نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: گَردیله‌گیری، کوسه سوار، نوروز خوانی، باوُ نوروز، شب الفه و چهارده به‌در از جمله مراسم‌هایی است که در ایام نوروز در استان لرستان رایج است.
به گزارش یافته، "محمد بیرانوندی" در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه مردم استان لرستان از اوایل اسفندماه با گردگیری به استقبال سال نو می‌روند، گفت: خانه‌تکانی در گویش لری به "گَردیله" معروف است و اول اسفندماه مردم با گذاشتن کاسه‌ای آب، چراغ و قرآن کریم در خانه به استقبال گردیله می‌روند.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جارچی‌ها یا نوروزخوانان سوار بر اسب در روستاها و داخل آبادی‌ها کوچه به کوچه می‌گشتند و با خواندن شعرهایی خبر آمدن عید فرخنده نوروز را به مردم می‌دادند، اظهار کرد: خرده‌فرهنگ‌های متعددی در استان وجود دارد که در نوع خود جالب و جذاب است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال "کوسه سوار" آیینی برای خداحافظی با زمستان است. البته در گذشته ایام سال را با اسامی مختلف نام‌گذاری کرده بودند تا شاهد پایان زمستان و فرارسیدن بهار شوند که چله کوچک و چله بزرگ نمونه‌ای از آن‌ها تلقی می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مردم لرستان در پایان تعطیلات عید نوروز که مصادف با 13 فروردین یا همان 13 بدر است، مهمانانشان را به دامن طبیعت می‌برند، تصریح کرد: روز طبیعت مردم لرستان مصادف با 14 فروردین‌ماه می‌شود که مجدداً به دامن طبیعت می‌روند.
بیرانوندی اظهار کرد: درگذشته مردم اعتقاد داشتند که لحظه تحویل سال در خانه باید باز باشد چون باور داشتند که در لحظه سال‌تحویل "باوُ نوروز"یا همان "عمو نوروز" می‌آید و موجب برکت زندگی می‌شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم در اجرای آیین سنتی نوروز هم‌زمان با شب جمعه آخر سال یا به زبان محلی "شب الفه" همراه با سبزه و گل بر سر مزارها رفته و حلوای خیرات برای مردگان آماده می‌کنند.