یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سه نوازنده ایرانی در پروژه موسيقايي جاده ابريشم به مدت 9 روز در نیمه دوم شهریورماه در شهر شیان از کشور چین شرکت کردند.

 به ‎گزارش خانه موسیقی، مسلم علی‌پور آهنگ‎ساز و نوازنده کمانچه لرستانی به همراه حمید بهروزی‌نیا (آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار) و نیما نیک‌طبع (نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای) در این کنسرت حاضر شدند تا بار دیگر موسیقی ایران در صحنه‌های بین‌المللی حضوری جدی داشته باشد.

پس از تجربه موفق «کیهان کلهر» و طنین نوای جادویی کمانچه او در پروژه موسیقی جاده ابریشم که اعتبار ویژه‌ای به نام ایران و موسیقی ایرانی در جهان بخشید، یک‎بار دیگر کاروان نوازندگان ایرانی به جاده ابریشم رفتند تا این کاروان سه نفره متشکل از نوازندگان تار، کمانچه و دف فرهنگ و تمدن ایران‌زمین را به‌واسطه این پروژه عظیم در جهان مطرح کنند.

در حاشیه این برنامه‎ها که به رهبری ارکستر " تن دون" انجام می‎گرفت، نوازندگان و سازهای آن‎ها به گروه‎های مختلف اجتماعی از جمله دانشجویان و خبرنگاران معرفی می‎شدند.

" تن دون" یکی از مشهورترین رهبران ارکستر دنیا است که جایزه گرمی، آکادمی آواردز و همچنین ساخت موزیک مسابقات المپیک پکن را در کارنامه خود دارد.

تاریخچه پروژه موسیقی جاده ابریشم

ایده پروژه موسیقی جاده ابریشم اولین بار توسط «یو‎یوما» در سال 1998 پیشنهاد شد. «یو‎یوما» نوازنده نامی ویولن‌سل آمریکایی چینی‌تبار است که او را یکی از برترین نوازندگان این ساز در قرن اخیر می‌دانند. این ویولنیست مشهور که دکترای افتخاری دانشگاه پرینستون و دکترای افتخاری دانشگاه آمریکایی بیروت و مجموعه‌ای از جوایز معتبر موسیقی جهان را در کارنامه دارد، هسته اولیه گروه موسیقی جاده ابریشم را با هدف اصلی تبادل فرهنگی میان کشورهای صاحب تمدن حاشیه جاده ابریشم و کشورهای اروپایی بنا نهاد. ایده اولیه این پروژه در سفرهای مختلف او به کشورهای گوناگون جهان شکل گرفت.

 عقاید، مذاهب و فرهنگ‌های قدرتمندی که توانسته بودند کشورهای صاحب تمدن چندین هزارساله را تحت تأثیر قرار دهند، موردتوجه «یو یوما» قرار گرفت و همان‌طور که خودش عنوان می‌کند؛ یکی از دغدغه‌هایش این بود که چطور می‌شود این فرهنگ‌های گوناگون و تمدن‌های مختلف را از طریق ترکیب و تلفیق موسیقی به یکدیگر ارتباط داد و از این طریق گفت‌وگویی بین تمدنی با یک صدای واحد و متحد شکل داد.

وی با تشکیل گروه موسیقی جاده ابریشم و با برگزاری کنسرت، فستیوال، نمایشگاه، مسترکلاس، ضبط، انتشار و به وجود آوردن آثار جدید موسیقایی، کار خود را در جهت تبادل فرهنگی میان کشورهای صاحب تمدن حاشیه جاده ابریشم آغاز کرد. تمرکز این پروژه بر فرهنگ‌های مختلف و ارتباط بین این فرهنگ‌ها از طریق موسیقی است به‌نحوی‌که از تمام سازهای بومی کشورهای حاشیه جاده ابریشم مانند دودوک ارمنی، پایپا چین، شاکوهاچی ژاپن، کمانچه ایران، جانگو کره و... استفاده می‌شود.

موسیقی ایران در جاده ابریشم

اما از سال 2000 موسیقی ایران توسط «کیهان کلهر» که یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های موسیقی ایران در دنیاست به پروژه جاده ابریشم اضافه شد. در آن زمان کلهر ساکن نیویورک بود و اسپانسرهای پروژه جاده ابریشم در کنار یویوما که این پروژه را کلید زده بود، تصمیم گرفتند که به دنبال موسیقیدان‌های معتبر کشورهای جاده ابریشم بگردند و چند نفر را انتخاب کنند. چند موزیکولوگ که در جامعه موسیقی آنجا فعالیت می‌کنند و محققان این پروژه بودند، کلهر را هم انتخاب کردند. انتخاب کلهر که نقطه عطفی در موسیقی ایران بود باعث شد دروازه‌های این پروژه بین‌المللی به سوی موسیقی ایرانی و نوازنده‌های ما باز شود؛ و این مساله مایه مباهات است در لیستى كه سایت رسمى «جاده ابریشم» منتشر كرده، نام 2 موسیقیدان ایرانى دیگر در كنار «كیهان كلهر» به چشم مى‌خورد. «سیامك آقایى» نوازنده سنتور و «سیامك جهانگیرى» نوازنده نی نوازندگانی هستند که نامشان در کنار اسامی بزرگی همچون «كلود دبوسى» آمده است.


تصاویری از پروژه موسيقايي جاده ابريشم- شهریور 93

 پروژه موسيقايي جاده ابريشم

سه نوازنده ایرانی در پروژه موسيقايي جاده ابريشم

سه نوازنده ایرانی در پروژه موسيقايي جاده ابريشم

سه نوازنده ایرانی در پروژه موسيقايي جاده ابريشم

مسلم علی‌پور آهنگ‎ساز و نوازنده کمانچه لرستانی

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا