یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وحید حاج سعیدی: اقتصاد آبی ( اعم از آب شیرین یا شور) یکی از محرک‌های اصلی توسعه شهری و روستایی و حاکمیتی محسوب می‌شود که میلیون‌ها شغل مستقیم و غیر مستقیم را در حوزه‌های وابسته به آب مانندکشاورزی، دامپروری، شیلات، صنعت، ورزش، گردشگری و کشتیرانی ایجاد می‌کند.
ارزش اقتصاد آبی بیش از ۵/۱ تریلیون دلار در سال در سطح جهان تخمین‌زده می‌شود که بیش از ۳۰ میلیون شغل ایجاد می‌کند و منبع حیاتی پروتئین را برای بیش از سه میلیارد نفر تأمین می‌کند.
در حقیقت جدی گرفتن اقتصاد آبی مدل نوینی از توسعه جدید ایجاد خواهد کرد که علاوه بر توسعه عدالت در توزیع آب و آگاهی بخشی در زمینه مصرف بهینه آب و حفاظت از این ماده ارزشمند، در ایجاد فرصت‌های متعدد در سرمایه‌گذاری و تقویت تجارت دریایی، صنعتی، گردشگری، کشاورزی، تولید انرژی و... بسیار تأثیرگذار است.
از سویی آب به‌عنوان یک حلقه ارزشمند در زنجیره تولید، نقش مهمی در تولید محصولات (کشاورزی، پتروشیمی، فولاد و... ) دارد و دسترسی آسان به منابع آبی می‌تواند هزینه‌های تولید را به مقدار زیادی کاهش دهد. در بخش کشاورزی بهینه‌سازی مصرف آب و حفاظت از منابع آبی پایدار سبب افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروی و به تبع آن امنیت غذایی شده، به‌طوری که مازاد تولیدات کشاورزی و فعال‌سازی صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر ارز‌آوری سبب انباشت سرمایه ملی نیز می‌شود.
با وجود ارتباط تنگاتنگ آب با صنعت و کشاورزی و دامپروی، نقش آب در مقولات اجتماعی نیز قابل اعتنا و پر رنگ است.
ورزش‌های آبی و گردشگری مبتنی بر آب همه ساله در دنیا، میلیارد‌ها گردش مالی به همراه دارد که علاوه بر چرخش چرخ اقتصاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی و غنی‌سازی اوقات فراغت نیز نقشی اساسی بازی می‌کند.
فی المثل در دنیا ماهیگیری علاوه بر اینکه در رده دامپروری رده‌بندی می‌شود، به عنوان یک ورزش و تفریح نیز محسوب می‌شود و چرخ صنعتی جداگانه‌ای را با ایجاد هزاران شغل در بحث تجهیزات، ملزومات و ادوات ماهیگیری ورزشی و تفریحی، به حرکت در می‌آورد.
در حقیقت چند وجهی بودن کاربرد آب و نقش تأثیر‌گذار آن در بسیاری صنایع بشر را وا می‌دارد که بر داشتن نگاه جدی به اقتصاد آبی و ایجاد اشتغال و به حرکت در آوردن چرخه‌های متعدد تولید، همزمان به حفظ زیست بوم کره زمین در کنار حفاظت از منابع آبی پایدار و موقت، توجه جدی داشته باشد. این روند نیازمند آموزش و توسعه رویکرد‌های متعادل در استفاده از اکوسیستم‌های طبیعی مرتبط با آب در صنایع مختلف است. آب را قدر بدانیم.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا