جاده ازنا به اراک هنوز محل جولان کامیونهایی است که این جاده محلی را با شاهراه ترانزیتی اشتباه گرفتهاند و گویی مردم این منطقه هیچ حقی در استفاده ایمن از این جاده که حق طبیعی آنها است ندارند.
در طی چند سالی که از راهاندازی جاده محلی ازنا به اراک گذشته شاهد خسارات جبرانناپذیر مالی و جانی فراوان در این جاده بودهایم که مردم مظلوم منطقه ازنا که محرومیت و بیکاری نیز آنها را احاطه کرده است بهناحق متحمل شدهاند، گویی این جاده فراموششده همچنان سالهای سال باید از آنها قربانی بگیرد و تا مسئولین امر چه زمانی اراده کنند و حل مشکل اساسی آن که چهار خطه شدن این جاده است را با سرعت بیشتری محقق کنند.
استان لرستان که کریدور مهم شمال به جنوب در حوزه جادهای و همچنین ریلی میباشد متاسفانه این مزیت تاکنون تأثیر مهمی در تحولات و شکوفایی اقتصادی این استان نداشته است و بیشتر گذرگاهی برای عبور و مرور کامیونها و وسایل نقلیه استانهای برخوردار و همجوار بوده است و همچنین راهآهن ناحیه لرستان نیز تنها چند سالی است که مستقل گردیده و از مواهبی که اعتبارات و امتیازات مستقل بودن است تاکنون بهره مناسبی نبرده است؛ درصورتیکه در گذشته قطار محلی در محدوده دورود به اراک تردد داشت که این هم با بهانه عدم صرفه اقتصادی حذف گردید و باعث محروم شدن مردم این منطقه از یک حمل و نقل ایمن ریلی و محلی گردید و تاکنون نیز این قطار به چرخه حمل و نقل منطقه باز نگشته است.
بنا بر آمار موجود در سالهای اخیر بر اثر عبور بیش از حد و بیقواره کامیونها از جاده کمعرض ازنا به شازند و بیاحتیاطی آنها در هر هفته چند حادثه فاجعهبار در این محور رخ میدهد که در صورت ظاهر به چشم نمیآید ولی به عمق موضوع که نگاه میکنی این حوادث داغدار شدن و یا بیسرپرست شدن خانوادهای محروم و مظلوم را در پی دارد که بیتقصیر و بیخبر از همهجا باید تاوان گناه نکردهای را بدهند که براثر اهمالکاری چند مدیر و مسئول به وجود آمده است...
بهطور معمول جادههای مخاطرهآمیز و پرتردد بینشهری باید تحت مراقبت و گشت زنی پلیسراه قرار گیرند که این قضیه در مورد جاده ازنا به اراک چندان صدق نمیکند و عدم حضور مداوم گشت پلیسراه در این محور باعث جری شدن رانندگان متخلف بخصوص کامیونها گردیده و با انجام تخلفاتی همچون انحراف به چپ در نقاط خطرناک و سرعت غیرمجاز باعث بروز تصادفات فاجعهآمیزی گردیدهاند و بهطور متوسط هر هفته شاهد بروز این تصادفات هستیم که لازم است پلیس راهور ناجا توجه ویژهای جهت حل این مشکل و کنترل این محور داشته باشد.
وعده چهار خطه شدن محور ازنا به شازند سالهاست که پشت سرهم به اهالی این منطقه داده میشود، ولی در عمل تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و یا آنقدر این وعده دیر عملی میشود که فایدهای به حال این منطقه نداشته باشد و در زمان نسلهای بعدی این وعدهها محقق شود.
حال با توجه به عرض کم این جاده و اولویت استفاده محلی از این جاده و افزایش روزافزون حوادث ترافیکی در این محور پیشنهاد میگردد عبور و مرور کامیونها در این محور ممنوع و یا محدود گردد که این امر در برخی از محورهای مواصلاتی خطرناک کشور و یا در مواقع زمانی خاص اجرا میگردد تا زمانی که این جاده چهار خطه گردیده و خطر اساسی از این محور رفع گردد و این موضوع را میتوان با یک کار کارشناسی از سوی مسؤولین وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهور ناجا و مسئولین استانی و کشوری به مرحله اجرا گذاشت.
در هر صورت شایسته است تا مسؤولین محترم استانی و کشور با برنامهریزیهای خود و اقدام بهموقع چاره اساسی در برطرف نمودن معضل جاده ازنا به اراک داشته باشند که تحقق این امر میتواند خطرات روزافزون مالی و جانی این محور را کاهش داده و باعث آرامش و پیشرفت بیشتری در منطقه محروم ازنا گردد.
حسن گرجی