یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محیط‌بانان مهم‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار در حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش هستند. محیط‌بانی بیشتر از آنکه یک شغل باشد عشقی است که افراد فداکار به محیط‌زیست و ایران دارند. از حقوق کم و عدم حمایت‌ها که بگذریم هرچند موضوع مهمی است و گذشتنی نیست اما لازم است به این موضوع اشاره کنیم که محیط‌بانی شغلی است که امنیت جانی نیز در آن وجود ندارد.
از حوادث جاده‌ای در حین عملیات گرفته تا خطر شکارچیان و قاچاقچیان و احتمال درگیری با آنها همه‌وهمه جان محیط‌بانان را تهدید می‌کند.
به‌تازگی نیز محیط‌بانی ارزشمند به نام «سید حسین حسینی»، محیطبان استان فارس دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، هم‌زمان با روز ملی محیطبان بر اثر تصادف در مسیر عملیات درگذشته است. محیط‌بانی جوان که همه او را به دلسوزی، شجاعت و عشق به حیات‌وحش و محیط‌زیست می‌شناختند. دو روز بعدازاین خبر تأسف‌آور، خبر رسید که شکارچیان با شلیک مستقیم گلوله یک محیط‌بان را در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه لرستان مجروح کردند تا بیشتر مشخص شود که محیط‌بانی چه شغل مهم و پر خطری است.
قصه پر غصه محیط‌بانی در ایران حتی در روز ملی محیط‌بانی و هفته پاسداشت این شغل مهم و پرمخاطره حال‌وروز خوشی ندارد.
 همه این اتفاقات در حالی رخ‌داده که سازمان حفاظت از محیط‌زیست واکنشی در این مورد نداشته و محیط‌بانان علاوه بر مخاطرات جانی و شرایط سخت معیشتی با کم‌توجهی سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز روبه‌رو شده‌اند درحالی‌که انتظار می‌رود این سازمان اقدامات مؤثری در راستای حمایت از محیط‌بانان انجام دهد اما در عمل، محیط‌بان همچنان با عشق کار می‌کند و جان‌عزیزش را کف دستش می‌گذارد.
 
راضیه چنگیز نائین
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا