و گفت: مسئله‌ای که باعث تعطیلی کار سد معشوره شد از این جنس بود زیرا از این پروژه به خوبی دفاع نشد.
وی اظهار کرد: مسائل فنی که به عنوان مشکلات این پروژه مطرح شد، درست نبود و واقعیت نداشت ولی به خاطر این مشکل، حدود 70 یا 80 میلیارد تومان هزینه به نتیجه نرسید
 عبداللهی اضافه کرد: احداث این سد به اراضی پایین‌دست آسیبی نمی‌رساند و به‌جای ساخت سد خاکی اگر این سد به‌ صورت بتنی ساخته می‌شد، امروز مشکلی برای اجرای این پروژه وجود نداشت.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ادامه داد: با این وجود ما مشکلات منطقه را گزارش داده‌ایم و تلاش می‌کنیم از این محل آب شرب کوهدشت تامین شود.
عبداللهی گفت: متأسفانه دفاع مناسبی از پروژه‌های استان صورت نمی‌گیرد و مسوولان نمی‌توانند؛ مدیران بالادستی را مجاب کنند و گرنه نباید در استانی که 13 میلیارد مترمکعب روان‌آب وجود دارد، خودش با مشکل کم‌آبی مواجه باشد و به‌عنوان سرشاخه‌های دز از آب استان برای رفع مشکلات استان استفاده نشود.
وی اظهار کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای تکمیل سدهای تاج امیر، مخمل کوه و انتقال آب کاکارضا، پای‌کار است و این پروژه‌ها را تکمیل می‌کند ولی مسائلی مانند تخصیص‌ها و ماده 215 آن‌ها باید، تعیین تکلیف شود.

195 پروژه محرومیت‌زدایی در لرستان اجرا شده است
فرمانده قرب کوثر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان گفت: تاکنون 195 پروژه محرومیت‌زدایی بااعتبار 7 میلیارد و 641 میلیون تومان در استان لرستان اجرایی شده است.
سردار "ضیاء‌الدین حزنی" افزود: لرستان ازجمله استان‌های محروم و تشنه خدمت است و بر این اساس تلاش می‌کنیم تا در سال 95 این استان در فهرست استان‌های محروم کشور قرار بگیرد.
وی ادامه داد: تا کنون 21 مدرسه،22 غسالخانه،13 خانه عالم،5 عملیات آب‌رسانی و آسفالت دو جاده روستایی توسط این قرارگاه انجام شده است.
حزنی ادامه داد: ساخت دو مصلی، یک باب کتابخانه، یک مورد زایشگاه و یک مورد تکمیل مجموعه ورزشی در استان توسط این قرارگاه عملیاتی شده است.
وی خاطرنشان کرد: انجام بیش از 3 و نیم میلیارد تومان عملیات روکش آسفالت و هزینه از 14 میلیارد تومان اعتبار جهت تعریض، حفر تونل، ایجاد بیس و غیره در جاده‌های استان نیز از دیگر اقدامات قرارگاه سازندگی کوثر خاتم‌الانبیا در مناطق محروم لرستان است.

منبع:  مریم  مهری