مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: با مساعدت و همکاری ارتش تا پایان دی‌ماه امسال قسمتی از حریم قلعه فلک‎الافلاک خرم آباد آزاد سازی می‌شود.

http://yaftenews.ir/images/stories/gozareshtasviri/sayer93/davoodi93.1.2%2048%20copy.jpgبه گزارش واحد مرکزی خبر، عبدالرضا مهاجری‌نژاد با بیان این که آزاد سازی حریم این قلعه همکاری همه جانبه دستگاه ها را می‎طلبد افزود : آزاد‌سازی بنای تاریخی و باستانی قلعه فلک‎الافلاک یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی و مصوبه هیأت دولت نهم در سفر به لرستان است.
وی گفت: تا کنون چندین ساختمان دولتی و خصوصی و نیز بیش از 15 دهنه مغازه که در حریم این اثر تاریخی قرار داشته اند با همکاری ادارات و نهادها خریداری و تخریب شده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: بعد از فصل بهار و پایان بارشها ادامه عملیات استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک آغاز می شود.

مهاجری‏‎نژاد با اشاره به طرح استحکام بخشی قلعه فلک‌الافلاک افزود: هم‌اکنون کار استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک 30 درصد پیشرفت ساخت دارد.

او با اشاره به آخرین مرمت‌ها در قلعه گفت: آخرین مرمتها مربوط به سال 1389 بود.

قلعه فلک‌الافلاک در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد و بر اساس برنامه‌ریزی قرار است تا سال 96 به ثبت جهانی برسد.

قلعه فلک‌الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده و دارای 8 برج و 2 حیاط مستطیل شکل است.

از زمان برپایی بنادر عهد ساسانی تا دوره های متاخر الحاقاتی به آن اضافه شده است به‌ویژه در دوره صفوی و قاجار و این اثر همان دژ معروف شاپورخواست است که در تاریخ ذکر شده است.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.