مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از ثبت سیاه‌چادر بافی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "غلام‌رضا سلیمانی" بیان داشت: سیاه‌چادر، مسکن عشایر لرستان محسوب می‌شود که از موی بز و به‌وسیله زنان در ایلات و عشایر بافته می‌شود؛ سیاه‌چادر برای عشایر با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی استان دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.
وی ادامه داد: سیاه‌چادر شامل دو بخش بالایی و دیواره است که بخش بالایی چادر و دیواره آن چیت نامیده می‌شود که از نی و موی بز بافته می‌شود. دلیل استفاده از موی بز در بافت سیاه‌چادر این است که در مواقع بارش باران دارای خاصیت ضد آب بوده و ارزان و سبک نیز هست.
سلیمانی در ادامه افزود: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده 2 قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب 23 دی‌ماه 1382 و آیین‌نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت محترم وزیران به شماره 26975/ت / 32915 مورخ 4 مردادماه، به‌منظور ثبت میراث ناملموس پرونده سیاه‌چادر بافی عشایر را تهیه و به شورای ثبت سازمان مرکزی ارائه نمود که پس از طرح در شورای مذکور به‌اتفاق آرا اعضا، حائز شرایط ثبت شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی تاکید کرد: گرایش به شهرنشینی و مصرف‌گرایی عشایر و روستائیان، پیشرفت علم و فنّاوری در زمینه تهیه و تولید انواع چادرهای برزنتی، کاهش روزافزون کوچ‌روی در بین عشایر، به فراموشی سپرده شدن شناخت کامل سیاه‌چادر و توجه به ارزش‌های مادی و معنوی آن به عنوان اصلی‌ترین سرپناه، از بین رفتن آداب‌ورسوم مرتبط با برپایی یا جمع‌آوری سیاه‌چادر و مسائلی از این قبیل نشان‌دهنده در خطر بودن این هنر ارزشمند است که تاکنون سینه‌به‌سینه به نسل حاضر منتقل شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در پایان افزود: لازمه ماندگاری این هنر اصیل از نظر اجتماعی، فرهنگی و هویتی ویژه جامعه‌ای با پیشینه تاریخی غنی و کهن، ضرورت حفظ این مصنوع بشری را برای نسل‌های آینده می‌طلبد.