به دنبال انتشار مطلبی با عنوان "تداوم تخریب بافت تاریخی خرم‌آباد در پشت بازار توسط عوامل شهرداری و خواب «تابستانی، زمستانی، بهاری و پائیزی» میراث فرهنگی لرستان و دیگر مسئولان " ، در کانال خبری پایگاه خبری یافته، روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان لرستان جوابیه‌ای ارسال کرد که متن کامل آن در ادامه می‌آید:
جوابیه میراث فرهنگی لرستان به مطلب یافته:
در خصوص مطلب منتشرشده در پایگاه خبری یافته و تخریب بافت تاریخی خرم‌آباد که توسط شهرداری انجام شده است ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:
۱ - محدوده بافت تاریخی خرم‌آباد در سال 88 ابلاغ و شهرداری موظف به حفاظت و مرمت آن شد اما تا کنون به‌جز عدم هماهنگی و تخریب بافت، اقدامی انجام نداده است!
2- به‌رغم مکاتبات مکرر مبنی بر عدم تخریب بافت توسط شهرداری، کماکان بدون استعلام به بهانه‌های نامعلوم به تخریب بافت ادامه می‌دهد!
3- شهرداری با این همه اعلام کمبود اعتبار سالیانه تامین این اعتبار تخریب جای سوال دارد!
4- تخریب آگاهانه بافت به عنوان یکی از پتانسیل‌های مهم رونق و توسعه صنعت گردشگری منطقه نشان از نیاز و تعیین عاجلانه شهردار متخصص بافت تاریخی خرم‌آباد است.
5- میراث فرهنگی متعلق به عموم ملت است و وظیفه حفاظت و حراست آن با هم است و اداره کل میراث به‌تنهایی قادر به انجام این مهم نخواهد بود.
6- اصلاح قوانین و الزام در اجرای آن‌ها راهکاری اساسی است.
اداره کل میراث فرهنگی وظیفه اصلی خود که همانا شناسایی، ثبت ملی و تعیین ضوابط است را انجام داده و ابلاغ کرده و در حد اعتبار اندک حفاظت و مرمت‌هایی را به انجام رسانده و می‌رساند ولی در برخورد با خاطیان ناتوان و دست‌وپا بسته است.
 روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان لرستان (معاونت میراث)
 
 


توضیح یافته: آفتاب آمد دلیل آفتاب!
ضمن تشکر از مسئولان میراث فرهنگی لرستان که این بار نسبت به تخریب بافت تاریخی خرم‌آباد بی‌تفاوت نبودند، اینک که در متن توضیحات این اداره کل نیز تخلفات مکرر برخی عوامل شهرداری خرم‌آباد در تخریب بافت‌های بی‌نظیر تاریخی این شهر مشخص شده است، لذا این بار منتظر اقدام دستگاه‌های بازرسی، قضایی و اطلاعاتی در خصوص مسائلی پشت پرده تخریب بافت‌های تاریخی خرم‌آباد هستیم تا مسببان به مجازات عمل ننگین خود برسند
بدیهی است با مجازات خاطیان، بافت تاریخی هشت‌صد ساله خرم‌آباد دوباره احیا و مرمت نمی‌شود اما درس عبرتی برای متجاوزین سودجو به سرمایه‌های عمومی و تاریخی مردم یک شهر و کشور داده خواهد شد.
نکته جالب‌توجه که در جوابیه میراث فرهنگی نیز به آن اشاره‌شده و مسئولان بازرسی باید به آن توجه داشته باشند این است که شهرداری که مدام دم از نداشتن بودجه زده و می‌زند و حقوق کارکنان بخصوص نیروهای صف خود را گاه تا چند ماه ندارد که بدهد، چطور بودجه خرید و تخریب فوری این اراضی تاریخی را تأمین می‌کند و این اراضی با چه قیمتی نرخ‌گذاری شده‌اند که شهرداری بخش عمده آن را طی چند سال اخیر پرداخت کرده است در حالی که خیل عظیم پیمانکاران طلبکار را مرز ورشکستگی پیش برده است؟!
نکته دیگر این که باید بررسی شود این املاک و اراضی با نام شهرداری تملک شده‌اند یا اشخاص و بخشی که مازاد بر طرح خیابان ۳۶ متری خریداری و تخریب شده به اسم چه کسانی است و با کدام مجوز تملک شده است؟!
از آن‌جا که مطابق اظهارات مسئولان میراث فرهنگی لرستان و مستندات موجودِ محل تخریب‌ها، تخلف برخی عوامل شهرداری مشخص و محرز است، لذا دستگاه‌های ذی‌ربط هر چه سریع‌تر باید نسبت به بازداشت و بازجویی افراد دخیل در این موضوع و تحقیق و تفحص از آن‌ها و نیز بررسی اسناد خرید و تخریب اراضی تاریخی شهر اقدام نمایند تا از ضرر و زیان بیشتر در حق مردم مظلوم و محروم خرم‌آباد جلوگیری شود.