یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با توجه به فصل بارش‌ها و تکمیل نبودن دایک حفاظتی رودخانه کشکان در معمولان، در صورت وقوع سیلاب آسیب جدی به ضلع غربی شهر وارد می‌شود.
از گذشته تاکنون آب یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد سکونتگاه‌های انسانی بوده است، در استان لرستان نیز نزدیکی به منابع آبی عمده‌ترین دلیل تشکیل شهرها و روستا بوده است، در لرستان به دلیل کوهستانی بودن جغرافیای آن، میزان بالای بارش باران و در پی آن وجود رودها و رودخانه‌های دائمی و فصلی زیاد موجب شده همسایگی شهرها و روستاها با این رودخانه‌ها دارای خطراتی باشد.
 استان لرستان که همواره جز استان‌های پر بارش در کشور است و به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی عمدتاً شاهد وقوع سیلاب‌های بسیاری در فصول مختلف سال هستیم، سیلاب‌های که گاه خسارات بسیاری در پی‌ دارند و نمونه آن در سیلاب مهیب فروردین 98 مشاهده شد که حجم بالایی از خسارت را به استان لرستان به‌ویژه شهرهای پل‌دختر و معمولان وارد کرد.



فروردین‌ماه 98 پس از بارش‌های بسیار رودخانه کشکان، طغیان کرد و در مسیر خود به شهرها و روستاهای بسیاری خسارت وارد کرد، در شهر پل‌دختر با تخریب دیوار ساحلی سیلاب به درون شهر وارد شد که باعث تخریب منازل و ابنیه بسیاری شد. ماجرا در شهر معمولان متفاوت است، رودخانه کشکان در حالی از قسمت غربی شهر معمولان می‌گذرد که شهر در آن قسمت در برابر طغیان کشکان نه از دیواره ساحلی بهره می‌برد نه حتی دایک حفاظتی در آن منطقه جهت مقابله با نفوذ سیلاب ساخته شده است.
پس از سیل و وارد شدن خسارت‌های گسترده مردم محلی با توجه به شناختی که از رودخانه کشکان و طغیان‌های آن داشتند ساخت دیواره ساحلی در قسمت غربی شهر معمولان را به‌عنوان یکی از مطالبات خود بیان کردند، اما در کمال تعجب و برخلاف انتظار مردم تنها ساخت دایک حفاظتی سنگی-خاکی توسط آب منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفت.
 با توجه به حجم و دبی بالای رودخانه کشکان در زمان خروش و سیلاب مردم معمولان ساخت دایک سنگی-خاکی را به هیچ عنوان کارساز نمی‌دانند و خواستار ساخت دیواره ساحلی بتنی شده بودند اما از جانب مسئولان به این مطالبه بی‌توجهی شد و در عوض به آن‌ها وعده ساخت دایک حفاظتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده شد که هم‌اکنون همین دایک حفاظتی نیز به صورت نیمه‌کاره، آن‌هم در قسمتی از شهر که بیشترین آسیب را از سیل فروردین ۹۸ دیده بود رها شده است.
با توجه به شروع زمستان و فصل بهابازارها، عدم تکمیل دایک حفاظتی شهر معمولان به نگرانی شهروندان معمولانی تبدیل شده است. در حال حاضر اصلی‌ترین مطالبه مردم معمولان اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود مجدد سیلاب به داخل ضلع غربی این شهر است چون در سیلاب فروردین 98 به 30 درصد منازل مسکونی در شهر معمولان خسارت وارد شد که از این تعداد 20 درصد جابه‌جا و مابقی در محل قبلی خود و در حاشیه رودخانه کشکان بازسازی شدند و در صورت تکمیل نکردن دایک حفاظتی مردم باید منتظر سیل خروشان کشکان به داخل منازل مسکونی خود که تازه بازسازی شده‌اند باشند.
یکی دیگر از معضلاتی که در حاشیه رودخانه کشکان در شهر معمولان مشاهده می‌شود وجود نخاله‌های ساختمانی، منازل تخریب شده در سیلاب فروردین ۹۸ هستند که همچنان به حال خود رها شده‌اند، این نخاله‌های ساختمانی که در نزدیکی کشکان نیز هستند علاوه بر ناپسند جلوه دادن صورت شهری در زمان طغیان رودخانه خود به مشکل بزرگی تبدیل می‌شوند و ممکن است مجدد آب را با شدت بیشتری به سمت منازل مسکونی هدایت کنند و با جریان آب همراه شده و موجب وارد شدن خسارات سنگین‌تری به منازل مردم شوند.
اینکه پس از سیلاب ۹۸ حریم رودخانه به‌نوعی تعیین شد که بسیاری از منازل در محل قبلی خود بازسازی شود و نوع دایک حفاظتی و خروش کشکان این پیام را می‌رساند که حتی با تکمیل این دایک باز هم منازل مسکونی که در سیلاب فروردین ۹۸ زیر آب رفتند در صورت وقوع سیلاب مجدد در امان نخواهند بود پس آنچه مشخص است برای حفاظت از قسمت غربی شهر معمولان نیاز است در حریم رودخانه تجدید نظر شود و تعدادی از منازل جابجا شوند تا حتی در صورت وقوع سیلاب قسمت غربی شهر معمولان و منازل مسکونی را خطری تهدید نکند.

