نماینده لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت حرکت به سمت ایجاد و استقرار یک اقتصاد مطلوب شهری گفت: در این زمینه نیازمند تلاشهای حقوقی - تقنینی هستیم و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این زمینه آماده همکاری با انجمن اقتصاد مدیریت شهری برای تنقیح و اصلاح قوانین موجود است.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "آیتالله احمد مبلغی" در دیدار با اعضای انجمن اقتصاد مدیریت شهری خاطرنشان کرد: برای اصلاح اقتصاد یک کشور در مرحله اول باید فرهنگ اقتصاد شهری تعریف و سپس ایجاد گردد.
آیتالله مبلغی با اشاره به اینکه همواره شهر در نگاه تمدن گرایان و فلاسفه جایگاه اساسی داشته است، بیان داشت: در ادبیات تمدنی، فلسفی و اجتماعی شهر به عنوان یک مجموعه پر قابلیت که میتواند انسانها را بانظم، قانون، فرهنگ، رویه، منش و الگوی خاص در مسیر یک جامعه متعالی قرار دهد، تلقی شده است.
وی ادامه داد: فیلسوفان بزرگ وقتی میخواستند یک جامعه انسانی آرمانی را تبیین کنند، نقطه واجد شرایط و کانونی چنین جامعهای را شهر میانگاشتند و این آرمان را در ظرف شهر قابل تحقق میدیدند و ازاینجا واژه آرمانشهر پدید آمد.
مبلغی گفت: درست است که امروز در برشهای جغرافیایی مرزهای کشوری و منطقهای مطرح هستند، ولی این شهر است که نقطه کانونی جهت طراحی مدل و سبک زندگی را تشکیل میدهد.
وی گفت: شهر، نماد هویت فرهنگی صاحبان آن است که روابط اجتماعی را بین خود در آن برقرار کردهاند.
وی ادامه داد: حتی میتوان گفت: هر اندازه که جوامع بیشتر به سمت جهانیشدن به پیش روند، نهتنها از جایگاه شهر در آنها فرو کاسته نخواهد شد بلکه اهمیت کانونی آن نیز بیشتر میشود و لذا امروز کشورها را از نظر شیوه و پیشرفت زندگی با شهرهای آنها شناخته میشوند.
آیتالله مبلغی با اشاره به این که در ادبیات قران، بر واژه «قریه» تمرکز شده است و این قریه در ادبیات دینی (بلکه در لغت عرب) به معنای روستا نیست، گفت: آیه 112 سوره نحل «وَضَرَبَ اللَّه مَثَلًا قَرْيَة كَانَتْ آمِنَة مُطْمَئِنَّة يَأْتِيهَا رِزْقهَا رَغَدًا مِنْ كُلّ مَكَان فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ ...» انعکاس دهنده یک شهر آرمانی است که به دلیل کفر و کفران دچار هبوط شدند.
وی با بیان این که از کلمه ضرب الله... در این آیه به دست میآید که قریه موردنظر در این آیه ابتدا در یک وضع آرمانی قرار داشته است، گفت: تمرکز آیه (يَأْتِيهَا رِزْقهَا رَغَدًا مِنْ كُلّ مَكَان) بر آنچه امروز اقتصاد شهری خوانده میشود، بهوضوح به دست میآید.
آیتالله مبلغی با اشاره به این که محورِ اقتصاد آرمانی مورد نظر در این آیه، «رغد» است، گفت: از آنجا که در لغت «عیش رغد» به زندگی گوارا گفته میشود، به دست میآید: که نسخهای که این آيه برای زندگی میپیچید، یک زندگی بخور و نمیر نیست؛ بلکه زندگی است که گوارا و بدون رنج باشد.
وی گفت: در همین آیه بر دو وصف «مطمئنة» و «آمنة» (آسوده خاطری و در امن و امان بودن) تاکید شده است، بنابراین، آیه به اقتصادی برای شهر نظر دارد که محور توجه در آن، زندگی گوارا است و نه یک زندگی سخت و پر مرارت و به تعبیر دیگر، اقتصادی که به سمت ایجاد عیش رغد و گوار گام بر دارد.
آیتالله مبلغی یادآور شد: بر اساس این آیه، اقتصاد باید به سمت برقراری تبادل یک شهر با شهرهای دیگر گام بردارد،