عضو لرستانی مجلس خبرگان رهبری گفت: عامل اصلی مشکلات مسلمانان و حوادث خشونت باری که در جوامع اسلامی در قالب اختلافات مذهبی بروز پیدا میکند آمیختهای از عوامل داخلی و خارجی است.
به گزارش پایگاه خبری یافته، آیتالله "احمد مبلغی" در همایش بینالمللی «تداعیات بعد از داعش » در کشور لبنان خاطرنشان کرد: عوامل خارجی شامل قدرتهایی است که نمیخواهند مسلمانان بهصورت یکپارچه در جامعه اسلامی حضور و ظهور پیدا کنند و بهمثابه یک قطب فعال، پیگیر منافع خود باشند.
عوامل خارجی و نوع مواجهه آنها با حوادث امت
وی گفت: عامل خارجی (قدرتهایی مثل آمریکا) سه نوع تلاش از جمله «زمینهسازی و نقشه کشیدن»، «مدیریت کردن و بهره بردن» و ریشهدار کردن و جاودانه ساختن نتایج حاصل از خشونت » را در قبال امت اسلامی به انجام میرساند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت: زمینهسازی و نقشه کشیدن قدرتهای خارجی، در مرحله قبل از شکلگیری حوادث خشونتبار در میان امت اسلامی است، مدیریت و بهره بردن آنها نیز مربوط زمانی است که حادثه خشونتبار، مناسبات امت را فراگرفته است و در این وضعیت آنها میکوشند از این حوادث بهرهبرداری و آن را مدیریت کنند.
آیتالله مبلغی گفت: نگاه قدرتهای خارجی برای ریشهدار کردن و جاودانه کردن نتایج حاصل از خشونت در امت اسلام به سمت آینده است.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در کنار عامل خارجی، عامل داخلی نیز نقش مهمی در سرنوشت کشورهای اسلامی دارد، گفت: اگر عامل داخلی در کار نباشد عامل خارجی بههیچوجه نمیتواند امت اسلامی و مسلمانان را در مسیری که آنها میخواهند، قرار دهند.
عوامل داخلی
آیتالله مبلغی ادامه داد: عامل داخلی به چند عامل تقسیم میشود که مهمترین آنها جهل است که در قالب «جهل روشی»، «جهل تاریخی»، «جهل اجتماعی» و جهل در مقابل عقلانیت » در جوامع اسلامی رسوخ کرده است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: جهل روشی به معنای نقصها و کاستیها در روش فهم از شریعت است که در پارهای از مجامع درون جامعه اسلامی، میان عالمان وجود دارد و شریعت را بهگونهای معرفی میکنند که از آن، اختلاف بین امت برمیخیزد.
آیتالله مبلغی دومین جهل را جهل تاریخی دانست و گفت: در گذر زمان، حوادث نامطلوبی در روابط امت به وقوع پیوسته و این حوادث به حال خود رها شده و در تاریخ ریشه دوانده است و امروز نگاه بسیاری از ما را در فضای امت نسبت به هم از سوءظن پر کرده است.
وی ادامه داد: جهل تاریخی از تاریخ سرچشمه میگیرد، در صدر اسلام علیرغم تعدد مذهب، مسلمانی هویت همه را تشکیل میداد و کسی به فکر اختلاف بر اساس مذهب نبود.
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری جهل اجتماعی را نیز ناشی از همان جهل تاریخی دانست و بیان داشت: بسیاری از توقعات و انتظارات موجود در جامعه، طلب کننده و تقاضاکننده نسبت به پارهای از رفتارهاست که اسلامی و هوشمندانه نیست بلکه اختلافبرانگیز است.
آیتالله مبلغی گفت: در شرایط جهل اجتماعی، حتی پارهای از نخبگانی که میفهمند همان عملی را انجام میدهند که به اقتضاء جهل اجتماعی مطرح میشود.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود در این همایش اظهار داشت: چهارمین جهل، جهل به معنای «غیرعقلانی اندیشی» است که در مقابل عقل قرار دارد، ممکن است انسان دارای علم نیز باشد اما اگر رفتارها و اولویتبندیهای او از سر عقلانیت نباشد به جامعه ضرر میزند.
وظیفه مسلمانان در برابر این وضعیت
آیتالله مبلغی گفت: ما در برابر این وضعیت، باید سه تحول را ایجاد کنیم، از جمله اینکه تاریخ علوم اسلامی را به مثابه یک علم دقیق تأسیس کنیم تا بدانیم چه چیزی و چگونه در علوم اسلامی ما رسوخ پیدا کرده است در حالی که منابع دین ما فاقد آن است و این جز با مطالعات تاریخی دقیق، قابلدسترسی نیست.
استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: تحول دیگر، برطرف سازی کاستیهای روشی است تا علوم ما به چنگال گزارههایی که مناسبات امت را تخریب میکنند، نیفتد.
آیتالله مبلغی طرح موضوع مناسبات اتباع مذاهب با یکدیگر را از دیگر تحولاتی دانست که باید ایجاد شود، گفت: ما نباید فقط مناسبات درون مذهبی را ببینیم و یا فقه ما صرفا بر تنظیم و تعریف درون مذهبی تمرکز پیدا کند.
وی ادامه داد: لازم است به سمت تنظیم و تعریف روابط با اتباع مذاهب مخالف با مذهب متبوع نیز برویم و آن را آنچنان که اسلام میخواهد، شناسایی کنیم.
آیتالله مبلغی روابط بین اتباع مذاهب را کانونیترین روابط تأثیرگذار و تعیینکننده بر همه مقدرات امت دانست و تأکید کرد: هر گونه بیتوجهی به این روابط، از آن خاستگاههایی میسازد که افکار غلط، اندیشههای تفرقهانگیز، تکفیر کننده و رفتارهای به شدت غیرانسانی مجال ظهور و بروز پیدا میکنند.
وی ادامه داد: ما باید در دو ساحت جلوگیری از دخالت قدرتها در امور امت اسلامی و تلاشهای تفرقهافکنانه آنها تلاش کنیم و از طرف دیگر باید درون خود را از جهلهای گوناگون، چندلایه و چندگانه، پاکیزه و یا به تعبیری جهل زدایی از درون کنیم.
در این کنفرانس که به همت موسسه امام حکیم و برخی نهادهای دینی دیگر برگزار شد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و تعدادی از شخصیتهای علمی و دینی کشورهای اسلامی حضور داشتند.