یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهر زیبای جرموک
شهر کوهستانی و سرسبز جرموک دارای طبیعتی شگفت انگیز است و به همین خاطر گردشگران بسیاری را از سراسر این کشور و همینطور نقاط دیگر دنیا به این سمت می کشاند. وجود چشمه آبی بی نظیر در این منطقه به جذابیت آن افزوده که حتی شرکت تولید کننده آب گاز با همین نام نیز در این شهر وجود دارد که محصولات خود را به سراسر دنیا و همینطور ایران صادر می نماید دمای آب در این چشمه ها بین سی تا هفتاد درجه می باشد .
این منطقه تور ارمنستان به خصوص در تابستان میزبان گردشگران فراوانی است و اقامتگاهها و هتلهایی به منظور اسکان گردشگران نیز در این منطقه بوجود آمده است . آب اشامیدنی منطقه جرموک خواص درمانی بسیاری دارد و از زمان قرون وسطی تا به امروز آب درمانی در این منطقه بسیار پرطرفدار بوده است . شهر جرموک دارای
دره گل ها
منطقه زیبای دره گل ها در حدود پنجاه کیلومتر با شهر ایروان فاصله دارد و در دامنه کوههای سرسبز و زیبا واقع شده است . دره گلها به لحاظ طبیعتی سرسبز و آب و هوایی مطبوع و دلگشا همیشه مورد توجه گردشگران بوده و به خصوص در فصل تابستان این دامنه های زیبا مملو از مسافر و گردشگر خواهد بود. همچنین وجود مراکز تفریحی بیشمار در کنار مجموعه های ورزشی متعدد و رستوران ها و  هتلهای متعدد به جذابیت این منطقه افزوده است . گذشته از اینها پیست اسکی با طول هفت کیلومتر در سال 2004 در این منطقه افتتاح گردید که خود سبب جذب وزرشکاران بسیاری گردید و همچنین در همین محدوده تل سیژ قدیمی باز سازی و به تعداد ایستگاه های آن افزوده شده است .
در منطقه دره گلها آثار تاریخی متعددی نظیر کلیساهای جامع را خواهید دید که خود در بر دارنده  چهار دیگر است .نام کلیسای اصلی گریکور مقدس است که قدمت آن به سال 1013 میلادی یاز می گردد .در محوطه اطراف این بنا مقبره بنیانگذار آن و سنگهای سلیبی قرون دوازده و سیزده میلادی به چشم می خورد . از آن گذشته  دو مقبره پادشاهان ارمنی که در طی جنگ با سلجوقیان جان سپرده اند وجود دارد.
شهر اشتاراک
شهر زیبا و تاریخی اشتاراک در مطلب سفر باتو ، با وجود سه کلیسای باستانی در اعماق دره به شهرت رسیده و در مورد ساخت این کلیساها افسانه های بسیاری وجود دارد که برخی از آنها چنین روایت می کنند : در گذشته سه خواهر زیبا درشهر اشتاراک زندگی می کردند و هر سه آنها دلباخته  شاهزاده SARKISاین سرزمین شده  و به همین خاطر دو خواهر بزرگتر برای خوشبختی خواهر کوچکتر و رسیدن او به عشقش تصمیم به خودکشی می گیرند سپس یکی از آن دو با لباس قرمز رنگ و دیگری با لباسی زرد رنگ خود را به اعماق دره اشتاراک می اندازند . خواهر سوم پس از باخبر شدن از این ماجرا با لباسی سفید رنگ خود را به ته دره می اندازد .  شاهزاده از شنیدن این ماجرا متاسف شده و به یاد هر سه آنها سه کلیسا با رنگهای لباس دختران در دره می سازد.  قدمت کلیسای قرمز رنگ به قرن هفتم میلادی باز می گردد و این بنا توانسته بعد از گذشت سالیان بسیار جان سالم به در برده و به مکانی تاریخی و پرطرفدار تبدیل گردد.  قدمت کلیسای سفید رنگ به قرن ششم میلادی و کلیسای زرد رنگ به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد  .
دریاچه سوان
دریاچه سوان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین در دنیا است که با داشتن مناظر طبیعی شگفت انگیز و همچنین آب و هوایی مسحور کننده به مکانی ایده ال برای گذران روزهای گرم تابستان تبدیل شده است . دریاچه سوان در مرکز کشور ارمنستان و در استان  Gegharkunic قرار دارد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است . آب این دریاچه توسط رودخانه ها و همچنین آبهای معدنی تغذیه می گردد و رودخانه ای به نام هزاردان از این دریاچه نشات می گیرد که از آب آن برای آبیاری زمین های کشاورزی دشت آرارات استفاده می گردد  . دریاچه سوان در حدود دو هزار متر از سطح دریا فاصله دارد و مساحت آن بیش از نهصد کیلومتر مربع است  . اما در طی سی سال اخیر سطح آب این منطقه در حدود بیست متر کاهش یافته که اگر این روند ادامه یابد این دریاچه نیز مانند ارومیه خشک خواهد شد.
 
درشمال این منطقه رشته کوه Geghama قرار دارد که نام آن برگرفته از نام یکی از نوادگان قوم ارمنی است.  کلیسای تاریخی Aracelots  از آثار تاریخی در این منطقه است که قدمت آن به قرن نهم میلادی (سال 874) باز می گردد .
وجود مراکز تفریحی و توریستی بیشمار در این منطقه نظیر مجموعه تفریحی پارک آبی و مجموعه سوارکاری و زمین تنیس و سوییت های اقامتی باعث شده گردشگران بسیاری مهمان تابستانی دریاچه سوان باشند.
هانرابدوتیان هراپاراگ ( میدان جمهوری )
این میدان در مرکز شهر قدیم ایروان به چشم می خورد که قدمت آن به سال 1926 باز می گردد . بنا تاریخی ساخته شده در مرکز این میدان با طراحی و نظارت مستقیم الکساندر تامانیان بنا شده و البته در آن زمان این منطقه میدان لنین نامیده می شد . معماری این بنا بسیار زیبا بوده و بصورت بیضی است و در اطراف آن بسیاری از ساختمان های دولتی و فرهنگی مهم نظیر ساختمان هییت دولت و وزارت امور خارجه و همچنین هتل زنجیره ای MARRIOT ARMENHA و... به چشم می خورد. این مکان در فصل تابستان یکی از مکان های مورد علاقه مردمان شهر و البته گردشگران است . و وجود مراکز تفریحی و فرهنگی ببیشمار مانند موزه و  فواره های موزیکال و ... به جذابیت آن افزوده است .
 

بازگشت به بالا