یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از رکورد و ثبت یک گونه جدید دیگر پرنده در فهرست پراکنش حیات وحش استان لرستان خبرداد.
به گزارش یافته، نبی اله قائدرحمتی معاون اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در مورخ 1400/9/17 یک بهله (کورکور بال‌سیاه (نام علمی  Elanus caeruleus در چهار کیلومتری تالاب گوری بلمک شهرستان پل‌دختر، توسط علی الشتری نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان، برای نخستین بار مشاهده و گزارش گردید.
قائدرحمتی اظهار داشت: با ثبت و گزارش این گونه، تعداد پرندگان مشاهده شده در استان لرستان به 241 گونه رسید.
(کورکور بال‌سیاه (با نام علمی( Elanus caeruleus) : یک پرنده شکاری از راسته شاهین‌سانان و خانواده قوشیان است و در۴ قاره اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا زندگی می‌کنند و به عنوان پرنده مهاجر زمستان شناخته می‌شوند، جالب است بدانید که این پرنده‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند. زیستگاه این گونه معمولا در کنار رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مراتع باز، چمنزار‌ها و اطراف شهر‌های بزرگ دیده می‌شوند.
 در حال حاضر زیستگاه‌های اين پرنده کاملاً مشخص نبوده و در مناطق خاص مانند جنوب غرب عربستان، عمان، عمارات متحده عربي، تركيه، فلسطين و میناب مشاهده می‌شود، البته به‌ صورت کمیاب در سایر نواحی جنوبی کشور وجود دارد و به صورت محلی در استان‌های کرمان و هرمزگان جوجه آوری می‌کند، کورکور بال سیاه به صورت مهاجر عبوری در استان گلستان و زمستان گذر در استان خوزستان گزارش شده است همچنین در استان البرز، تهران و قزوین نیز مشاهده شده است
کورکور بال سیاه پرنده‌ای شکاری است که به لحاظ اندازه کوچک، رنگ سفید و روشن و سیاهی روی شانه‌هایش از سایر کورکور‌ها قابل تشخیص است، جلوي پيشاني سفيد رنگ بوده و خط ابروي اين پرنده سياه، رنگ چشم قرمز و رنگ پاها و منقارش زردرنگ است. این‌گونه در حال حاضر در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است. طول بدن31 تا 35 سانتی‌متر و گستردگی بال‌ها 75تا78 سانتی‌متر است، این گونه کوچک جثه است و تقریباً به‌اندازه یک دلیجه می‌باشد.
كوركور جزء پرندگاني است كه مثل دليجه در آسمان به طور ثابت و درجا بال می‌زند و یک‌باره بر روي طعمه فرود می‌آید.
این گونه‌ها عمدتاً گوشت‌خوار هستند و معمولاً از پستانداران کوچک نظیر پرندگان، خفاش‌ها، ماهی‌ها و جوندگان تغذیه می‌کنند. همچنین این پرندگان به زباله‌های دپو شده هم علاقه‌مند بوده و لاشه خوار نیز هستند، این پرندگان دارای صدای بلندی شبیه به سوت هستند و از طریق صدا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا