یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تغييرات جديد در ادارات لرستان: مدير تازه‌وارد از داخل مجموعه يا از بيرون؟در حالي كه استاندار لرستان سخت مشغول رايزني با دولت‌مردان و سرمايه‌گذاران است، طبق معمول بايد مشكلات داخلي استان نظير انتظارهاي عده‌اي از سياسيون براي عزل مديران قبلي و نيز انتصاب مديران جديد را از بدنه‌ي جناح مخالف دولت قبلي نيز برآورده نمايد.

در كنار اين‌ها، حل مسائلي نظير مشكل بي‌كاري يا در مرحله‌اي حادتر، جذب نيروهاي آزمون استخدامي سال گذشته، برگزاري منظم جلسات با مديران نهادها و كارگروه‌ها، سركشي به حوزه‌هاي و پروژه‌هاي مختلف و موارد ديگر، روزهاي پرمشغله‌اي را براي نماينده ارشد دولت در لرستان فراهم كرده است.

با اين حساب، بازوند بايد هم‌زمان در چند جبهه مشغول باشد كه البته وي عمده تمركزش را روي توسعه عمراني استان نهاده و تا حدودي بخش انتصاب‌ها را به وزارت‌خانه، نماينده‌ها و نيز فعالان وابسته به جناح موسوم به چپ معتدل تفويض اختيار كرده است.

اما مشكل هميشگي استان لرستان نيز معمولاً به همين مورد باز مي‌گردد چرا كه بسياري از مردم معتقدند دليل اصلي توسعه‌نيافتگي استان لرستان به بخش انتخاب مديران كارآمد باز مي‌گردد، لذا شايسته است استانداران اين استان، يكي از اولويت‌هاي خود را به اين موضوع اختصاص دهند.

آن‌ها پست‌طلبي و جناح‌بازي و نه خدمت كردن را، انگيزه‌ي اصلي برخي از اين منصوب شده‌ها ذكر استان ذكر مي‌كنند. يكي از اهالي رسانه استان نقل مي‌كرد كه اخيراً شخصي در يكي از ادارات استان منصب گرفته است كه طي چند سال اخير به هر دري مي‌زد تا پست و مقامي كسب نمايد و در اين راه، با بيش از 10 نفر از كساني كه در دو دوره‌ي اخير داوطلب نمايندگي مجلس در خرم‌آباد بودند بيعت نمود!

خوب با اين اوضاع و احوال، انساني كه به آساني و به كرات آزادگي و غرورش را براي كسب پست و مقام زير پا مي‌گذارد، چطور مي‌تواند براي غرور و آزادگي مردم در نهادها و ادارات استان لرستان احترام قائل باشد و كار خلق را به درستي و بدون وابستگي به شخص يا جناح خاصي انجام دهد و از آنان رفع مشكل نمايد؟!

فكر مي‌كنيد مردم از گرفتن مراسم يادبود براي امثال علي‌محمد ساكي شهردار فقيد خرم‌آباد چه هدفي دارند؟ بابا! دارند با زبان بي‌زباني مي‌گويند اگر هر مدير و مسوولي به ما خدمت خالصانه كند، ما قدرشناس هستيم و فراموشش نمي‌كنيم! آن‌ها مي‌دانند ساكي به دنبال كسي راه نيافتاد و براي پست گرفتن به احدي التماس و خواهش نكرد و روزي هم كه قرار شد در كارش دخالت كنند يا از او گروكشي نمايند، استعفا داد تا به كسي باج نداده باشد.

از اين موضوع بگذريم كه درد بسيار است! يكي ديگر از موضوعات مهم اخير، انتخاب افرادي براي مديريت در برخي نهادهاست كه مطابق معمول هيچ‌گونه تخصص يا سابقه‌اي در ارتباط با وظايف اصلي آن نهاد ندارند!

اين مورد نيز يكي از آفت‌هايي است كه باعث زمين‌گير شدن امور اجرايي و عمراني در نهادهاي استان لرستان مي‌شود و اگر چه بارها به اثبات رسيده است، اما همچنان باعث عبرت نمي‌شود.

به طور مثال، طي ساليان اخير، انتصاب مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان از بدنه‌ي دانشگاه‌هاي استان باعث شده كه كاركنان اصلي اين مجموعه، علاوه بر از دست انگيزه، نوعي بدبيني نسبت به مديران وارداتي از دانشگاه‌ها احساس كنند و جالب‌تر اين كه خبر مي‌رسد سومين مدير منتخب متوالي براي اين مجموعه نيز از بدنه‌ي دانشگاه‌هاي استان است كه با وجود گرفتن تاييديه و امضا از معاونان استاندار و برخي نمايندگان، منتظر است تا وابسته نبودن وي به دولت قبلي و جريان‌هاي مخالف افكار دولت كنوني به اثبات برسد بعد مهر خوش‌رنگ مديريت زير ابلاغ وي زده شود!

اين چنين است كه مديري كه كلاً با حال و هواي حاكم بر اداره فرهنگ و هنر لرستان بيگانه است، بياد چند سالي به كسب تجربه بپردازد و صدالبته پس از كسب تجربه لازم، عمر دولت و دوران مديريت وي نيز سر مي‌رسد و به اين شكل، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به اداره آزمون خطا در كسب مهارت مديريت بدل مي‌شود.

در برخي ادارات نيز مدعيان مديريت پرشمار هستند و اين موضوع به عنوان چالشي براي انتخاب مدير جديد، باعث شده تا كار انتخاب براي مسوولان استان و وزارت مربوطه دشوار شود. به طور مثال در اداره كل ورزش و جوانان لرستان بيش از 5 نفر مدعي احراز پست مدير كلي هستند كه دو نفر از آنان از داخل مجموعه كنوني بوده(يك نفر رئيس يكي از ادارات شهرستان‌ها و يكي هم از كاركنان اداره كل) كه هر كدام موافقت و امضاي يك يا دو نماينده‌ي شهرهاي استان را در جيب دارند.

يك داوطلب مديريت هم در استانداري است و داوطلب ديگر در دانشگاه لرستان كه آن‌ها نيز هر كدام نظر موافق يكي يا دو نماينده و برخي مسوولان استان را جلب كرده‌اند، لذا بايد ديد در مواجهه نيروهاي بيرون اداره كل با نيروهاي دروني، دست آخر كدام‌يك پيروز مي‌شوند؟ ضمن اين كه نبايد فراموش كرد كه مدير كل كنوني نيز از حمايت محرز نماينده مردم كوهدشت در مجلس شوراي اسلامي بهره مي‌برد.

در ساير ادارات و نهادهايي كه هنوز مدير كل جديدي از سوي دولت يازدهم معرفي نشده، وضع به همين منوال است و تلاش‌هاي بسياري از سوي سياسيون استان براي تغيير مديران اين نهادها به چشم مي‌خورد. اين افراد حتي حاضرند در صورت نبود فردي توانمند از دورن آن مجموعه، سكان را به كسي خارج از آن نهاد بسپارند بلكه مدير دولت قبلي، هر چه زودتر از اريكه‌ي قدرت پايين آيد و خوني تازه كه البته وابسته به دولت جديد باشد در رگ‌هاي آن جريان يابد.

بايد منتظر ماند و ديد دولت تا قبل از جشن تولد يك سالگي(12 مردادماه امسال)، موفق به تغيير چند تن از مديران قبلي مي‌شود و كدام را نيز حفظ مي‌كند.

اميدواريم اين تغييرات يا ثبات‌ها فايده‌اي به حال مردم لرستان داشته باشند و افرادي كه فرصت خدمت به عنوان مدير كل جديد يا حتي ديگر پست‌هاي كليدي در ادارات استان را مي‌يابند، با نشان دادن توانايي و نبوغ‌شان، علاوه بر جلب رضايت مردم و تلاش در توسعه لرستان، نامي نيك نيز از خود در تاريخ اين ديار به ثبت برسانند.

ر - ج / یافته

تغييرات جديد در ادارات لرستان: مدير تازه‌وارد از داخل مجموعه يا از بيرون؟

 


 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا