هزینهی ساخت یک زیرگذر چقدر است؟
کیانپور از شهردار خرمآباد خواسته است ضوابط دقیق کارشناسی را رعایت کند. آورديم که مناقصهی عمومی پروژه تقاطع غيرهمسطح بهارستان هم به گفتهی سخنگوی شورای اسلامی شهر خرمآباد، ایراداتی داشته است.
کیانپور هم از جمله معاونان قانونگرای استاندار بود و برکناری ناگهانیاش هنوز معمایی است که بهطور کامل این معما «رمزگشایی» نشده است. استاندار لرستان هم تا این لحظه دربارهی چرایی این برکناری به افکار عمومی پاسخی نداده است.
احداث زیرگذر میدان گلدشت خرمآباد دقیقاً در میدانی است که از قضا ترافیک سنگینی هم ندارد و بارترافیکیاش نسبتاً سبک است و البته امید داریم شهردار محترم خرمآباد در این رابطه توضیحات قانعکنندهای به افکار عمومی بدهد، زیرا هزینهای که میتواند برای اصلاح سایر نابهسامانیهای شهر خرج شود چه لزومی دارد در میدانی به کار گرفته شود که ورودیهای این میدان اکثر ساعات روز دارای بار ترافیکی سبک و روان است.
در بین مردم کوچه و بازار و بدنهی اداری شهرداری خرمآباد خبر پیچیده که اجرای پروژهی زیرگذر میدان گلدشت خرمآباد به پیمانکار مشهور آقای «چ» واگذار شده که از پیمانکاران مطرح نه تنها استان بلکه کشور است. آنگونه که شرحش رفت دربارهی جزییات مناقصه ابهاماتی وجود دارد که امید میرود این مناقصه با رعایت شرایط قانونی بهطور کامل احیا شود و از نمایندگان رسانههای گروهی استان هم دعوت شود که از روند چگونگی مناقصه بهطور کامل آگاهی یابند.
هزینهی احداث یک زیرگذر چقدر است؟
اما هزینهی ساخت یک زیرگذر چقدر است؟ یک استاد عمران که در دانشگاههای استان مشغول تدریس است و البته به دلیل اینکه در یکی از ادارات استان شاغل است تمایلی ندارد نامش نوشته شود به ما میگوید: «با نرخ تورم الان زیرگذری مثل زیرگذر میدان امام حسین(ع) را میشود با ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان ساخت.»
وی ادامه میدهد: «البته زیرگذری که قرار است در میدان گلدشت خرمآباد ساخته شود ظاهراً طولش به ۱۴۰۰ متر میرسد که باید این نکته نیز بررسی شود که: چرا ۱۴۰۰ متر؟».
او تصریح میکند: «باید طرح مطالعاتی این زیرگذر منتشر شود و در معرض ارزیابی علمی و فنی کارشناسان عمران استان قرار گیرد.»
وی خطاب به شهردار خرمآباد و استاندار میگوید: «از شما میخواهیم که دفترچهی موسوم به «دفترچهی برآورد» هزینههای ساخت زیرگذر میدان گلدشت خرمآباد را منتشر کنید تا بتوانیم بر معیارهای علم عمران ارزیابی دقیقی از هزینهی طرح داشته باشیم.»
این مدرس عمران تشریح میکند: «اساساً ساخت زیرگذر بسیار کمهزینهتر از روگذر است؛ زیرا عمدهی کار شامل خاکبرداری میشود و البته آنگونه که گفته شده باید مشخص شود که چرا طول این زیرگذر ۱۴۰۰ متر است؟».
نامهی تاریخی کیانپور به شهردار/ مبلغی که شورای ترافیک تصویب کرده چقدر است؟
اما در این میان و آنگونه که در بخش نخست توضیح داده شد مجید کیانپور معاون عمرانی استاندار که به طور ناگهانی برکنار شد خطاب به شهردار خرمآباد نوشته است: «برابر مصوبهی شورای ترافیک استان پس از مباحث فنی، برآورد اولیهی ارائه شده جهت اجرای پروژه براساس فهرست بها پایهی رشتهی راه، راهآهن و باند فرودگاه سال ۱۳۹۲ مبلغ ۲۲۹/۶۶۳/۵۰۰/۰۰۰ ریال بوده است.» به عبارت سادهتر، در این «نامهی تاریخی» گفته شده که اندکی بالای ۲۲ میلیارد تومان هزینهی برآورد شدهی ساخت زیرگذر میدان گلدشت خرمآباد است.
فرض کنید مبلغ احداث یک زیرگذر به طول ۱۴۰۰ متر همین مبلغی باشد که به گفتهی کیانپور به تصویب شورای ترافیک استان رسیده است. اما اگر قرارداد بین شهرداری خرمآباد و پیمانکار بسیار بیشتر از این مقدار باشد تکلیف چیست؟ آیا کیانپور باید بهراحتی با ارقام نجومی موافقت میکرد؟
به نظر میرسد بر اساس اطلاعات و اسناد، کیانپور کاملاً از روند قانونی و کارشناسی موضوع دفاع کرده است و البته در ادامهی نامهی تاریخی کیانپور خطاب به شهردار خرمآباد، معاون پیشین عمرانی استاندار تذکر میدهد:
«برابر بند الف مادهی ۲۰ قانون برگزاری مناقصات، ارزیابی و مالی و تعیین برندهی مناقصه، هنگام ارزیابی مالی، مناقصهگری که مناسبترین قیمت را حائز شده باشد به عنوان برندهی اول اعلام میشود و برندهی دوم در صورتی اعلام میشود که تفاوت قیمت پیشنهادی وی با برندهی اول، کمتر از مبلغ تضمین باشد. قیمت پیشنهادی مناقصهگر اول ۱۱ درصد پلوس و قیمت پیشنهادی مناقصهگر دوم ۳۸ درصد پلوس است؛ شایان ذکر است برابر بند ب مادهی ۲۱ قانون مناقصات در صورتی که برندهی اول از انعقاد قرارداد امتناع نماید و یا ضمانت انجام تعهدات را ارائه ننماید تضمین مناقصهی وی ضبط و قرارداد با برندهی دوم منعقد میگردد؛ چنانچه قرارداد بدون رعایت مفاد بند الف ماده ۲۰ و بند ب ماده ۲۱ قانون برگزاری مناقصات با برندهی دوم منعقد شده باشد خلاف ضوابط و مقررات بوده و مناقصه میبایست تجدید شود.»
چنانچه دیده میشود این نامه کاملاً «تذکر وارانه» به شهردار خرمآباد نوشته شده است و از شهردار خواسته ضوابط قانونی را دقیقاً رعایت کند.
درخواست از شهردار؛ متن کامل قرارداد با پیمانکار را منتشر کنید
در این رابطه درخواست ما از شهردار خرمآباد این است که در آیندهی نزدیک و در صورت صلاحدید مراجع نظارتی، اسناد مناقصهی احداث زیرگذر میدان گلدشت خرمآباد را از راه تارنمای شهرداری خرمآباد منتشر کند.
همچنین از شهردار و مقامات ارشد استانی مرتبط با موضوع میخواهیم به این خواستهها پاسخ مثبت بدهند:
ـ انتشار دفترچهی برآورد هزینههای طرح احداث زیرگذر میدان گلدشت تا به ارزیابی فنی و علمی کارشناسان عمران گذاشته شود.
ـ انتشار طرح مطالعاتی ارائه شده از سوی مشاور.
ـ انتشار مبلغ قرارداد احداث زیرگذر میدان گلدشت خرمآباد؛ متأسفانه اخبار غیررسمی زیادی دربارهی مبلغ اعتباری ساخت این زیرگذر شنیده میشود و انتظار ما از شهردار خرمآباد و استاندار لرستان این است که مبلغ مندرج در قرارداد با پیمانکار برای اطلاع افکار عمومی و ارزیابی کارشناسان منتشر شود؛ آن هم انتشار تصویر قرارداد منعقد شده بین کارفرما و پیمانکار تا چند و چون این قرارداد بهطور شفاف در معرض قضاوت افکار عمومی و البته کارشناسان فن قرار گیرد.
برندهی اول یا برندهی دوم؛ مسأله این است!
اطلاعات ما روایت میکند نفر اول مناقصه مبلغي حدود 80 میلیارد تومان برای احداث زیرگذر تخمین زده است و البته آقای «چ» مبلغی بسیار بالاتر زده است.(حدود 102 ميليارد تومان) اینکه چگونه نفری که مبلغ بالاتری زده موفق میشود مناقصه را ببرد باعث میشود نمایندهی شورای شهر که در جلسه حاضر بوده اعتراض کند و جلسه را ترک گوید.
نتیجهگیری: کیانپور شهردار را به رعایت ضوابط توصیه کرد!
نتیجه اینکه: هزینهای که کیانپور براساس تخیمن شورای ترافیک استان از آن دفاع کرده، اندکی بالای ۲۲ میلیارد تومان برای ساخت زیرگذری است که قرار است ۱۴۰۰ متر طول داشته باشد. کیانپور حتا در بخش دیگری از این «نامهی تاریخی» توضیح میدهد که تحت شرایطی، مناقصه باید تجدید شود؛ به عبارت بهتر اگر ملاک را نامهی تاریخی کیانپور به شهردار خرماباد بدانیم او از پیشبرد امور براساس کار کارشناسی شده و رعایت دقیق ضوابط قانونی دفاع کرده است.
پیشتر هم گفته شد: بهتر آن است که پروژههای استان به مناقصهی عمومی گذاشته شود تا شائبهها از بین برود. این استدلال که صرفاً طرحها را باید به پیمانکاران خاصی داد و یا از راه قانونی ترک تشریفات، پیمانکاران خاصی را وارد گود کرد اگر چه ممکن است سرعت عمران را بالا ببرد اما شائبهها را نیز دامن میزند که اصلاً در راستای تقویت مشروعیت دولت تدبیر و امید و مدیران ارشد استان نیست. بهویژه آنکه مناقصهی این طرح هم ایرادات و ابهاماتی داشته است.
پرس و جوی ما از برخی اعضای شورای اسلامی شهر روایت میکند قراردادی که شهرداری خرمآباد با پیمانکار (آقای چ) منعقد کرده رقم ۱۰۲ میلیارد تومان را نشانه گرفته است، رقمی که با رقم مورد اشارهی معاون برکنار شدهی استاندار بسیار فاصله دارد. فراموش نکنیم پیمانکار در نظر گرفته شده برای ساخت زیرگذر میدان گلدشت از پیمانکاران بسیار شناخته شدهی کشور است و طبیعی است که مدیران دولتی چه در سطح استانها و چه در سطح وزیران، آقای «چ» را شخصیتی کاملاً شناخته شده از نظر اقتصادی میدانند.
تصویر بخشی از نامهی تاریخی معاون برکنارشدهی استاندار خطاب به شهردار خرمآباد در پی میآید: