حاشیه دریاچه کیو این یادگار جاودان علی‌محمد ساکی با توجه به قدمت دیرینه خود دارای درختان ستبر و ریشه‌دار قدیمی است که درختان برخی از نقاط آن دچار پیری و فرسودگی شده یا با نامهربانی برخی رهگذران مواجه گردیده‌اند که نیازمند به ترمیم فضای سبز و جایگزینی درختان جدید هستند.



در این خصوص و طی روزهای اخیر شاهد اقدام خوبی در راستای جوان‌سازی درختان بوستان کیو و کاشت نهال در نقاط بی‌درخت اطراف دریاچه هستیم.
در این طرح که بخشی از آن در سال‌های گذشته انجام شده و هم‌اکنون نیز در حاشیه جنوبی و غربی در حال توسعه است، نهال‌های نارون توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری خرم آباد با مدیریت محمد عادلی و همکاری مددجویان (در اختیار مظفر افشار ) کاشت و مراقبت خواهند شد.
یک کارشناس محیط زیست در تحسین این اقدام به خبرنگار یافته گفت: گونه‌های نارون درختان زیبایی هستند که رشد خوبی دارند و در مقابل خشکی به شدت مقاوم بوده و می‌توانند رشد طبیعی خودش را داشته باشند. این درختان تا سی متر می‌توانند رشد کنند و برگ های انبوهی دارند که به رنگ سبز تیره هستند و می‌توانند سایه وسیعی در حاشیه دریاچه و محل گذر مشتاقان این فضای زیبا ایجاد کنند.
وی ادامه داد: پیش‌تر اقدام به کاشت نهال‌های بسیار جوان و ریز در حاشیه این دریاچه می‌شد که امری اشتباه بود و با توجه به احتمال آسیب‌پذیری آن‌ها و رشد چند ساله، بهره‌وری از آنها به شدت کاهش می یافت، اما در اقدام جدید، درختان قطور گلدانی و چند ساله به ارتفاع 3-2 متر در حال کاشت است که عمل ارزنده‌ای است و انتظار می‌رود در سایر نقاط شهر هم از این روش استفاده گردد.
فراموش نکنیم که بوستان و دریاچه کیو نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران و شهروندان دارد و  در وهله اول اهالی این شهر وظیفه مراقبت و نظارت بر آن را بر عهده دارند چون "شهر خوب در گرو نگاه یک شهروند خوب است"، لذا توقع می‌رود در کنار فرهنگ سازی برای خانواده‌ها و مراقبت از این بوستان زیبا، برنامه نگهداری و توسعه فضای سبز به عنوان یک کار ویژه و دائمی در دستور کار متولیان شهر قرار داشته باشد.
 
عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته