یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 به بهانه‌ی برگزاری انتخابات هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر خرم آباد در دومین سال فعالیت این شورا در نظر داشتم یادداشتی بنویسم و خطاب به اعضای شورای ششم بگویم تلاش کنند وارد فضای جدیدی بشوند، فضای پاسخگویی به رسانه‌ها، فضای گفت وگو با مردم و مخاطبان، فضای شفاف‌سازی و برنامه محوری!
اما با خودم فکر کردم مشکلات شهر، شهرداری و شورای شهر آنقدر زیاد هستند که این شورا در قد و قواره این حرف‌ها نیست که بخواهیم‌ امیدوار باشیم تعداد اندکی از آن‌ها را حل کند.
خواستم بنویسم اولویت‌های شهر را شناسایی کنید و بیشتر به مسائل اولویت‌دار مثل ترافیک و سیستم دفع آب‌های سطحی بپردازید، می‌خواستم بنویسم خودتان را در اندازه‌ای ببینید که مشکلات بزرگ شهر را حل می‌کنید و مطمئن باشید که می‌توانید بخشی از این موانع را برطرف کنید، خواستم بگویم از نقد رسانه‌ها استقبال کنید و تلاش کنید سرمایه اجتماعی شورای شهر را برگردانید و... اما بعد با خودم گفتم چه نسخه‌هایی رویایی می‌پیچی؟! شورا و شهرداری که در تأمین نیاز‌های ابتدایی شهر مانده است را چه به اولویت بنده و کار رسانه‌ای؟!
اگرچه بنا به دلایلی این ‌امید را هم نداریم که در دور بعد هم افراد متخصص و توانمند وارد این عرصه بشوند، چرا که فضای انتخابات شورای شهر ما به جای این‌که منفعت داشته باشد اغلب ضرر هم دارد. این‌که یک نفر فقط به صرف داشتن پشتوانه طایفه‌اش، ادعا می‌کند که چند نفر از اعضای شورای شهر فعلی را منصوب کرده است نتیجه‌اش می‌شود این که برخی شایستگان و نخبگان و متخصصان و کسانی که توان ذهنی و علم این کار را دارند از مصدر امور دور می‌مانند و یک عده در این توهم که جواب همه مشکلات را می‌دانند کار را در دست می‌گیرند و بعدش هم در مشکلات گم می‌شوند و سرگردان می‌مانند و دچار «شبه‌کار» می‌شوند و فکر می‌کنند که دارند کار انجام می‌دهند. بااین‌که هر روز در جلسه هستند غافل از آن‌که «شهر همان شهر» است و مردم هم ناامیدتر از هر زمان دیگری!
گرچه پای صحبت اعضای شورای شهر که می‌نشینی لیست بلندبالایی از اقدامات انجام شده را گزارش می‌دهند، آن‌هم اقدامات که روتین است که در هر شورایی انجام می‌شود. اما به وضعیت شهر که نگاهی میاندازی به خوبی پیداست این شهر همان شهر چند دهه پیش است با این تفاوت که کمی بزرگ‌ترو مشکلاتش بیشتر شده است.
در تیرماه سال گذشته و در ابتدای شروع به کار این شورا، یادداشتی با عنوان «آزمون سخت شورای شهر خرم‌آباد» را نوشتیم و توصیه‌هایی کردیم و در آن از «اصل شفافیت» سخن راندیم و گفتیم: «شفافیت، سلامت تولید می‌کند و باعث می‌شود تمام فرایند‌ها مشخص و سالم شوند و مردم نیز در جریان امور قرار بگیرند. البته اصل شفافیت در شورای شهر به انتخاب شهردار ختم نمی‌شود، بلکه انتظار این است که اعضاء شورا در جلسات علنی نیز شفافیت را سرلوحه کار خود قراردهند و به استثنا مواردی که افشای بی‌موقع تصمیمات باعث رانت و فساد می‌شود و اتفاقاً باید اعضای شورا، سطحی از رازداری را در چنین مسائلی رعایت کنند مردم و رسانه‌ها را در جریان تمامی امور قرار دهند. »
اما آیا گوش شنوایی هست که آدم انگیزه پیدا بکند و بیشتر نقد کند و بیشتر بخواهد؟ نگاهی به وقایع اخیر و وضعیت شهر به خوبی نشان می‌دهد این شورا کوچک‌تر از آن است که بشود چنین انتظارات بزرگی از آن داشت. همان بهتر که درش را هفت قفل بزنند و به جلساتشان مشغول باشند و ما هم از خروجی این جلسات بی‌اطلاع باشیم...





