یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روز‌های پایانی خرداد در راه است و همه ساله در این ایام که مصادف با شروع فصل برداشت محصول گندم و جو که با موسم گرما است، شاهد بروز آتش سوزی در بسیاری از مزارع کوچک و بزرگ بوده و خسارات وارده به این مزارع، گاهی به حدی زیاد است که کل مزرعه از بین می‌رود.
از مهمترین نکاتی که همواره به کشاورزان هشدار داده می‌شود مراقبت و محافظت از مزارع آماده برداشت است که کشاورزان باید بطور نوبتی از مزارع خود محافظت کنند تا از بروز آتش سوزی جلوگیری شود.
 
اما برای پیشگیری از این موضوع بکارگیری چند توصیه ضروری است:
شهرداری‌ها با همکاری بخشداری و فرمانداری‌های مناطق مختلف طی این روز‌ها روزانه ضمن پایش مستمر در آماده‌باش کامل بوده تا در صورت بروز اتفاق، نسبت به مهار آتش توسط آتش‌نشانان اقدام کنند. ستاد بحران نیز هماهنگی لازم با کلیه دستگاه‌های اجرایی منجمله آتش نشانی، پلیس راهور، نیروی انتظامی، سازمان غله و... را در دستور کار قرار دهد.
کشاورزان حوضچه‌های آب را در زمان برداشت همواره پر از آب نگاه دارند تا در صورت نیاز، از این مخازن برای آبگیری تانکر‌های آتش نشانی استفاده شود.
تراکتور‌های محلی نیز در حالت آماده باش نزدیک مزارع باشند تا در صورت بروز آتش‌سوزی از این وسایل هم بتوان به عنوان نیرو‌های کمکی استفاده کرد.
علت اغلب آتش سوزی‌ها در مزارع عدم توجه رهگذران، پرتاب ته سیگار روشن، آتش بازی کودکان و همچنین وجود اجسام براق در مزارع است که لازم است همگی نسبت به این موارد حساس بوده و تلاش کنند تا از این گونه اقدامات پیشگیری کنند.
سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث از بین رفتن مواد ارزشمند خاک، افزایش شوری خاک زراعی، آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و سبب تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌شود که همین امر فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت. لذا حفظ بقایای گیاهی و اجتناب از آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول لازم و ضروری است.
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا