شاید با یک گل‌بهار نشود اما وقتی هر کس بنا به احساس وظیفه گلی بکارد، می‌توان به‌آسانی شاهد وجود یک گلستان رنگارنگ و یک بهار واقعی بود؛ بهاری برای لرستان و فصلی نو در گردشگری این دیار.
گلستانی که برای لرستان آرزو می‌کنیم به‌آسانی به دست هر کدام از ما قابل ساختن است؛ صحنه‌هایی که روز گذشته 11 اسفندماه اتفاق افتاد به ما فهماند که چگونه می‌توان نقش یک سفیر فرهنگی را برای وطن و دیار خود به‌خوبی ایفا کرد؛ بازیگر این نقش "روزبه میرزایی" فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در رشته جغرافیا و برنامه‌ریز توریسم از دانشگاه گیسن آلمان با همکاری "مهدی بهاروند" معاون گردشگری لرستان بودند که بیش از 20 نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه گیسن را به‌منظور بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به لرستان آورده بود.
اما مهم‌تر از هر موضوعی، انتخاب مقصد این گردشگران بود؛ زیرا وقتی از آن‌ها پرسیدم هدف از برگزاری این تور گردشگری و مقصد اصلی شما کجاست؟ صرفاً نام لرستان را بر زبان آوردند و این همان تبلور عینی شعار، تبدیل لرستان از معبر به مقصد گردشگری است که سال‌ها است انتظارش را می‌کشیم.
این گردشگران که عموماً اساتید رشته‌های مردم‌شناسی، جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم و معماری بودند هر کدام می‌توانند مبلغی برای معرفی فرهنگ و جاذبه‌های لرستان به دانشجویان خود در سطح جهان باشند.
 رضایت آلمانی‌ها از شکوه تاریخی استان+ تصاویر
تماشای حالت خوشایند میهمانان آریایی، وقتی‌که نظاره‌گر عظمت و شکوه معماری فلک‌الافلاک شده بودند، برای خود ما نیز احساس خوشایندی داشت. به‌راستی حس خوبی است لذت بردن از شادی دیگران؛ وقتی به موزه مردم‌شناسی پا گذاشتند گل از گل آنان شکفت و با دیدن تندیس‌هایی که هر کدام روایت گر گوشه‌ای از فرهنگ، آداب، سنن، عقاید و باورهای زاگرس نشینان دیر زی هستند، مقهور غنای فرهنگ لرستان شدند. در ادامه بازدید از موزه باستان‌شناسی، هنر اساطیری سرزمینمان که در قالب اشیاء نفیس کلماکره و پیکرک‌های مفرغین و مینیاتوری سنگتراشان رخنمون داشت آنان را مجذوب خود ساخت.
پرسش‌گرانه و مشتاق جویای چگونگی کشف عناصر معماری شاهانه در قالب گچ‌بری‌های کاخ ساسانی سیمره شدند و از گورهای چهارچینه سنگی و فدیه و نثارهای سفالین و مفرغین گورخفتگان هزاره اول، یادداشت‌ها برداشتند.
در پایان این بازدید، به رسمی دیرین و مانا با یک پذیرایی سنتی در زیر سیاه‌چادر دامنه قلعه، خاطره‌ای شیرین برایشان رقم خورد.
 رضایت آلمانی‌ها از شکوه تاریخی استان+ تصاویر
لرستانی‌های عزیز، این‌گونه سفر را باید به فال نیک گرفت و با توجه به رفع تحریم‌ها و ایجاد یک فضای جدید سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فصل تازه‌ای از روابط و مراودات فرهنگی با ایران گشوده شده است، لذا یک عزم عمومی و جدی می‌طلبد که استانمان از این قافله عقب نماند و از دیگر استان‌هایی که دیرزمانی است مقصد گردشگری هستند گوی سبقت را برباییم. چرا که نیک می‌دانیم و می‌دانند که نه‌تنها هیچ‌چیزی از سایر استان‌های کشور کم نداریم بلکه مواهب طبیعی، پتانسیل‌های فوق‌العاده گردشگری، پدیدهای نادر ژئوتوریسمی و فرهنگ غنی لرستان، می‌تواند این دیار زرخیز را به قطب گردشگری ایران برای تمام فصول بدل نماید. فقط کافی است هر کدام از ما گامی کوچک در راستای معرفی داشته‌هایمان به دیگران داشته باشیم. البته کار دشواری نیست، چراکه اغلب ما با وسایل ارتباط‌جمعی، رسانه، اینترنت و فضای مجازی بیگانه نیستیم. فراموش نکنیم برخی مکان‌ها، سنت‌ها، آداب و چشم‌اندازهایی که برای ما عادی جلوه می‌کنند، بی‌گمان برای یک توریست جاذبه‌ای غریب و جالب است، اگر درست و به‌جا معرفی شوند.
باید به این باور رسید که در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین درآمدهای غیرنفتی، بر پایه صنعت گردشگری استوار است و وجود امنیت و ثبات سیاسی در ایران نسبت به سایر کشورهای هم‌جوار امتیاز خوبی است که در کنار جذابیت‌های بی‌شمار گردشگری می‌تواند این صنعت مهم را در کشور و استانمان شکوفا سازد.
رضایت آلمانی‌ها از شکوه تاریخی استان+ تصاویرمنبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان

مطلب مرتبط:
بازدید کادر دانشگاه گسن آلمان از خرم‌آباد