معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگاه آموزشی " اخلاق حرفهای در انتخابات " که با حضور اصحاب رسانه و روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان لرستان به صورت وبینار برگزار شد، گفت: آزمون اخلاق رسانه در انتخابات خود را نشان میدهد چرا که رسانه در انتخابات باید به دنبال محتوا باشد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، محمد خدادی روز سه شنبه در کارگاه آموزشی اخلاق حرفهای در انتخابات با حضور اصحاب رسانهای لرستان در بستر فضای مجازی برگزار شد، اظهار داشت: هر زمان که اخلاق انتخاب اول ما باشد موجب پیدایش قدرت میشود و خروجی آن موفقیت آمیز خواهد بود، هر چقدر زمان میگذرد نیاز به اخلاق بیشتر میشود چراکه گسترش تکنولوژی موجب ثبت و ضبط کردن تصاویر و صداها میشود و باید انتشار اخبار در قالب اخلاق باشد.
وی گفت: رسانه بستر تولید اطلاعات است و و در ایجاد ارتباط نقش مهمی دارد همچنین قدرت، تولید و پردازش توسط رسانه در جامعه منتقل میشود.
وی با بیان اینکه نقش رسانه ایجاد ارتباط منجر به اثر در جامعه بین قشرهای مختلف است اظهار کرد: کارکرد رسانه در یک جامعه ایجاد ارتباط سازنده بین ارکان جامعه است که با تولید ارتباط به دنبال یک گفتمان واحد میباشد.
خدادی بیان کرد: امروزه کار کرده رسانهها تبیینی میباشد و دیگر جنبه تبلیغاتی معنایی ندارد، اطلاعات رسانه باید باور پذیر باشد و بتواند جامعه را قانع کند و رسانهها باید اطلاعات را سادهسازی، دستهبندی، مصداقسازی همچنین مقایسهسازی کنند.
وی با اشاره به اینکه میزان اثرگذاری رسانه نسبت مستقیم با اخلاق ندارد گفت: خبرنگار باید اخلاق را در خودش نهادینه کند اگر اخلاق از رسانه گرفته شود بر ضد خودش تبدیل میشود، بیاخلاقی در رسانه موجب جعل خبر، کپی و پیست خبر به صورت غیرقانونی را به دنبال داشته که در بلندمدت ماهیت آن رسانه را از بین میبرد.
وی بیان کرد: اولین انتظار از رسانه دقت است، قدرت یک رسانه به انتشار اخبار صحیح میباشد، بسیاری از مواقع بیتوجهی به تولید اطلاعات منجر به ظلم میشود و آنچه که واقعیت است را نشان نمیدهد.
وی ادامه داد: رسانهها باید سوژهیابی کنند و بخشی از جامعه را که دیده نمیشود را نشان دهند، همچنین شناخت دغدغهها و معرفی آن از دیگر وظایف رسانهها میباشد.
خدادی با اشاره به اینکه رسانه با اخلاق مخاطب را حفظ میکند گفت: خبرنگار باید اخلاقمدار باشد همچنین نگاه منطبق به واقعیت را در دستور کار قرار دهد و آزمون اخلاق رسانه در انتخابات خود را نشان میدهد چرا که رسانه در انتخابات باید به دنبال محتوا باشد.
وی گفت: رسانهها باید در انتخابات از اسامی دوری کرده و با نگاه برطرف کردن مشکلات اطلاعرسانی کنند، باید آداب نقد را فرا گرفته چرا که خروجی نقد باید اصلاح باشد همچنین رسانهها باید در انتخابات تلاش کنند که حرکت رو به جلو داشته باشند تا دستاوردها دیده شود.
وی اظهار کرد: رسانهها باید در انتخابات پیش رو به دنبال محتواسازی باشند و برای انتخاب صحیح تلاش کرده تا جامعه ترغیب شود فرد اصلح را انتخاب کنند، در انتخابات، اخلاق انتخاب اول رسانه استامیدواریم با حضور پرشکوه مردم در انتخابات موجب سرافرازی ایران اسلامی شویم.
در ابتدای این کارگاه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، گفت: اصحاب رسانه استان همواره در مناسبتها و رویدادهای ملی و مذهبی همواره پای کار بوده و نقش خود را در زمینه اطلاعرسانی و آگاهی بخشی به جامعه به خوبی ایفا نموده اند.
احمد حسین فتایی ضمن تقدیر از معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای نگاه حمایتیایشان به نشریات و رسانههای استان، گفت: ایجاد زمینه برگزاری یک انتخابات باشکوه که برگزیدن فرد اصلح را به دنبال دارد، یک وظیفه مهم برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است که در این مقطع باید به صورت ویژه مد نظر نشریات و رسانههای استان قرار گیرد.
وی در پایان خاطر نشان ساخت: برگزاری این کارگاه با محوریت " اخلاق حرفه ای" با همکاری معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات و خبرگزاریهای استان و حمایت معاونت مطبوعاتی وزارت متبوع شکل گرفت وامیدواریم نتایج آن را در انتخابات پیش رو به خوبی شاهد باشیم.
![](/images/1400/1400-03/3f1ed155-1542-4e4c-9c07-ae19bdb42194.jpg)
![](/images/1400/1400-03/3f1ed155-1542-4e4c-9c07-ae19bdb42194.jpg)