یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

امروزه برای مردم جهان بسیار دشوار است که با پوشش در میان یک بیماری همه‌گیر مانند کرونا ویروس باشند، در حالی که همه آنچه می‌بینید قتل‌عام ناشی از این ویروس بی‌رحم در سراسر جهان است. میلیون‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند. میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست داده‌اند. همه ما ظاهراً حالت عادی زندگی را از دست داده‌ایم و به نظر می‌رسد این واقعیت برای آینده قابل پیش‌بینی باشد. اما باور کنید یا نکنید یک پتانسیل بسیار خوبی در این‌همه سراشیبی وجود دارد.
شیوع بیماری کرونا ویروس یادآوری تلخی از چگونگی رخ دادن یک حادثه به یک کابوس جهانی است، اما جامعه جهانی همچنین دارای سابقه طولانی در تغییر شرایط از حالت بحرانی به سمت حالت خوب می‌باشد. سیستم فاضلاب لندن و جان دادن 30 هزار نفر بر اثر بیماری وبا و همچنین آنفولانزای اسپانیایی که یکی از بدترین موارد همه‌گیری در تاریخ می‌باشد که منجر به استانداردهای بسیار عالی برای ساختمان‌ها شدند را به یاد داریم. اما امروزه COVID-19 آماده است تا با تسریع در پذیرش فناوری شهرهای هوشمند در سراسر جهان، همان تغییر گسترده‌ای را که در سایر موارد همه‌گیری ایجاد کرده است در شهرهای هوشمند نیز ایجاد کند، شاید بتوان گفت شیوع ویروس کرونا را می‌توان یک عامل روان کننده در شهرهای هوشمند توصیف کرد که به آن‌ها سرعت بسیار زیادی خواهد بخشید.
همان‌طور که میدانید تکنولوژی و فناوری چنان در دنیای ما غرق شده است که تصور زندگی بدون آن دشوار و سخت است. با این حال، بسیاری از مردم فقط از تلفن‌های هوشمند و رایانه با استفاده از این فناوری‌ها سروکار دارند. شهرهای هوشمند از دهه 1990 وجود داشته‌اند و پس از فروپاشی مالی سال 2008 موردتوجه قرار گرفتند، اما از آن زمان تاکنون گسترش این شهرها در سراسر جهان کند بوده است و از طرفی تلفیق فناوری هوشمند در زیرساخت‌های موجود یک شهر دارای هزینه‌های سنگینی است.
با این حال بسیاری از مردم در سراسر جهان با بدبینی و ناراحتی روبرو هستند. همه‌گیری ویروس کرونا در حال حاضر مردم را در معرض شرایطی قرار داده است که وجود شهرهای هوشمند کار این مردم را آسان می‌کند و به دنبال آن می‌توان تأثیر آن را بر اقتصاد، جامعه و بخش بهداشت و درمان، دولت‌های محلی و شهروندان را دید دیگر مدیریت سنتی پاسخگوی نیازهای بشری نیست و اکنون شهروندان بیش از هر زمان دیگری به راه‌حل‌های هوشمندانه نیاز دارند که این امر باب گسترش سریع شهرهای هوشمند را باز کرده است. بدین روش که استفاده از فناوری مدرن سرانجام بر همه‌چیز در مورد زیرساخت‌های یک شهر تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت برای نمونه مدیریت هوشمند ترافیک، ایمنی پرواز و اینترنت 5G در شهرهای هوشمند مثال‌های خوبی به شمار می‌روند. سیستم‌های مدیریت ترافیک هوشمند جایگزین فرایندهای منسوخ و دستی شده‌اند که شهرها مدت زیادی از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند. برای اولین بار، این فناوری به شهرها امکان می‌دهد تا در زمان حادثه‌ای به تغییر شرایط پاسخ دهند. حتی یک تغییر ساده به سمت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می‌تواند از ازدحام خیابان‌ها به میزان 25٪ بکاهد. انتظار برای تغییر چراغ‌قرمز در صورت عدم وجود ترافیکی از مسیر دیگر به‌منظور صرفه‌جویی در انرژیِ و زمان است بدین‌صورت که چراغ‌های راهنمایی هوشمند به‌جای پیروی از تنظیم زمان از پیش تعیین شده و به آنچه که در لحظه اتفاق می‌افتد پاسخ می‌دهند نه اینکه شما چندین دقیقه در پشت چراغ‌قرمز ایست داشته باشید و حتی ممکن است هیچ ماشینی در تقاطع‌ها وجود نداشته باشد.
 
بر این اساس که شبکه‌های دیجیتال نه‌تنها امکان برقراری ارتباط چراغ‌های راهنمایی با یکدیگر برای افزایش جریان ترافیک و کاهش ازدحام را فراهم می‌کنند، بلکه به مدیران شهری این قابلیت را می‌دهند که سیاست‌های بهتر ترافیکی را مانند اولویت‌بندی و طرح‌های راهنما و رانندگی را اجرا کنند از طرفی رانندگان حتی می‌توانند به استفاده از نرم‌افزار و برنامه متصل شوند که به آن‌ها به‌روزرسانی لحظه‌ای ترافیک را اطلاع می‌دهد تا بتوانند از تصادفات، ازدحام و اوج ترافیک در ساعات اوج حمل‌ونقل جلوگیری کنند که این امر حتی برای پاسخ‌دهندگان اول و سایر وسایل نقلیه اضطراری نیز مزیت بیشتری خواهد داشت. این نرم‌افزارها مبتنی بر هوش مصنوعی می‌باشد که رانندگی را برای رانندگان هم‌زمان راحت‌تر و ایمن‌تر می‌کند.
 
 
سرعت بخشیدن به فن‌آوری شهر هوشمند اکنون نه‌تنها کشورها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه به جلوگیری از شیوع این نوع بیماری‌ها در آینده نیز کمک خواهد کرد. هم‌اکنون بعضی از کشورها بهره‌گیری از فناوری‌هایی را آغاز کرده‌اند که می‌توانند با خیال راحت نگرانی‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی را برطرف کرده و از شهروندان خود محافظت کرده و شهرهای خود را از مقاومت بیشتری برخوردار سازند.
به‌عنوان‌مثال، هواپیماهای بدون سرنشین نه‌تنها به مدیران شهری و دولت‌ها کمک می‌کنند تا قوانین فاصله اجتماعی و به‌روزرسانی‌های بهداشتی را ابلاغ کنند، بلکه می‌توانند با خیال راحت لوازم پزشکی را به مراکز درمانی و بیماران تحویل دهند. در چند مناطق جهان از پهپادها برای جلوگیری از گسترش COVID-19 برای ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود. پس از فروپاشی و کنترل این ویروس پاندامی از این فناوری هواپیماهای بدون سرنشین می‌توان برای کاهش احتمال سایر بیماری‌ها و بیماری‌هایی که در آینده ممکن است به وجود می‌آید استفاده کرد، ضمن اینکه به کشاورزان در افزایش محصولات خود نیز می‌تواند کمک می‌کند و درواقع هرچقدر زیرساخت‌ها را افزایش دهیم در آینده نیز کیفیت زندگی شهروندان را بهبود می‌بخشد.
من همیشه بر این باور بوده‌ام که آزمون واقعی چگونگی هوشمند بودن یک شهر هوشمند را می‌توان زمانی سنجید که بتواند برای همگام شدن با نیازهای مختلف شهروندان پیشرفت کند و به این نیازها پاسخ بدهد در این شرایط همه‌گیری ویروس کرونا سرعت پذیرش ارتقا فناوری شهرهای هوشمند را سرعت بخشیده است. هر کشوری از این نوآوری‌ها استفاده نکند، شهر و ساکنان شهر در معرض خطر خواهند بود.
 
اینترنت G5
کشورها به‌تدریج و با سرعت شبکه‌های اینترنتی خود را به روز می‌کنند تا بتوانند از قابلیت‌های G 5 استفاده کنند. از ابتدای سال 2020 امسال تاکنون 378 شهر در 34 کشور جهان توانسته‌اند G5 را در کشور خود در دسترس قرار دهند و در آینده این تعداد کشور نیز افزایش پیدا خواهد کرد
تلاش‌ها برای معرفی فناوری G 5 همانند سرعت خوش نیست بلکه کند به نظر می‌رسد، اما در پی شیوع همه‌گیری کرونا ویروس این روند سرعت بیشتری به خود گرفته است. در ابتدا اکثراً تصور می‌کردند که تأثیرات کرونا ویروس به طور حتم گسترش شبکه‌های G5 را کند و یا به تعویق می‌اندازد اما تنها این یک تفکر نادرست بود و خلاف آن امروزه ثابت شده است.
با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده و با ماندن در خانه و رعایت فاصله فیزیکی، خیابان‌ها و پیاده‌روهای خالی در واقع به کشورها اجازه می‌دهد تا زیرساخت‌های لازم برای معرفی 5G را به در شهرهای خود گسترش بدهند. از آنجا اکثراً کارهای شهروندان در پاسخ به پروتکل‌های ایمنی ویروس کرونا به کار از راه دور موقت یا دائمی روی آورده است، یک اتصال سریع‌تر و مطمئن‌تر به کارمندان اجازه می‌دهد کارهای خود را از خانه راحت‌تر از گذشته انجام دهند. یکی دیگر از مزایای شبکه‌های 5G این است که فرصت جدیدی برای اتصال به شبکه‌های جهانی ایجاد می‌کنند. شهرها می‌توانند در زمان واقعی با مردم ارتباط برقرار کنند تا پیام‌های مهمی ارائه دهند و تالارهای گفتگو را ارتقا دهند.
 
حجت اله آذرخوش
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا