رئیس پلیس‌راه استان گفت: خواب‌آلودگی خطري بزرگ و پنهان است كه با کوچک‌ترین غفلت، بلاي جان رانندگان مي‌شود.
به گزارش پایگاه خبری یافته، سرهنگ "مرتضی چغلوند" بابیان اينكه خواب‌آلودگی خطري بزرگ و پنهان است كه با کوچک‌ترین غفلت، بلاي جان رانندگان مي‌شود، گفت: خواب‌آلودگی در مورد رانندگان حرفه‌اي كه بسيار به خود اعتماد دارند نيز مصداق دارد.
وی بابیان اينكه در حالت ایده ال هر فرد در شبانه‌روز نیاز به 7 الی 8 ساعت خواب دارد، ادامه داد: اوج خستگی و خواب‌آلودگی در رانندگان جوان در ساعات اولیه صبح و پایانی شب، بروز مي‌كند و اين حالت در رانندگان میان‌سال، ساعت‌هاي مياني روز، 13 تا 15 بعدازظهر است.
رئیس پلیس‌راه استان گفت: اگر راننده‌ای به دلایل مختلف دچار خواب کوچک یا اصطلاحاً چرت به مدت 4 ثانیه شود در صورت داشتن 100 کیلومتر در ساعت مسافت 111 متر را بدون هیچ‌گونه کنترل و راهبری خواهد پیمود یعنی وسیله نقلیه، راننده در این طول مدت ندارد.
وی با اعلام اينكه در سفرهای تابستانی میانگین طول سفر از یک‌سو و یکنواختی محیط و سرعت وسیله نقلیه از سوی دیگر از دلایل خستگی و خواب‌آلودگی به شمار می‌رود، اضافه كرد: خستگی و خواب‌آلودگی دارای اثرات منفی هست که می‌توان از دیدگاه کارشناسان تصادف، کاهش تمرکز راننده، خواب‌آلودگی و انحراف از مسیر، عبور بی‌توجه از علائم راه و کندی عکس‌العمل‌ها، سنگین شدن پلک‌ها، احساس بی‌قراری، زودرنجی و تندمزاجی، مشکل در حفظ خودرو بین خطوط جاده، شتاب و ترمز گیری غیرمعمول و چرت زدن‌های کوتاه را نام برد.
سرهنگ چغلوند علل اصلی خواب‌آلودگی رانندگان خستگی و رانندگی طولانی، تغییر شیفت کاری، بی‌خوابی و بدخوابی، مصرف الکل و مواد مخدر، ابتلا به بیماری‌های جسمی و هوای گرم و آلوده اعلام كرد و بيان داشت: وسیله‌ای که با آن رانندگی مي‌كنيم باید دارای سیستم تهویه مناسبی تا از خواب‌آلودگی جلوگيري شود.
وی بابیان اينكه هواي تازه بهترين راهكار براي مقابله با خواب‌آلودگي است، بيان داشت: با ظهور اولين علائم خواب‌آلودگي، اتومبيل را در اولين توقفگاه مناسب متوقف كرده و با پياده شدن از آن و استنشاق هواي تازه، از يك فاجعه پيشگيري و پس از به دست آوردن آمادگی و رفع خستگی، مجدداً شروع به رانندگی كنيم.
رئیس پلیس‌راه استان در پایان گفت: باز کردن پنجره، توقف خودرو، اقدام به قدم زدن و صحبت کردن با مسافران، صرف چای یا قهوه و توقف‌های منظم در هنگام رانندگی، ازجمله تدابير لازم براي جلوگيري از خواب‌آلودگی است.