امین جعفری/ کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه
پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 حسین 1401-05-10 09:51
واقعیتها گفته شد تا زمانی که در شهر ما بحث طایفه گرایی باشه همین آش و همین کاسه شهردار چون اکثریت شورا هم طایفه ایش هستن خیالش راحت نه نقدی نه انتقادی بقیه اعضا شورا هم که نظرشون مهم نیست در این مدت کدام یک از اعضا شورا شهردار را زیر سوال برد شما فضای سبز رو ببینید که خشک شدن نمونه کوچکی از کار شهرداری بقیه بماند چرا اعضا شهر خودرا نسبت به امسائل شهری بی خیال شدن صرفا به خاطر وابستگی هم طایفه ای برادر بزرگوار آنچه نوشتی واقیعیت های شهرداری و شورا بود که هیچ کدام در قدو قواره این شهر نیستن
نقل قول کردن
#2 رضا 1401-05-10 11:55
همه واقفند که این شهر اگر شورای شهر نداشته باشد،کارها بهتر و سریعتر انجام میگیرد. شهردار راحت تر و بهتر تصمیم میگیرد.لطفا دستگاه های نظارتی و قضایی ورود پیدا کنند به عملکرد شورای شهر خرم آباد.تقریبا یکماه قبل همگی با هواپیما (تنها هزینه بلیط 30 میلیون تومان) از پول بیت المال به مشهد مسافرت کردند، حاصل این همه بریز و بپاش و هتل و ... در این اوضاع اقتصادی چه بود. چند مدت پیشتر نیز همگی به کیش سفر کردند و با پول مردم این شهر سرگرم تفریح و شتر سواری و ...بودند. کسی نیست که پیگیری کنه و فاکتورهای جعلی رو پیگیری کنه؟
نقل قول کردن
#3 سروش 1401-05-10 15:30
واقعا بهتراست درش راقفل بزنند وبه جلسات بی محتوایشان مشغول باشند. به عبارت دیگر درشه وا خره خص بونن
نقل قول کردن
#4 یاس 1401-05-10 19:30
احسنت
سیاست‌زدگی و باند بازی معضلات اصلی شوراها هستند
نقل قول کردن
#5 نویدی 1401-05-10 19:32
فرهنگ منیت از موانع فعالیتهای شورایی است
نقل قول کردن
#6 حرف حساب 1401-05-10 23:53
یک سوال کارایی وعملکرد شورا در طی سال ها چه بود

انحلال وتحریم شورا


بود ونبود شورا فرقی ندارد وفقط هزینه برشهروندان است مردم اندکی تفکر مشکل فلان اسم یا طایفه نیست مشکل هرکسی بیاید اش همین اش است
نقل قول کردن
#7 مجتبی 1401-05-11 09:02
اینها شورای شهر نیستند .شورای شر هستند
نقل قول کردن
#8 اویسی 1401-05-11 12:12
آقای جعفری مصداق مثال شما همان ضرب المثل است درست گفتید کاش همان عبارت رو به کار میبردین..
نقل قول کردن
#9 محمد 1401-05-18 12:25
من نمی دونم چرا شماها همه را با یه چشم می بینید واقعا در بین این اعضای شورای شهر افرادی هستند که بسیار توانمند و بدون هیچ گونه چشمداشتی کارهای بزرگی دارند انجام می دهند بهتر نیست به جای انتقادهای آبکی که تمام کمال جهت تخریب شخصیت افراد خاصی هستید!! به دنبال پیشنهاد و راهکار باشید. حسته نشدید!!! آیاد واقعا با این همه انتقاد بی جهت و غیرکارشناسی نتیجه ای را در پیش داشتید چرا همیشه نیمه خالی لیوان را می بینید!!! چرا فکر نمی کنید به جای این همه شعار که می دهید باید به این باور برسید که برای پیشرفت یک شهر خیلی مولفه ها لازمه !!! چرا اینقد به شورای شهر گیر می دید حالا خدا وکیلی نمایندگان و سایر مسئولان خیلی خوب دارند کار می کند!!! بله شما و خیلی ها... هم تغییر نکردید که شهر همان شهر است!!!
نقل قول کردن
#10 حیدری 1401-05-18 17:18
[quote name="محمد"]من نمی دونم چرا شماها همه را با یه چشم می بینید واقعا در بین این اعضای شورای شهر افرادی هستند که بسیار توانمند و بدون هیچ گونه چشمداشتی کارهای بزرگی دارند انجام می دهند بهتر نیست به جای انتقادهای آبکی که تمام کمال جهت تخریب شخصیت افراد خاصی هستید!! به دنبال پیشنهاد و راهکار باشید. حسته نشدید!!! آیاد واقعا با این همه انتقاد بی جهت و غیرکارشناسی نتیجه ای را در پیش داشتید چرا همیشه نیمه خالی لیوان را می بینید!!! چرا فکر نمی کنید به جای این همه شعار که می دهید باید به این باور برسید که برای پیشرفت یک شهر خیلی مولفه ها لازمه !!! چرا اینقد به شورای شهر گیر می دید حالا خدا وکیلی نمایندگان و سایر مسئولان خیلی خوب دارند کار می کند!!! بله شما و خیلی ها... هم تغییر نکردید که شهر همان شهر است!!![/quote


کاش چندنمونه مصداقی ذکر میکردید. کدام خدمات؟ کدام نفر؟
یک مرکز مطالعات راه اندازی شده که خودش تبدیل به معضل شده است. به دلیل موازی کاری
نقل قول کردن
#11 اسدی 1401-05-19 00:09
کاملا مشخص است اصلا مدیریت شهری نمیدانند و فقط برای حقوق دنبال شغل هستند
نقل قول کردن
#12 اصلان کشوری 1401-05-19 15:26
اصلی ترین عامل ترافیک در معابر شهری خرم‌آباد همین نبود خط کشی است خواهش میکنم لطفا خط کشی کنید. خط کشی باعث بهتر شدن رانندگی است معابر خرم‌آباد هیچکدام خط کشی ندارند و عامل بی نظمی و ترافیک است
نقل قول کردن
#13 محمد رشنو 1401-05-19 15:27
وقتیکه لیسانس حسابداری و لیسانس ادبیات میره شورای شهر قراره چه کاری بکند؟ متخصصان شهرسازی و معماری و عمران باید برن شورای شهر. الان بعد از یکسال هیچ کاری نکردند فقط بلوار رنگ میکنند
نقل قول کردن
#14 کشوری 1401-05-19 15:28
مسکن مهر کمالوند خرم‌آباد فاقد راه و روشنایی و بهداشت و کلانتری و درمانگاه و مدرسه و مسجد و فروشگاه و پارک و بوستان است چرا هیچکسی از کمبودهای مسکن مهر کمالوند خرم‌آباد نمی نویسد؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا