یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با شیوع کرونا؛ روزبه‌روز بر تعداد افراد بیکار جامعه افزوده می‌شود. در شرایط فعلی به دلیل محدودیت رفت و آمدها، تعطیلی مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها... و تمایل افراد به استفاده از خودرو شخصی برای در امان بودن از کرونا میزان استفاده از تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و آژانس‌ها تا حد زیادی کاهش یافته است و به‌تبع آن رانندگان زیادی خانه‌نشین شده‌اند.



"در حال حاضر بیش از 50 درصد از رانندگان تاکسی‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی در خرم‌آباد بیکار شده‌اند"؛ مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد ضمن بیان این مطلب به " یافته" می‌گوید: در شرایط فعلی وسایل حمل‌ونقل عمومی انبوه بر، کمتر از 3/1 ظرفیت اش در سطح شهر فعال است که همین تعداد از این وسایل نقلیه هم با تعداد بسیار کمی مسافر کار می‌کنند.
مسعود ارمغان اظهار می‌کند: به‌عنوان مثال در مسیر شقایق – چهارراه بانک تا قبل از شیوع کرونا روزانه 15 اتوبوس کار می‌کردند که در حال حاضر این تعداد به 3 تا 4 اتوبوس رسیده است. ارمغان می‌گوید: رانندگان با هم هماهنگ کردند و به صورت شیفتی سرکار می‌آیند که با این حساب چند روزی یک‌بار نوبتشان می‌رسد.
این مقام مسئول اظهار می‌کند: حوزه حمل‌ونقل عمومی در شرایط موجود بسیار متضرر شده است و رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی با مشکلاتی زیادی مواجه هستند.
ارمغان می‌گوید: حمل نقل عمومی در حوزه بین استانی و بین‌شهری هم شرایط خوبی ندارد به‌طوری‌که شرکتی که در یک ماه در سال گذشته 15 میلیون درآمد داشته در حال حاضر درآمدش 2 میلیون تومان است.
 
کمک 2 میلیون تومانی دولت
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: دولت به‌منظور حمایت از رانندگان تاکسی به 150 نفر از آن‌ها وام 2 میلیون تومانی با سود 4 درصد پرداخت کرده است. وی با اشاره به این‌که این مبلغ بسیار ناچیز است ادامه می‌دهد: علاوه بر این، در بسته حمایتی که دولت به رانندگان اختصاص داده به هر فرد 6 میلیون تومان تسهیلات داده خواهد شد و لازم است که رانندگان برای دریافت آن در سایت مربوطه ثبت‌نام کنند.
وی افزود: رانندگان آژانس هم شامل این طرح می‌شوند.
ارمغان اظهار می‌کند: فقط 50 درصد آژانس‌ها در حوزه درون‌شهری زیرمجموعه این سازمان هستند و مابقی در قالب یک صنف‌، تحت نظر سازمان صمت قرار دارند.
او می‌گوید: با توجه به کم‌کار شدن آژانس‌ها با توجه به شیوع کرونا، هنوز گزارشی بر تعطیلی کامل یک آژانس مسافربری درون‌شهری نداشته‌ایم.
 
 
اسنپ ها هنوز سازمان‌دهی نشده‌اند
ارمغان می‌گوید: اسنپ ها تحت نظر هیچ سازمانی نیستند و هنوز سازمان‌دهی نشده‌اند و فقط از طریق نامه‌ای که از دادستان کل کشور دارند در حال فعالیت‌اند.
وی می‌افزاید: با توجه به شرایط موجود در صورت بروز تخلف یا مشکلی، نه‌تنها این سازمان بلکه هیچ سازمان دیگری اهرمی برای اعمال فشار بر این ارگان ندارد. او می‌گوید: قرار شده فعلاً با نامه دادستان کل کشور فعال باشند تا بعد سازمان‌دهی شوند.
مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی خرم‌آباد می‌گوید: اسنپ یک طرح جهانی است و زمانی وارد ایران شد که هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن فراهم نبود.
 
از سال 93 به بعد کسی بیمه نشد
 مسعود ارمغان می‌گوید: تعداد زیادی از رانندگان تاکسی شهرستان خرم‌آباد بیمه‌اند. وی می‌افزاید: اما از سال 93 به بعد با توجه به اختلافی که میان بخش یارانه‌ای‌های دولتی و بخش خصوصی و سازمان تأمین اجتماعی پیش آمد سایت ثبت نان بیمه قطع شد و دیگر کسی نتوانست برای بیمه ثبت‌نام کند.
 
افزایش کرایه تاکسی
 وی اظهار می‌کند: سالانه در سراسر کشور طبق یک مصوبه‌ای کرایه‌ها افزایش می‌یابد. او ادامه می‌دهد: برای افزایش کرایه، ابتدا یک رقم از طرف شهرداری تعیین و به شورای شهر ارجاع داده می‌شود و بعد از بررسی آن، توسط شورا و تصویب آن، برای گرفتن حکم تاییدیه به فرمانداری ارسال می‌شود.
ارمغان می‌گوید: در سال جاری و با توجه به شیوع کرونا و لغو شدن تمامی جلسات، افزایش کرایه‌ها با کمی تأخیر انجام گرفت. وی می‌افزاید: در حال حاضر میزان افزایش کرایه توسط شورای شهر تصویب شده است برای اجرا به فرمانداری ارسال شده است. او ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ما تمام تلاشمان را کردیم کمترین افزایش کرایه اعمال شود تا فشار کمتری بر مردم تحمیل شود.
 


رانندگان باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند
مسعود ارمغان می‌گوید: با توجه به شیوع کرونا هر تاکسی مجاز به سوار کردن تعداد محدودی مسافر است و رانندگان باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.
وی ادامه می‌دهد: چهار گشت خودرویی در مسیرها، ناوگان حمل‌ونقل عمومی را کنترل می‌کنند و تذکرات لازم برای استفاده از ماسک و دستکش به آن‌ها داده می‌شود.
او اظهار می‌کند: دریافت وجه نقد از مسافران باید طبق رعایت نکات بهداشتی و با استفاده از دستکش‌های یک‌بارمصرف انجام شود.
وی می‌گوید: اتوبوس‌های شرکت واحد هم مجازند فقط ۱۱ تا ۱۵ مسافر را در هر مسیر جابه‌جا کنند.
ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده است
ارمغان می‌گوید: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین مشکلات ما در این حوزه است که این فرسودگی با سلامت رانندگان و مسافران ارتباط مستقیم دارد.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به مشکلات اقتصادی امکان تعویض و حتی تعمیر اساسی وسایل نقلیه برای بسیاری از رانندگان ممکن نیست لذا از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود در این باره چاره‌اندیشی کنند و با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت در حل این مشکل قدم‌های اساسی بردارند.
فشاری که بر رانندگان تاکسی در این شرایط کرونایی حاکم شده است موجب شده این قشر، روزگار سختی را بگذرانند، لذا از دولت انتظار می‌رود که با ارائه تسهیلات کم‌بهره آن‌هم در حد کفاف، به کمک این قشر آسیب‌دیده بیاید و اجازه ندهد چرخ زندگی‌شان بیش از این لنگ بماند هم‌چنین با حل‌وفصل مشکلات موجود، امکان بیمه شدن همه رانندگان را فراهم کند چرا که امنیت شغلی از نیازهای اولیه هر کاری است.
 

فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

کرونا و بیکاری بیش از 50 درصد رانندگان خرم‌آباد

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا