معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به تصویب «جدول ارزشیابی و رتبه‌بندی حرفه‌ای روزنامه‌نگاران» از تدوین لایحه تأسیس نظام رسانه کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سرای روزنامه‌نگاران ایران‌، جلسه کارگروه کار‌حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به ریاست محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکیل شد.

محمدزاده در اين جلسه گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات جامعه اطلاع رسانی، فقدان نظام صنفی است و به همین منظور این معاونت، با توجه به نگاه مثبت و تأکید وزیر محترم جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین لایحه تشکیل نظام صنفی رسانه را آغاز کرده است.

وی با اشاره به مزایای تأسیس نظام صنفی رسانه افزود: با تأسیس چنین نظامی بر مبنای قانون مصوب مجلس، خبرنگاران، در نظام حقوقی کشور جایگاهی شایسته می‌یابند و می‌توان ورود دستگاه‌های حاکمیتی را به مسایل صنفی آنان به حداقل رساند. معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اعمال نظارت‌های درون صنفی بر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در بسیاری اوقات از نظارت‌های حاکمیتی موثرتر و سودمندتر است؛ به خصوص که چنین نظامی می‌تواند رتبه‌بندی خبرنگاران و تعیین جایگاه آنان در فضای رسانه‌ای را به عهده گرفته و گاهی موثر در تامین سلامت حرفه‌ای ایشان باشد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس بر استفاده از ظرفیت کار گروه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در تدوین این لایحه تأکید کرد و گفت: همان طور که مجوز طبابت پزشکان، مهندسان و وکلا را نظام‌های صنفی آنها می‌دهد و به تخلفات حرفه‌ای آنان نیز رسیدگی می‌کند؛ خبرنگاران نیز با گذشت بیش از یک قرن و نیم از عمر این حرفه در کشور به چنین نظام صنفی نیاز دارند و بدیهی است که در صورت تأسیس، پروانه فعالیت رسانه‌ای خود را نیز از آن دریافت خواهند کرد.

در این جلسه، گزارش دبیرخانه کارگروه در خصوص اعطای تسهیلات به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران واجد شرایط شامل برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی برای 857 نفر‌، عضویت در صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران برای 718 نفر و برخورداری از وام آن صندوق برای 150 نفر از خبرنگاران تأیید شده در بانک اطلاعات خبرنگاران، به کارگروه ارائه شد.

در ادامه جلسه به منظور رتبه‌بندی روزنامه‌نگاران و صدور کارت هویت حرفه‌ای متناسب با رتبه شاغلان حوزه خبر و اطلاع‌رسانی، «جدول ارزشیابی و رتبه‌بندی حرفه‌ای روزنامه‌نگاران» به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین تقاضای 150 نفر از متقاضیان دریافت کارت شناسایی روزنامه‌نگاری با رتبه "خبرنگار" به تصویب کارگروه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری رسید.