قرن ۲۱ به قرن اطلاعات و ارتباطات شناخته شده است و هیچکس نمیتواند نقش مهم اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر را انکار کند.
با توجه به فراگیر شدن و دسترسی راحتتر، شبکههای اجتماعی جزء لاینفک زندگی روزمره مردم تبدیل شده است و با توجه به شعاع تأثیرگذاری و نفوذ بین جامعه، میتوان برخی شبکههای اجتماعی و کانالهای تلگرامی را بهمثابه یک رسانه تلقی کرد.
انعکاس مشکلات، کمبودها، درد دلهای مردم، بیان کردن واقعیتها و ... وظیفه خطیری است که بر دوش اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی نهاده شده است.
برخی از مسئولین تصور میکنند اصحاب رسانه میرزا بنویس آنها هستند و باید هر آنچه به نفع و صلاح آنها باشد بنویسند و اگر جز این باشد مورد کینه و غضب و خشم قرار خواهند گرفت و در صورتی که هیچگونه حقی از آنها ضایع نشده و یکی از واقعیتها بیان شود، با تهدید به پیگیری از طریق مجاری قانونی، سعی در بستن هرگونه نقدی را دارند. متأسفانه برخیها شنیدن انتقادات و نقد را ندارند و چنانچه کسی بخواهد کوچکترین نقدی سازنده در راستای توسعه و پیشرفت داشته باشد واکنشهای تند را به همراه خواهد داشت.
نقد را باید شیرین بدانیم نه تلخ، مسئولان نباید زمانی که از آنها انتقاد میشود به دنبال مشکل برای اصحاب رسانه باشند. مدیران و مسئولانی که طاقت نقد را ندارند کنار بروند تا برای اشخاص دیگر فرصت خدمتگزاری ایجاد شود. اگر نقد را شیرین بدانیم مشکلات حل میشود. نقد سازنده لازمه پیشرفت و توسعه میباشد و هر مدیری میتواند در پس هر نقد، با شناسایی مشکلات و نارضایتیها، با تدابیر لازم در جهت حل آنها تلاش کند. علیرغم اینکه برخی مدیران و مسئولان در گفتارها، رسانهها را عامل توسعه در هر جامعهای میدانند اما در عمل طاقت شنیدن نقد و انتقاد را ندارند.
اصحاب رسانه بهعنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان شناخته میشوند و چشم بینا و گوش شنوا و زبان گویای جامعه هستند و وظیفه خطیر اطلاعرسانی عملکرد مسئولان را به مردم عهدهدار میباشند.
متأسفانه پس از انتشار و انعکاس برخی اخبار بهمجرد اینکه از معضلی و مشکلی دم زده شود، اصحاب رسانه با پاسخی نامناسب مواجه میشوند و با تهدید به پیگیری از طریق مجاری قانونی، عدم انتقادپذیری و پایین بودن آستانه تحمل برخی مسئولین را نمایان میسازد.
نقش رسانهها در حل مشکلات جامعه انکارناپذیر است. به امید آن روز که آستانه تحمل برخی مسئولین بالا رود و انتقاد را بهمثابه تخریب و تضعیف ندانند و از تمامی مسئولینی که به مطالبات و انتقادات مردم و رسانهها با سعهصدر پاسخگو هستند قدردانی میگردد.
امیدواریم مدیران با سعهصدر با نقدهای دلسوزانه برخورد کرده و بهجای تماس با منتقدان و خانواده ایشان و طرح گلایه و بعضاً تهدید، آستانه نقدپذیری خود را افزایش دهند.
مجتبی پسند