یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهر مقدس مشهد  در شمال ‌شرقی ایران قرار گرفته و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در حال حاضر دومین شهر پرجمعیت در کشور ایران است که به علت وجود حرم مطهر امام رضا (ع) سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و همچنین کشورهای همجوار است . و سالانه حدود سی و دو میلیون زائر را پذیرا ست .همینطور برخی آمارها نشان می‌دهد  که هر ایرانی به طور میانگین هر سه سال یک بار به مشهد سفر می نماید .
همه این عوامل در تور مشهد سبب شده هر ساله بر تعداد هتل ها و اقامتگاهها و  سوئیت های این شهر افزوده گردد و تور مشهد همواره و در تمامی اوقات سال یکی از  پررونق ترین تورهای داخلی ایران است . شهر مشهد دارای آب و هوای معتدل ولی رو به سرد و خشک است و دما در تابستان ها گرم  و در زمستان‌ها سرد و مرطوب است.
شیعیان بر این باور هستند ، که امام هشتم (امام رضا (ع))  پس از شهادت در سال ۲۰۳ هـجری قمری  در کنار مدفن هارون الرشید به خاک سپرده شد و از همان زمان قریه سناباد نوغان  به نام «مشهد الرضا» لقب گرفت .
 این شهر در زمان حکمرانی افشاریا ن و نادرشاه افشار پایتخت ایران گردید.
در ادامه مطلب قصد تهیه شده توسط سایت سفر باتو ، داریم اطلاعات کامل تری را در اختیارتان قرار دهیم و برخی از جاذبه های این شهر را به شما معرفی نماییم پس با ما همراه باشید :

جاهای دیدنی مشهد: جاذبه های مذهبی
به شهر مشهد به سبب وجود حرم مطهر امام هشتم شیعیان پایتخت معنوی ایران لقب گرفته و علاوه بر این بارگاه ملکوتی دارای آثار تاریخی برجسته و ارزشمندی نیز هست . مساجد تاریخی، آرامگاه‌ها و مقبره‌های متعددی در این شهر به چشم می خورند که هر کدام دارای هویت تاریخی و فرهنگی منحصر بفردی است . و از ان جمله میتوان به مسجد گوهرشاد، مسجد شاه یا هفتاد و دو تن، مصلی طرق، آرامگاه پیر پالاندوز ، آرامگاه شیخ نخودکی ، گنبد خشتی، گنبد سبز و آرامگاه خواجه ربیع اشاره  نمود . همین طور  امامزاده ناصر و یاسر (در نزدیکی شهر طرقبه ) و آرامگاه امامزاده یحیی (در جاده سرخس ) ، آرامگاه خواجه اباصلت و آرامگاه خواجه مراد (در جاده فریمان ) از آثار تاریخی اطراف شهر مشهد هستند  .

مسجد گوهرشاد
مسجد  با شکوه گوهرشاد  در ضلع جنوبی حرم مطهر  امام رضا (ع)  واقع شده است که توسط گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ ساخته گردیده و به سبب  معماری زیبا و کاشی کاری های بی نظیر مورد توجه قرار گرفته است . این بنا در زمره شاهکارهای معماری دوره تیموریان تلقی می گردد . و به سبب نزدیکی با حرم امام رضا (ع) به مسجدی محبوب و پر بازدید تبدیل شده است .

 مسجد شاه یا 72 تن مشهد
مسجد شاه یا مسجد هفتاد و دو تن  بنایی باشکوه و زیباست که قدمت آن به قرن نهم هجری قمری باز می گردد و در خیابان خسروی ابتدای بازار بزرگ قرار گرفته است . این بنا توسط امیر غیاث الدین و به عنوان مقبره ای برای خود ایشان طراحی و ساخته شد و پس از مرگ ایشان به مسجد 72 تن معروف گردید .
 
مصلی طرق مشهد
مصلی طرق از دیگر بناهای تاریخی و مذهبی در مشهد است که در جنوب شرقی شهر و در روستایی به نام طرق ، بنا شده است . مصلی طرق با ایوانی بلند و برافراشته در مرکز عمارت و ایوانچه های کوچکتر در اطراف آن ، دارای  محراب و اتاق های گوشواره طراحی و ساخته گردید . این بنا در سال 837 هجری قمری ساخته گردید.

آرامگاه پیر پالاندوز
شیخ محمد عباسی ( معروف به پیر پالاندوز ) از عرفای صاحب فضل و کرامت بوده که هم‌ دوره با شیخ بهایی در قرن دهم  هجری قمری و در روستای در اطراف مشهد به نام روستای کارده می زیسته  است . شیخ محمد با همه کمالات و دانش به مانند مردمان عادی برای گذران زندگی به شغل پالان دوزی (پاره دوزی) مشغول بوده است و لقب وی نیز از همین امر نشات گرفته است .  آرامگاه وی دارای معماری بسیار زیبایی است  و طاق نماها، لچکی ها و کاشی کاریها همراه با نقش های هندسی و ترنج  تزئین شده که هر کدام جلوه خاصی به این بنا بخشیده است . بازدید از این بنای تاریخی بسیار پر طرفدار و محبوب است.

گنبد خشتی مشهد
گنبد خشتی در واقع مقبره امامزاده محمد از نوادگان امام موسی بن جعفر است که ساخت آن به دوران صفویان باز می گردد .  این بنا در ابتدای خیابان طبرسی در مجاورت کوچه سیاه آب قرار گرفته و دسترسی به آن آسان می باشد.

گنبد سبز
گنبد سبز در واقع  آرامگاه شیخ مؤمن استرآبادی است که قدمت آن به دوره صفویان باز می گردد  و در خیابان آخوند خراسانی و درست در وسط میدانی به همین نام قرار گرفته است . گنبد این بنا بسیار زیبا است و دارای کاشی کاری فیروزه‌ای ست که به رنگ سبز متمایل هستند و از این رو این بنا گنبد سبز نام گرفته است . این گنبد هشت ضلعی بوده و دارای چهار ایوان مجزا است .  

بازگشت به بالا