پدر بلوط ایران و مدیر عامل انجمن طلایه‌داران طبیعت زاگرس از برنامه کاشت گونه‌های بومی در خرم‌آباد خبر داد.
کاشت بلوط"مظفر افشار" در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گفت: ساعت 9 صبح روز جمعه 28 آبان‌ماه برنامه کاشت بذر بلوط، بادام‌کوهی و سایر گونه‌های بومی با حضور شهروندان خرم‌آبادی و انجمن‌های زیست‌محیطی در بام خرم‌آباد برگزار می‌شود.
وی افزود: در حاشیه این مراسم کارگاه آموزشی به‌منظور آموزش و آشنایی شهروندان با مراحل کاشت گونه‌های بومی برگزار می‌شود.
افشار با اشاره به این که تاکنون حدود 700 هکتار از 2 هزار هکتار بام خرم‌آباد کشت‌شده، افزود: کاشت حدود 25 هکتار از فضای بام به انجمن‌ها واگذار شده که طی سال‌های گذشته بیش از 13 هکتار آن مورد کشت قرار گرفته و بنا داریم در سال جاری 2 هکتار را به همت انجمن‌ها و مردم زیر کشت گونه‌های بومی قرار دهیم.
مدیر عامل انجمن طلایه‌داران طبیعت زاگرس دو علت را برای انتخاب کاشت گونه‌های بومی در بام خرم‌آباد برشمرد و گفت: اول این که گونه‌های بومی در سال اول هر 10 تا 12 روز یک‌بار، در سال دوم هر 18 تا 20 روز یک‌بار به آبیاری نیاز دارد و از سال سوم به بعد نیازی به آب ندارند؛ و دلیل دوم این‌که بلوط تا 2 هزار سال و سایر درختان شامل بلوط، زالزاک وحشی یا گیرچ، مَرو یا گلابی وحشی، قلنگ یا بَنه یا پسته کوهی حدود 1600 تا 1800 عمر دارند و با توجه به بحران آب، بهترین انتخاب برای کاشت نهال در استان، همین گونه‌های بومی هستند.
افشار ضمن دعوت از همه دلسوزان طبیعت، گروه‌های زیست‌محیطی، گروه‌های کوهنوردی و عامه مردم گفت: انتظار می‌رود هر شهروند به سهم خود در بسط و ترویج این فرهنگ نیک بکوشند.
 وی در پایان تاکید کرد: علاقه‌مندان شرکت در این برنامه حتی‌الامکان لباس زراعی مناسب و بیلچه باغبانی به همراه داشته باشند.