تاریخچه توجه به پلهای عابر پیاده، در جهان به دوران تولید انبوه اتومبیل و حضور گسترده این وسیله نقلیه موتوری در سطح شهرها و عمدتاً به دهههای ابتدایی قرن بیستم بر میگردد.
به گزارش يافته، زمانی که گسترش و تمرکز جمعیت در شهرها، باعث ايجاد مشکلات فراوانی در فعالیتها و اختلاط حرکت سواره و پیاده به ویژه در مراکز شهرها شد و برنامهریزان و مسوولان امور شهری را به چارهجویی جهت جداسازی مسیرهای عابران پیاده از اتومبیلها وادار ساخت، لزوم تفکر شهرسازی از رویکرد "پیادهمحور" به سمت "اتومبیلمحور" تغيير جهت گرفت.
پلهاي عابر پیاده گواهی از رویکرد "اتومبیلمحور” در شهرسازی و طراحی شهری امروزی است.
پل هوایی در حال نصب و مجهز به پله برقی
به جرات ميتوان گفت که تنها شباهت شهر خرّمآباد با کلانشهرها، در موضوع ترافیک سنگین آن است که در برخی میادین، این معضل به شدت خودنمایی میکند.
از جمله مي توان به میدان امام خمینی(ره) و زیرگذر شقایق(ميدان امام حسین) اشاره کرد که به علت قرارگیری این دو میدان در شریان اصلی درجه يك شهر، شاهد ترافیک همیشگی در این نقاط هستی.
از سویی، عدم رعایت حق تقدم از سوی عابران پیاده، مشکل و گره کور ترافیکی این دو نقطه از شهر را دو چندان کرده است.
دورنمایی از میدان امام خمینی خرمآباد و خیابانهای مجاورش
موضوع به خطر افتادن سلامت شهروندان خرّمآبادی با توجه به عبور این حجم قابل توجه از اتومبیل در حریم این دو میدان و همچنین رفت و آمد زیاد عابران پیاده در اين نقطه و خیابانهای مجاورش نیز امری است كه بايد هر چه زودتر تصميم مناسب براي رفع آن گرفته شود چرا كه تا كنون نيز باعث ايجاد تلفات جاني شده است.
دورنمایی از زیرگذر شقایق (امام حسین) خرمآباد
به هر روی، با توجه به این که مهمترین هدف طراحی و ساخت پلهای عابر پیاده، ایمنی و تسهیل در رفت و آمد شهروندان است،
احداث پل هوایی مکانیزه در میدان امام خمینی و زیرگذر شقایق خرّمآباد الزامی به نظر میرسد.
یقیناً اجرای این دو پروژه، تحولی در امر مبلمان شهری، مدیریت ترافیکی و رفاه حال شهروندان مركز استان را به همراه خواهد داشت.
احمد ساکی