عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشآموزان هدایتگر و انتقالدهنده پیامهای آموزشی در جامعه هستند، گفت: تعاریف و محتوا کتابهای درسی باید با توجه به یافتههای جدید تغییر کند.
به گزارش یافته، محمد بیرانوندی در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به نقش مدارس در آموزش اقدامات لازم به دانشآموزان هنگام بروز زلزله، گفت: در گذشته تعلیم و تربیت با خواندن و نوشتن برابر بود اما امروزه آموزش به معنای تربیت شهروند خوب است؛ از ویژگیهای شهروند خوب توانایی انجام اقدامات لازم هنگام مواجهه با زلزله است.
نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از ضروریات کشور توانایی و دانش مواجهه با زلزله است چرا که این اتفاق هر سال در کشور اتفاق میافتد و این آموزش این توانایی برای دانش آموزان از اولویتهاست.
وی با بیان اینکه آموزشها باید از سنین پایین به افراد داده شود، بیان کرد: در مهد کودکها و پیش دبستانیها باید آموزشهای اولیه به بچهها ارائه شود و در پایههای بالاتر این آموزشها به صورت تخصصی در دسترس دانشآموزان قرار گیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: اگرچه در کتابهای درسی مباحثی برای آموزش اقدامات لازم برای مواجهه با زلزله به دانشآموزان وجود دارد اما به درستی به آن پرداخته نشده است؛ در چند سال اخیر دولتمردان برای آموزش این اقدامات تلاش بسیار کردهاند.
وی با اشاره به مانورهای زلزله در مدارس، تاکید کرد: در این مانورها نتایج مطلوب حاصل نمیشود چرا که باید علاوه بر آگاهی دانشآموزان این بچهها به والدین خود نیز اقدامات لازم را آموزش دهند اما بیشتر این مانورها به صورت نمایشی برگزار میشود؛ این آموزشها باید از حالت تئوری خارج شده و عملیاتی و متناسب با نیازهای جامعه شود.
بیرانودی با بیان اینکه دانشآموزان هدایتگر و انتقالدهنده پیامهای آموزشی در جامعه هستند، ادامه داد: اکثر خانوادهها فرزندی در مدرسه دارند و آموزش و پرورش با آموزش اصولی و علمی میتواند این آموزشها را به صورت فراگیر در جامعه نهادینه کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه محتوای کتابهای درسی باید با توجه به پیشرفتهای علمی روز دنیا تغییر کند، گفت: تعاریف و محتوا کتابهای درسی باید با توجه به یافتههای جدید تغییر کند چرا که برخی از مسائل مطرح شده قبلی امروزه کاربردی نیست.