آتش جنگل‌ها و مراتع دلفان را بلعيد/ دو هزار درخت بلوط قرباني اختلافات قومي شد!مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلفان از وقوع آتش‌سوزی وسیع در ایتی‌وند جنوبی این شهرستان  و در منطقه رنگه رزان خبر داد.

به گزارش يافته به نقل از نسيم دلفان، صید‌موسی رستمیان اظهار داشت: متاسفانه در این آتش‌سوزی که در ۱۳ نقطه اتفاق افتاد، بیش از ۹۳ هکتار از جنگل‌های بلوط دچار حریق شد.

وی اضافه کرد: آتش‌سوزی به صورت عمدی رُخ داده و علت آن اختلافات قومی و محلی بوده است و گزارش تکمیلي به زودی به مراجع ذی‌صلاح ارسال مي‌گردد و كار شناسایی عوامل آتش‌سوزی با جديت دنبال مي‌شود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلفان به سطحی بودن آتش‌سوزی اشاره کرد و گفت‌: علی‌رغم این که وسعت اراضی مورد حریق زیاد بوده اما به علت باد شدید و عدم وجود چوب‌های خشک و آتش‌زا در کنار درختان، خسارت عمقی کمی به درختان وارد شده است.

به رستميان وی بیش از 2 هزار درخت بلوط آسیب دیده که از این تعداد ۱۸۷ اصله به طور صد درصد سوخته و بقیه آسیب جزیی‌تری دیده‌اند.

وي تصریح کرد: خسارت وارده حدود یک میلیارد و 503 میلیون ریال برآورد شده است.

رستميان اضافه کرد: قسمتی از اراضی و باغ‌هاي مردمی نیز در این حادثه دچار خسارت شدند که برآورد ریالی آن در دست اقدام است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری دلفان خاطر‌نشان کرد: آتش‌سوزی در همان روز اول توسط کارکنان ادارات و مساعدت‌های مردمی مهار شد.

به رستميان ۳۳ نفر از کارکنان ادارات منابع طبیعی‌، حلال احمر و جهادکشاورزی در امر اطفاء حریق شرکت کردند.

بخشدار منطقه کاکاوند شهرستان دلفان نیز در این رابطه گفت: متاسفانه روستاهای اطراف این منطقه که دچار آتش‌سوزی شده به علت درگیری و اختلافات قومی خالی از سکنه است و این موضوع خود از عوامل وقوع چنین حوادثی است.

آزاد سلیمی با اشاره به وجود تنها یک ایستگاه آتش‌نشانی و امداد در کل شهرستان دلفان‌، خاطر‌نشان کرد: عدم امکانات و ابزار لازم و نیز نبود پاسگاه حراست و حفاظت جنگل‌داری در این منطقه باعث مشکلات این‌چنینی می‌شود که با وجود مکاتبات و پی‌گیری‌های فراوان، مساعدت لازم از سوی مسوولان استان انجام نگرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد مسوولان استانی به این موضوع به صورت ویژه رسیدگی نمایند و با خاطيان به شدت برخورد نمايند.