 


لزوم تجدیدنظر در حریم رودخانه
یکی از شهروندان معمولانی گفت: با توجه به فصل بارش‌ها و تکمیل نبودن دایک حفاظتی با هر بارش ترس و دلهره از سیلاب مجدد تمام ساکنین ضلع غربی معمولان را فرامی‌گیرد‌‌. در ضلع غربی شهر مشکلات بسیاری داریم، با توجه به حجم سیلابی که در فروردین ۹۸ مشاهده شد به نظر بنده این نوع دایک با این ارتفاع نمی‌تواند از منازل مسکونی خیابان انقلاب محافظت کند و سیلاب از دایک عبور خواهد کرد
این شهروند در ادامه گفت: به نظر می‌رسد منطقی‌تر آن است که شرکت آب منطقه‌ای حریم بستر رودخانه را تغییر دهد و چند خانه‌ای که در نزدیکی کشکان باقی مانده‌اند را جزء حریم اعلام کند تا این منازل در جابجا و در منطقه ایمن‌تری جانمایی شوند
 
منازل پایین‌دست شهر معمولان در خطر قرار دارند
محمدرضا شمسی رئیس شورای شهر معمولان با اشاره به اینکه اجرای دایک حفاظتی شهر معمولان در سال ۹۴ توسط شرکت آب منطقه‌ای شروع شد افزود: تا قبل از سیل ویرانگر فروردین ۹۸ حدود پنجاه‌درصد پیشرفت فیزیکی داشت که بر اثر سیل به طور کلی تخریب شد که بعد از سیل مجدداً شرکت آب منطقه‌ای با همان طرح قبلی که ایراداتی به آن وارد بود عملیات اجرایی آن را آغاز نمود که متأسفانه در حال حاضر روند کندی دارد و مسئولین شرکت آب منطقه‌ای از اعتبارات ماده ۱۰ بحران که دارای تخصیص ۱۰۰ درصدی بود برای این پروژه که برای شهر معمولان حیاتی بود هیچ اعتباری پیش‌بینی نکردند.
وی تصریح کرد: دایک حفاظتی شهر معمولان با گذشت ماه‌ها از سیل ۹۸ حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به علت کمبود اعتبار در مقطعی تعطیل و هم اکنون روند کندی دارد و در قسمتی از شهر پایین‌تر از پل ابراهیم‌آباد که بیشترین خطر سیل و آب‌گرفتگی واحدهای مسکونی که برابر نقشه‌ها خارج از حریم و بستر قرار گرفته‌اند وجود دارد که در صورت عدم اجرای دایک و بروز سیل ساکنین منطقه در خطر می‌باشند.
شمسی گفت: پیگیری‌هایی توسط مسئولان جهت تکمیل دایک و جابجایی واحدهای در خطر انجام شده ولی تاکنون منتج به نتیجه نشده است لذا از مسئولین و مدیریت ارشد استان استدعا داریم در این خصوص مساعدت لازم را به عمل آورند.
 


سرعت احداث دایک حفاظتی معمولان قابل‌قبول نیست
سعید کوشکی عضو شورای شهر معمولان با بیان اینک پروژه دایک حفاظتی معمولان فعال است اما سرعت بسیار کند و غیرقابل قبولی دارد گفت: فصل بارش‌ها شروع شده و این سرعت مناسب نیست با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از طرف امام‌جمعه محترم، بخشدار و اعضای شورای اسلامی شهر مسئولان استانی کمبود بودجه را دلیل کندی پروژه عنوان می‌کنند.
وی درباره جابه‌جایی منازل باقی‌مانده ساحلی معمولان عنوان کرد: مکاتباتی برای مردم ساحلی با مسئولان استانی صورت گرفته که بیان می‌کنند نقشه را آب منطقه‌ای استان با توجه به معیارهایی تعریف و حریم را مشخص نموده که ما هم پیگیری لازم را انجام داده و در حال رایزنی هستیم که بتوانیم خواسته مردم هم برآورده شده و رفع خطر و رفع استرس شود ولی جابجایی منازل باقی‌مانده در حد اختیارات مسئولان منطقه‌ای و شهرستان نیست بلکه مسئولین استانی و کشوری باید پای‌کار بیایند.
کوشکی یادآور شد: به نظر می‌رسد دایک هم حفاظت کننده باشد چون قطعاً کارشناسان نظراتی راجع به این پروژه دادند که دولت اجرا کرده ولی خواسته ما به‌عنوان خدمتگزار مردم احداث دیوار ساحلی بتنی بوده و است و خواهان ادامه پروژه به‌صورت دیوار بتنی هستیم چون حداقل بالای نود درصد مردم ساحلی و منازل آنان جز پنجاه‌درصد انجام نشده است و دیوار بتنی می‌تواند باعث آرامش خاطر و اطمینان آن‌ها شود.
 


پس از چندین ماه از تعطیلی پروژه احداث دایک حفاظتی شهر معمولان پازوکی مدیر کل مدیریت بحران استانداری به معمولان آمد و در بازدید از دایک حفاظتی معمولان با بیان اینکه دیواره ساحلی شهر معمولان به طول یک هزار و ۸۰۰ متر فعالیت اجرایی آن پس از سیل فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ به‌عنوان دیواره حفاظتی در برابر سیلاب‌های احتمالی آغاز شد افزود: حدود یک هزار متر از پروژه دیواره ساحلی شهر معمولان یعنی ۵۰ درصد از این طرح تاکنون احداث‌شده و مابقی به دلیل نبود اعتبار دچار وقفه و تعطیلی شد.
 مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان، با بیان اینکه ( ایرنا 15 آذرماه 99) تاکنون اعتباری برای ادامه احداث دیواره ساحلی شهر معمولان تخصیص داده نشده است، گفت: این پروژه اعتبار ندارد اما همچنان پیگیر تخصیص اعتبار برای ادامه این دیواره و تکمیل آن هستیم و نمی‌توان زمان مشخصی برای بهره‌برداری از این پروژه اعلام کرد.
وی افزود: پس از بازدید از پروژه دیواره ساحلی شهر معمولان و بررسی‌های انجام‌شده در راستای رفع دغدغه ساکنان و جلوگیری از نفوذ سیلاب به منازل آن‌ها پیرامون آغاز فعالیت اجرایی این پروژه با پیمانکار رایزنی شد.
پازوکی یادآور شد: پیمانکار فعالیت اجرایی پروژه دیواره ساحلی شهر معمولان را پس از رایزنی علی‌الحساب تا ابلاغ اعتبار آغاز کرده و در روند آن تسریع به عمل آمد.
با وجود اعلام مدیر کل مدیریت بحران استانداری مبنی بر شروع عملیات اجرایی دایک حفاظتی معمولان ولی مردم می‌گویند که پروژه همچنان تعطیل است و این تعطیلی و دست روی دست گذاشتن مسئولان سبب نگرانی جدی مردم شهر معمولان شده است که نکند با بارش باران زندگی و منازل بازسازی‌شده آن‌ها برای بار دوم به کشکان سپرده شود
 
امیدواریم هر چه سریع‌تر دایک حفاظتی شهر معمولان تکمیل شود و آب منطقه‌ای در حریم رودخانه کشکان در شهر معمولان تجدیدنظر کرده و آن را افزایش دهد تا در صورت بارش شدید باران و وقوع سیلاب مردم سیل‌زده شهر معمولان دوباره خانه‌به‌دوش نشده و خانه و کاشانه بازسازی‌شده خود را مجدداً زیر گل‌ولای و خروش کشکان نبینند.




گزارش: پیمان شمسی
پایگاه خبری یافته/ معمولان

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا