آیین رونمایی از کتاب «بلدچی» نخستین روایت بلند دفاع مقدس لرستان در خرم‌آباد برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، مراسم رونمایی از کتاب «بلدچی» امروز دوشنبه، ۱۵ آذرماه با حضور مسئولان کشوری و مدیران ارشد استان لرستان در تالار ماه حوزه هنری لرستان برگزار شد.
کتاب بلدچی از انتشارات سوره مهر روایت جامعی از وقایع دفاع مقدس در استان لرستان است.
این کتاب در بیش از دو هزار صفحه علاوه بر جذابیت‌های داستانی و روایی می‌تواند مبنای خوبی برای انجام کارهای پژوهشی در این زمینه باشد.
 بلدچی در چهار جلد چاپ از پیش از انقلاب اسلامی شروع می‌شود و تا دوران پس از جنگ نیز ادامه پیدا می‌کند که توسط اسماعیل سپهوند از نیروهای اطلاعات عملیات لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان به رشته تحریر درآمده است.
این کتاب با همکاری موسسه صاحب‌الامر منتشر شد.
 

به بهانه رونمايي از كتاب "بلدچي"
٢٨ سال از پايان جنگ ٨ ساله ايران و عراق می‌گذرد. امروز طي مراسمي در خرم‌آباد از كتاب "بلدچي" نوشته اسماعيل سپهوند رونمايي شد.
اين كتاب خصوصيات ویژه‌ای دارد. نویسنده‌اش خود يكي از قهرمانان جنگ است كه بجاي جمع‌آوری اظهارات ديگران، مشاهدات عيني خود را از لحظات سخت جنگ به رشته تحرير درآورده مضافاً اينكه اسماعيل در عين تواضع، جوانمردي و امانت‌داری، انساني کم‌حرف، راست‌گو و جدي و دقيق است و بر اين اساس مطالبش از دقت و اعتبار بالايي برخوردار است. كتاب بلدچي به سفارش هيچ سازمان يا ارگاني نوشته نشده و هدف آن تبليغ منويات نهادهاي رسمي نيست.
بلدچي به‌عنوان يك اثر ملي و بلكه جهاني از دل رزمندگان گمنام و عمل‌گرای لرستاني برخواسته، كساني كه با وجود نقش تعيين کننده‌شان در بسياري از عمليات و حوادث جنگ، از كمترين معرفي و تبليغ نيز محروم بوده‌اند و شايد بلدچي فرصتي نو براي نماياندن بخشي از رشادت‌ها و ایثارگری‌های آنان باشد.
برخلاف بسياري از کتاب‌ها و فیلم‌ها و آثار توليدي كم محتواي مرتبط با جنگ كه همچون فیلم‌های اكشن بيشتر جنبه تجاري يا القاي نظرات تهیه‌کنندگان را دنبال می‌کنند و نتيجه عملي آن‌ها دل‌زدگی و فاصله گرفتن نسل جوان از واقعيات دوران جنگ است، بلدچي كتابي مستند و حاوي واقعيات جنگ است و متن آن می‌تواند دست‌مایه بسياري از اصحاب فرهنگ و تاريخ و هنر در آينده قرار گيرد. بلدچي بخشي از حرف دل رزمندگاني است كه طي سال‌های پس از جنگ، همواره حرف‌هایشان در هياهوي فريبكارانه كاسبان جنگ و جنگ‌ندیده‌های مدعي جبهه‌ای بودن گم شده است.
بلدچي براي هر كسي و با هر نظري كه در مورد جنگ داشته باشد مفيد است. بخواهيم يا نخواهيم جنگ ٨ ساله ايران و عراق بخش مهمي از تاريخ كشور ما است و براي هر نتیجه‌گیری و قضاوتي در باره آن، از شناخت درست اين واقعه مهم ناگزيريم.

رضا خواجوي