یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نشست مدیران مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه‌های استان لرستان و برخی دستگاه‌ها و ادارات استان لرستان با هدف تبادل دیدگاه و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها و تجربیات مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت روان ( آسیب‌های روانی و اجتماعی ایام کرونا) به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست، روز سه‌شنبه، سوم اسفندماه در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد و دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان نیز در این نشست شرکت کرد.
 
دکتر نظری در این نشست، توضیح داد:
 
1_ وجود مشکلات و چالش‌های اجتماعی متعدد، ایجاب می‌کند مباحث مرتبط با بهداشت روان و سلامت روان، کاملاً براساس رویکردهای کارشناسی و تخصصی، پیش بروند و این‌گونه نشست‌ها بایستی گسترش یابند تا با رویکردهای کاربردی بتوان به رفع مشکلات موجود کمک کرد.
2_ شیوع بیماری کرونا و برخی مشکلات اجتماعی مرتبط با حوزه سلامت روان، ضرورت انجام کارهای علمی‌تر در این حوزه را ایجاب می‌کند و همچنین در دوران پس از کرونا هم موضوع بایستی تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی و تهیه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تخصصی را به صورت جدی‌تر دنبال کرد.
3_ شیوع بیماری کرونا، باعث برخی تغییرات اساسی در شیوه‌های آموزشی در نظام تعلیم و تربیت شد و همچنین برخی موضوعات اجتماعی هم به دنبالش ایجاد شد که اهمیت فعالیت‌های تخصصی حوزه مشاوره و بهداشت و سلامت روان را بیش از پیش، نشان می‌دهد.
4_ ما بایستی برای مسیر آینده (با تأکید بر دوران پس از کرونا)، برمبنای انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی بین‌دانشگاهی، برنامه داشته باشیم. موضوع آینده‌پژوهشی یک موضوع مهم برای حرکت کردن درست در آینده است.
5_ براساس رویکردهای علمی، آماری و دقیق، باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد.

برخی نکات مهم سخنان دکتر سیدحسام‌الدین حجازی، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه لرستان در این نشست:
 
1_ شیوع بیماری کرونا شرایط دانشگاه‌ها را به کلی تغییر داد و آموزش مجازی را گسترش داد.
 
2_ تغییر شرایط آموزشی دانشگاه‌ها طبیعی است که مشکلات و چالش‌های روانی و اجتماعی در برخی خانواده‌ها ایجاد کرده است از جمله برخی پرخاشگری‌ها و برخی خشونت‌های خانوادگی.
3_ وقتی دانشجویان در منزل در حال یادگیری هستند و آموزش حضوری در دانشگاه‌ها نداریم طبیعی است که برخی آسیب‌های اجتماعی و روانی ایجاد شده است؛ اما ما به عنوان مدیران دانشگاهی باید برنامه برای مقابله با آسیب‌های روانی و اجتماعی داشته باشیم.
4_ حوزه کاری مشاوره و بهداشت در نظام دانشگاهی یک حوزه بسیار با اهمیت به‌ویژه در شرایط فعلی است که عمده وقت دانشجویان در منزل در کنار خانواده‌هایشان سپری می‌شود.
5_ مراکز مشاوره نظام دانشگاهی استان و حتی نظام آموزش و پرورش استان و سایر ادارات، دستگاه‌ها و نهادها بایستی با همدیگر تبادل نظر مداوم داشته باشند تا با هم‌اندیشی و همفکری یکدیگر بتوانند راهکارهای علمی برای خدمات‌دهی بیشتر به دانشجویان در حوزه‌های کاری موضوعات و مسائل روانی و اجتماعی را تهیه، به‌روزرسانی و اجرا کنند.
 

بخشی از گفته‌های دکتر کوروش امرایی، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان در این نشست
:
 
1_ دانشگاه‌های استان باید بتوانند برای رفع مشکلات و چالش‌ها، تولید ایده و راهکار علمی داشته باشند.
2_ هم‌اندیشی بین مراکز مشاوره را بایستی تقویت کرد تا مسائل را با رویکردهای علمی کاربردی بتوان، مطرح و راهکارشناسی کرد.
3_ رفع مشکلات روانی و اجتماعی، نیازمند یک همگرایی جمعی در بین دانشگاه‌ها، نظام آموزش و پرورش و سایر ادارات و دستگاه‌ها و نهادهاست.
4_ مختل‌شدن روابط بین فردی درون خانوادگی از جمله برخی آسیب‌های اجتماعی دوران شیوع بیماری کروناست.
5_ مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان تلاش کرده است در تعامل و ارتباط مستمر و پایدار با خانواده‌های دانشجویان، آسیب‌های ناشی از در خانه ماندن و آموزش غیرحضوری دانشجویان را شناسایی و رصد و برای کاهش آسیب‌ها به خانواده‌ها مشاوره‌های لازم را ارائه دهد.
6_ دوره‌های آموزشی پیشگیری از وقوع برخی آسیب‌ها در خانواده‌ها را بایستی گسترش داد و تقویت کرد.
 7_ با هم‌اندیشی و همفکری و به اشتراک گذاشتن تجربیات مختلف بین دانشگاهی در استان لرستان بایستی بتوانیم متناسب با شرایط شیوع بیماری کرونا و آموزش‌های غیرحضوری دانشجویان، خدمات تخصصی روانشناسی را ارتقاء بدهیم.
 همچنین از ظرفیت‌های سایر ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها همچون آموزش و پرورش استان لرستان و نیروی انتظامی استان هم بایستی با هدف کاهش مشکلات روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و دانشجویان، بایستی بهره برد و همکاری‌ها و تعاملات برون‌دانشگاهی را تقویت کرد و گسترش داد.
8_ بایستی با همفکری همدیگر تلاش کنیم کیفیت آموزش غیرحضوری و مجازی ارتقاء پیدا کند و وجود آموزش مجازی باعث کاستن از کیفیت آموزش نشود.
 9_ آموزش مجازی، مزایایی دارد اما معایبی هم دارد که ما بایستی با رویکردهای کاملاً علمی و روانشناختی و اجتماعی، آسیب‌ها را براساس راهکارشناسی اولویت‌بندی و مزایا را هم تقویت کنیم.
10_ افزایش تعاملات بین فردی بین دانش‌آموز با خانواده و تعاملات بین فردی بین دانشجو و خانواده از جمله موضوعاتی است که باید به‌صورت علمی، کارشناسی و تخصصی، بایستی بیش از پیش، آموزش‌دهی شوند و اقدامات بین‌دانشگاهی در این زمینه تقویت شوند.
11_ کاهش تعاملات بین فردی، کاهش مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی افراد و اُفت تحصیلی از جمله آسیب‌های روانی و اجتماعی به علت غیرحضوری شدن آموزش بوده است. در این زمینه بایستی آموزش‌ها را افزایش داد تا بتوانیم آسیب‌ها را کاهش بدهیم.
12_ همفکری‌ها و هم‌اندیشی‌های بین سازمانی را باید افزایش داد تا چالش‌ها و مشکلات رفع شوند. ما باید بتوانیم سلامت روانی و اجتماعی جامعه را ارتقاء بدهیم.
گفتنی است در این نشست، مدیران و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه‌های استان لرستان و سایر سازمان‌ها، ادارات و دستگاه‌های استان که در جلسه حضور داشتند نظرات و دیدگاه‌های خود را در زمینه موضوعات مشاوره و روانشناسی، بیان کردند.
 
خبر : شهرام شرفی

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا