یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان با داشتن قهرمانان بسياري در رشته‌های مختلف ورزشی، به عنوان یکی از استان‌های برجسته در ورزش کشور محسوب می‌شود.
ورزش لرستان در سال‌های نه چندان دور به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی و قطب‌هاي ورزش در بسیاری از رشته‌ها محسوب می‌شد تا جایی که قهرمانان سال‌های نه چندان دور لرستان توانسته‌اند ظرف سال‌های اخیر به عنوان مربیان مطرح کشور و حتی دیگر کشورهای لرستان و سرانه نامعلوم ورزشیجهان برای خود نام و جایگاهی را دست و پا کنند.
به رغم این همه توانمندی در ورزشکاران و جوانان لرستانی، اما متاسفانه سرانه ورزشی لرستان از نرم کشوری بسیار پایین‌تر بوده و بسیاری از قهرمانان ورزشی لرستان با ورزش و تمرینات فشرده و گه‌گاهی با هزینه‌های شخصی در رقابت‌های کشوری و بین‌المللی حضور پیدا کرده‌اند.
شايد عدم مدیریت صحیح در حوزه ورزش طي سال‌های گذشته، عدم حمایت از ورزشکاران و قهرمانان ورزشی و عدم تجلیل مناسب از قهرمانان المپیکی و پارالمیپکی، همه و همه موجب شده تا امروز بسیاری از ورزشکاران لرستان به نام دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها در میادین ورزشی حضور یابند.
نبود ورزشگاه‌های مناسب نیز از دیگر مشکلات این استان بوده که متاسفانه در سال‌های گذشته تنها تیم لیگ برتری فوتبال لرستان به دلیل عدم وجود ورزشگاه مناسب مجبور به میزبانی بازی‌ها در ورزشگاه‌های تهران و کرج شد که این مهم در نهایت منجر به حذف تیم  گهر دورود لرستان از ليگ برتر فوتبال منجر شد.
با گذشت بیش از 36 سال از انقلاب اسلامی، ورزش لرستان هنوز هم با مشکلاتی ابتدایی و پیش پا افتاده مواجه است که بسیاری از این مشکلات در دیگر استان‌ها به عنوان یک موضوع پیش پاافتاده محسوب می‌شوند.
تغییر بیش از حد مدیریت در ورزش لرستان و عدم ثبات مدیریت‌ها، عدم وجود و استفاده از نخبگان ورزشی در اداره امور ورزش لرستان، دور شدن هیات‌های ورزشی از بدنه‌ي اداره ورزش و جوانان و همچنین برون‌سپاری هدایت هیات‌های ورزشی به افراد غیر‌ورزشی و سیاسی نیز از دلایل عقب‌ماندگی ورزش لرستان در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.
اداره کل ورزش و جوانان لرستان نیز به عنوان محیط و خانه‌ای برای همه ورزشکاران لرستانی نیز از مکانی مناسب بهره‌مند نبوده و در بسیاری از اتاق‌های این اداره کل، معاونت‌ها و مدیریت‌های متعدد حضور داشته که موازی‌کاری، عدم برنامه‌ریزی و همچنین عدم دقت در کار کارکنان این اداره کل از معایب عدم کمبود فضای کافی در این محیط است.
با چشم‌پوشی از این همه معایب در ورزش لرستان، آمار به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی تصمیم‌گیری در هر جامعه و محیطی محسوب می‌شود و با داشتن آمار دقیق می‌توان برنامه‌ریزی و بودجه‌بندي مناسبی را برای آینده تحمین زد.
آمار به عنوان رکن اصلی برنامه‌ریزی و بودجه‌بندي می‌تواند در روند رو به رشد یک موضوع و مقوله کمک شایانی داشته باشد و این در حالی است که ورزش لرستان از داشتن یک آمار دقیق، شفاف و شاید تا حدودی واقعی بی‌بهره است.
آمارهای موجود در میان هیات‌های ورزشی از نظر بیمه، فعالیت در رشته‌های ورزشی و افراد و قهرمانان ورزشی با آمارهای موجود در اداره کل و همچنین آمارهای واقعی تفاوت‌های زیادی دارد تا جاییکه برخی از رشته‌های ورزشی فاقد جا و مکان در لرستان با آمار فعالیت بالا و افراد و ورزشکاران زیادی از آن‌ها یاد می‌شود.
در میان آمارهای موجود در ورزش لرستان، سرانه فضای ورزش نیز می‌تواند در جذب بودجه‌های عمرانی برای رشد و توسعه ورزش لرستان مناسب باشد.
این در حالی است که در زمان تصدی مدیریت‌های قبلی ورزش لرستان آمارهای متفاوتی از سرانه ورزشی استان اعلام شده و امروز با گذشت سال‌ها، این آمار رنگ و بوی غیرواقعی به خود گرفته و با تغییر مدیریت‌ها در حوزه ورزش لرستان، مدیران قبلی و اسبق از سوی مدیریت‌های جدید مورد سوال قرار گرفته و آمارهای قبلی با حاشیه‌های همراه می‌شود.
سرانه ورزشی نیز در میان آمارها و با تغییر مدیریت‌ها، بالا و پایین شده تا جایی که استاندار لرستان نیز در جلسه شورای عالی ورزش لرستان ضمن اشاره به بی‌توجهی مسوولان به ورزش استان، خواستار تشکیل کمیته‌ای ویژه برای تعیین میانگین سرانه ورزشی لرستان تا نیمه خرداد می‌شود.
حال با ایجاد این کمیته از سوی استاندار لرستان، سوال این‌جاست که تیم مدیریت ارشد استان و تیم مدیریت ورزش لرستان در ماه‌های گذشته به استناد کدام آمار و سرانه بودجه‌بندي کرده و یا خواستار تخصیص بودجه شده‌اند؟!
آیا در زمان 19 ماه مدیریت مهندس بازوند و تیم مدیریتی ایشان و همچنین با وجود تغییر مدیریت در ورزش لرستان و فعالیت رضا محمدی‌اصل مدیر کل سابق ورزش و جوانان لرستان و علي‌ياور عزیزپورفرد مدیر کل فعلی ورزش و جوانان لرستان این سوال پیش نیامده است که سرانه فضای ورزشی لرستان چقدر است؟!
این موضوع می‌تواند به چالشی بزرگ برای آمار‌نویسان و برنامه‌ریزان و همچنین کارشناسان بودجه لرستان تبدیل شود که آیا استانی که داعيه قهرمانی و پهلوانی و حضور در میادین بین‌المللی و المپیکی را دارد، با کدام سرانه ورزشی واقعی توانسته است ورزشکاران و پهلوانان را تحویل میادین رقابت دهد؟
عدم وجود مبحث مهمی همچون سرانه ورزشی در بحث آمار در حوزه مهمی همچون ورزش و جوانان می‌تواند بر سرنوشت و آینده قشر وحيد بيرانوند مهمی از جامعه لرستان تاثیر‌گذار باشد.
امیدواریم با تدبیر تیم مدیریتی استان لرستان، آمار و ارقام واقعی از جلسات و تصمیم‌گیری‌های استان خارج شود تا بودجه‌ریزان و تصمیم‌گیران استان بتوانند بر اساس آمار شفاف، واقعی و قابل دسترس برای آینده لرستان تصمیم‌گیری کنند.
 
وحید  بیرانوند
سردبير نشريه بيان لر/ خرم‌آباد
 

دیدگاه‌ها  

#1 غلامرضا زینی وند 1394-02-30 13:14
جناب بیرانوند واقعا درست است ورود افراد غیر ورزشی بر پیکره ورزش لرستان جایگاه واقعی این استان با پتانسیل بالا را دور نگهداشته
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا