یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سازمان مدیریت بحران کشور جزییات اطفای ۲٧ فقره حریق گسترده در استان لرستان را تشریح کرد.
حسین ظفری سخنگو و معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اطفای آتش سوزی‌های گسترده در استان لرستان اظهارداشت: به منظور ارتقای آمادگی و جلوگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی، سازمان مدیریت بحران کشور این موضوع را در اولویت برنامه‌های ماه‌های اخیر خود قرار داده است و علاوه بر برگزاری مانورها و نشست‌های آموزشی؛ با ارسال دستورالعمل‌های مربوطه به استانداران با توشیح وزیر کشور، تمام تدابیر لازم اتخاذ نموده است و ستاد مدیریت بحران استان لرستان ملزم گردید با اعلام آماده باش کامل نیروها، تشکیل تیم‌های پایش و گشت زنی ۲۴ ساعته در مناطق بحرانی و مستعد وقوع آتش سوزی، ایجاد برج‌های دیده بانی و… اقدامات لازم را به عمل آورند.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور به برگزاری جلسه اضطراری با حضور مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، جمعیت هلال احمر، سازمان برنامه و بودجه و… به ریاست وزیر کشور به منظور ایجاد هماهنگی لازم و تسهیل در امر تأمین منابع مالی، ایجاد پایگاه‌های امداد هوایی و تجهیز و راه اندازی بالگردهای اطفا حریق هوایی، تقویت توان عملیاتی و تجهیزاتی یگان‌های حفاظت سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کردند و بیان نمودند که آمادگی مطلوبی در خصوص مقابله با وقوع حریق در این عرصه‌ها ایجاد شده است. در جلسه مذکور با توجه به گستردگی و حجم وقوع حریق در استان‌های غربی کشور، وزیر محترم کشور دستورات لازم جهت استفاده از ظرفیت اطفا حریق هوایی و منابع انسانی را به نهادهای نظامی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط را صادر نمود.
ظفری اشاره کرد: در اوایل ماه گذشته به علت گرمای هوا، وقوع صاعقه‌های گسترده و کاهش رطوبت جو و عوامل انسانی شاهد وقوع حریق‌هایی در عرصه‌های طبیعی استان لرستان بودیم. که بلافاصله استاندار و فرمانداران محترم با تشکیل جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و برگزاری جلسه شورای تأمین استان و شهرستان‌های مربوطه، هماهنگی و انسجام مناسبی را در جهت تسریع در عملیات اطفای حریق ایجاد کردند و با مشارکت قابل قبول دستگاه‌های عضو و نیروهای مردمی نسبت به مهار و کنترل آتش تاکنون اقدام لازم به عمل آمد.
این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور با توجه به تکلیف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست در اطفا حریق عرصه‌های طبیعی، اداره کل مدیریت بحران استان به منظور اتخاذ تمهیدات و انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای مدیریت و اطفا حریق‌های احتمالی، با تأمین اعتبار از محل منابع داخلی نسبت به خریداری و توزیع تعداد ۳۰ دستگاه دمنده، لباس، آتش کوب، پوتین، کلاه، چفیه و تجهیزات بین فرمانداران اقدام کرده و با توجه به گستردگی جنگل‌ها و مراتع استان به فرمانداران محترم ابلاغ گردید که از محل اعتبارات دهیاری‌ها نسبت به خرید دستگاه دمنده و تجهیزات اطفا حریق اقدام کنند.
ظفری به این موضوع اشاره کرد که در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی و سرمایه‌های ملی، سازمان مدیریت بحران کشور با هماهنگی جمعیت هلال احمر اقدام به استقرار یک فروند بالگرد با تجهیزات اطفا حریق به صورت آماده به کار در استان لرستان نموده است. در راستای اجرای ماده ۴ آئین نامه نحوه تأمین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشین آلات در مدیریت بحران اداره کل مدیریت بحران استان نسبت به برنامه ریزی، توزیع و اعزام ماشین آلات آتش نشانی شهرداری‌های مناطق سردسیر استان به شهرستان‌های گرمسیر و دارای خطرپذیری بالای حریق در مزارع، جنگل‌ها و مراتع تا پایان فصل جاری اقدام نموده است. با عنایت به وقوع آتش سوزی اخیر بلافاصله نسبت به فراخوان نیرو و امکانات و تجهیزات برای اعزام به منطقه اقدام شد که به دلیل صعب العبور بودن منطقه، عدم توانایی پرواز بالگرد پس از غروب آفتاب، وزش باد، بالا بودن دمای محیط و پوشش غنی مرتع، باعث گستردگی حریق و امکان اطفا حریق صرفاً از طریق اقدامات زمینی و نیروهای انسانی میسور نشد.
ظفری بیان کرد: سازمان مدیریت بحران کشور به محض اطلاع از طریق استان نسبت به هماهنگی اعزام دو فروند بالگرد آب پاش و هلی برد نیروهای عملیاتی (یک فروند بالگرد هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر) اقدام نموده است که عملیات اطفا حریق همچنان ادامه دارد.
وی افزود: تا کنون عملیات اطفای حریق ۲٧ فقره آتش سوزی با ظرفیت ۲۱۲۰ نفر روز عوامل اجرایی منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست، جمعیت هلال احمر، جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها، نیروهای بسیج و تشکل‌های مردمی و به کارگیری ۱٥٧ دستگاه دمنده و ۱۰ دستگاه خودروی آتش نشان به همراه ۳٥ سورتی پرواز بالگرد به منظور اطفا حریق هوایی و هلی برد نفرات و تجهیزات در مناطق مختلف استان استفاده شده است.
در نهایت سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: در حال حاضر سازمان مدیریت بحران کشور اقدام به هماهنگی با نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور استفاده از خدمات یک فروند هواپیمایی ایلیوشن جهت اطفا حریق هوایی کرده است. این تعداد استفاده از نیروهای اطفای حریق، تعداد سورتی پرواز بالگرد در سوابق آتش سوزی سال‌های گذشته کشور کم سابقه است و تمام ظرفیت‌های موجود جهت اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع بکارگیری شده است.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا