یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 تحصن معلمان خرم‌آباد سال 1340
عكس قديمی و جالب از تحصن شماري از فرهنگيان قديمي خرم‌آباد در مسجد جامع اين شهر روز ۱۵ اردي‌بهشت ۱۳۴۰
از سال ۱۳۴۰ معلمان ايران در اعتراض به ميزان كم حقوق‌شان شروع به اعتراض كردند. "ابوالحسن خانعلی" یک معلم ۲۹ ساله دروس فلسفه و زبان عربی بود که در روز ۱۲ اردی‌بهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع صنفی اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان تهران با گلوله اسلحه رئیس کلانتری بهارستان، سرگرد "ناصر شهرستانی" کشته شد.
شواهد نشان می‌دهد که او نه سخنران و نه هدایت‌کنندهٔ معلمان، بلکه یک معلم مانند هزاران معلمی بود که در اعتراض به کم بودن حقوق خود در آن تجمع شرکت کرده بودند.
ناصر شهرستانی که احتمالاً موقعیت خود را در خطر می‌دید، به سمت تجمع‌کنندگان شلیک کرد که گلوله‌ای به سر ابوالحسن خانعلی اصابت کرد و دو تیر دیگر هم دو نفر را مجروح کرد.
خانعلی در هنگام مرگ دانشجوی دکترای فلسفه دانشگاه تهران بود. پیکر وی بر روی دست معلمان با شعار «کشتند یک معلم را» به بیمارستان بازرگانان منتقل شد، ولی اقدامات پزشکان موثر واقع نشد و وی جان باخت و در قبرستان ابن بابویه تهران دفن شد.
پس از این حادثه رییس کلانتری برکنار و مورد بازخواست قرار گرفت. شریف امامی نخست‌وزیر وقت استعفا کرد٬ محمدرضا پهلوی استعفای او را پذیرفت و علی امینی را مامور تشکیل کابینه جدید کرد. او قول مساعد به افزایش حقوق معلمان داد و سرانجام پس از «برابر شدن حقوق معلمین با حقوق مهندسین» تحصن ۱۱ روزه معلمان پایان گرفت.
حکومت وقت برای دلجویی از آنان روز ۱۲ اردی‌بهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد که پس از پيروزي انقلاب اسلامی و ترور شهيد مرتضی مطهری در یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸، روز کشته شدن وی با یک روز تاخیر مجددا به نام روز معلم نام گرفت. هر ساله از معلمان نمونه ايران در اين روز تقدير مي‌شود. (منبع ويكي‌پديا)

سال ۱۳۴۰ پس از مرگ دكتر خانعلي، فرهنگيان سراسر كشور دست به تحصن زدند و در خرم‌آباد نيز اين اعتراضات شدت گرفت.
چنان كه در تصوير مشاهده مي‌كنيد، شماري از فرهنگيان خرم‌آباد روز ۱۵ اردي‌بهشت ۱۳۴۰ در مسجد جامع اين شهر واقع در نزديكي سبزه‌ميدان (حوزه علميه كماليه كنوني) تجمع كرده و خواهان مجازات عاملين شهادت دكتر خانعلي شدند.
نفرات حاضر در اين تصوير، روزهاي بعد توسط ساواك كه تازه در خرم‌آباد تشكيل شده بود دستگير و بازجويي شدند. ساختمان تازه‌تأسيس ساواك خرم‌آباد در انتهاي خيابان معلم شمالي (سازمان) نزديكي تپه شاه‌آباد قرار داشت.
 
 
نفرات حاضر عكس، ايستاده از راست: ؟ (پسر جوان)- ؟ (مردي كه به دوربين نگاه مي‌كند)- محمدحسن خشنود (نيم‌رخ، وي سال 1358 مدير كل آموزش و پرورش لرستان بود و اكنون رئيس كانون بازنشستگان است)- ؟ (كودك)- ؟ (نوجوان رديف عقب)- محمدجعفر بيرانوند (پشت سر نوجوان رديف عقب)- وحدت- دكتر محمد خويشتن- رزمگر- صنعتگر (نوجوان رديف عقب) – پرويز جايدري – سيد عباس كشفي (رديف عقب)- صديق - ؟ - رضا خاكي - سوزني
 
تاج گل و عكس مرحوم ابوالحسن خانعلي نيز بالاي سر آن‌ها مشاهده مي‌شود.
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا