فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان گفت: تپه‌های کشف‌شده در مسیر آزادراه خرم‌آباد - اراک ارزش تاریخی ندارند.

سرهنگ عباس دولتشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به موضوع کشف تپه‌های باستانی در مسیر آزادراه خرم‌آباد - اراک اظهار داشت: این موضوع صحت دارد اما اینکه این تپه‌ها دارای ارزش تاریخی باشند صحت ندارد.
وی با تأکید بر اینکه کارهای گمانه‌زنی، کارشناسی و پژوهشی در مورد این تپه‌ها صورت نگرفته است عنوان کرد: در این زمینه نیز اطلاعات و اخباری که پخش‌شده نادرست بوده و اصلاً صحت ندارد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه برابر مقررات در رابطه با یک اثر کار کاوش و گمانه‌زنی از سوی معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد گفت: بعدازاین کاوش‌ها و گمانه‌زنی‌ها مشخص می‌شود که یک اثر دارای ارزش تاریخی بوده یا نبوده است.
سرهنگ دولتشاه با تأکید بر اینکه در مورد این تپه‌ها نیز هیچ‌گونه فرآیند کاوش، کار کارشناسی و پژوهشی انجام‌نشده است گفت: قبل از اجرای پروژه این گمانه‌زنی‌ها صورت می‌گیرد و اگر اثری در پروژه‌ها دیده شود ابتدا کاوش صورت می‌گیرد و نظریه سازمان میراث فرهنگی اعلام و سپس می‌گویم که این تپه یا اثر دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است.
وی با بیان اینکه این تپه‌ها در مسیر آزادراه خرم‌آباد - اراک کشف‌شده است گفت: اما این تپه‌ها دارای ارزش تاریخی و فرهنگی نیستند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان با تأکید بر اینکه ما در استان پنج هزار اثر تاریخی داریم گفت: از این تعداد فقط دو هزار و ۳۰۰ مورد ثبت‌شده و مابقی غیر تاریخی بوده و این در حالی است که این تپه‌ها حتی در شمار آن دو هزار و ۷۰۰ اثر غیر ثبتی هم نیستند.
سرهنگ دولتشاهی ما بیان اینکه ما تاریخی بودن این تپه‌ها را رد می‌کنیم گفت: خیلی از جرائم که در حریم بناهای تاریخی که صورت می‌گیرد یگان حفاظت میراث فرهنگی وسایل را متوقف و افراد را دستگیر می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر پروژه آزادراه خرم‌آباد - اراک فعال است گفت: استعلامی هم در مقطعی گرفته‌اند و پاسخ کارشناسی مثبت میراث فرهنگی را دریافت کرده‌اند.
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین هوشنگ بازوند استاندار لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که در فضای مجازی موضوع کشف یک تپه باستانی متعلق به دوره هخامنشی در مسیر آزادراه خرم‌آباد - اراک مطرح می‌شود، اظهار داشت: من از این موضوع خبر ندارم.
وی با بیان اینکه اصلاً این تپه باستانی در مسیر ما نیست عنوان کرد: اگر در حوزه استان مرکزی نیز باشد، آنجا نیز کاری اصلاً انجام نگرفته است.
استاندار لرستان در پاسخ به این سؤال خبرنگار مهر که بر اساس اخبار و شنیده‌ها این تپه باستانی در حوزه شهرستان بروجرد قرار دارد، گفت: این موضوع صحت ندارد و یا اینکه من خبر ندارم.