یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كوه گرين بين بروجرد و سلسله در لرستانمقاله زیر تحت عنوان "امکان‌سنجی پتانسیل اقلیمی توریسم ورزشی در کوه‌های زاگرس بروجرد" هفته گذشته در چهارمین همایش ملی دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی از بین 220 مقاله ارائه شده در بخش پوستر به عنوان مقاله برتر(نخست) انتخاب شد.
با توجه به ارتباط موضوع مورد پژوهش که در مورد کوه‌های زاگرس بروجرد می‌باشد و این که دو نفر از نویسندگان این مقاله علمی از پژوهشگران استان‌مان هستند؛ چكيده مقاله مذکور جهت اطلاع علاقه‌مندان و برنامه‌ریزان ورزشی در پايگاه خبري‌تحليلي يافته منتشر مي‌شود:

امکان‌سنجی‌ پتانسیل اقلیمی توریسم ورزشی در کوه‌های زاگرس بروجرد
مقدمه: بی‌شک امروزه صنعت گردشگری(Adventure tourism) یا توریسم به صنعت پر‌رونقی برای کشورهایی که جاذبه‌های سیاحتی دارند تبدیل شده است و به گواه آمار سازمان جهانی جهانگردی، سالانه بیش از 600 میلیون نفر از نقاط دیدنی کشورهای مختلف بازدید می‌کنند.
بر اساس آمارهای موجود، در 3 دهه اخیر صنعت جهانگردی در سطح جهان رشد چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که در سال2004 تعداد گردشگران از مرز 800 میلیون نفر گذشته و درآمد ناشی از آن به حدود 800  میلیارد دلار رسید.
در کشورهای صنعتی، گردشگری به عنوان یک مجموعه کل بین 4 تا 6 درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) را تولید می‌کند و گردشگری ورزشی بین 1 تا 2 درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) را شامل می‌شود.
اگر چه اندازه‌گیری تاثیر ورزش و گردشگری مشکل است، با وجود این نرخ رشد صنعت گردشگری ورزشی(sportTourism) حدود 10 درصد در سال برآورد می‌شود.
مزایا و منافع اقتصادی حاصل از گردشگری: جلوه‌های طبیعی و جغرافیایی و ویژگی‌های مفرح آن بسیار جالب است و در واقع گردشگری ورزشی، صنعتی است که از ترکیب دو صنعت گردشگری و صنعت ورزش پدید آمده است.
به طور کلی گردشگران ورزشی دو دسته عمده را شامل می‌شوند که عبارتند از:
1- تماشاگران ورزش(Spectator)
2- مشارکت کنندگان ورزشی(Participants)
تماشگران ورزشی افرادی هستند که به تماشای رویدادهای ورزشی همچون مسابقات المپیک، جام جهانی و مسابقات بین‌المللی می‌روند.
مشارکت کنندگان ورزشی عاشقان ورزش بوده و علاقه‌مندند خود به ورزش بپردازند.
عوارض مورفولوژیک نیز از جمله مولفه‌هایی است که می‌تواند زوایای خاصی از گردشگری ورزشی را از قبیل کوهنوردی، کوهپیمایی، صخره‌نوردی، اسکی و غیره را پوشش دهد. مناطق کوهستانی از دیر باز مورد توجه گردشگران بوده و از قابلیت‌های بالقوه و بالفعل اکوتوریستی هر ناحیه می‌‌باشد.
محدوده‌های کوهستانی با تلفیقی از ارتفاع و بلندی، محیطی آرام بخش به وجود آورده‌اند که توانایی جذب گردشگران را از نقاط دور و نزدیک را دارند.
ورزش‌های کوهستانی از جمله فعالیت‌های مهم گردشگران است که در نواحی کوهستانی امکان اجرا دارند.
کوه‌های زاگرس در استان‌های لرستان، ایلام و کرمانشاه با برخورداری از جاذبه‌های متعدد طبیعی توریستی و همچنین داشتن مناظر زیبا و دل‌انگیز می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های توریستی وگردشگری ورزشی کوهستانی باشد استان لرستان در غرب کشور و در دامنه کوه‌های زاگرس از توپوگرافی متنوعی برخوردار است که با شناخت پتانسیل‌های محیطی و برنامه‌ریزی آن می‌توان گام‌های اساسی را در جهت ارتقای گردشگری ورزشی در این استان برداشت.
بررسی اولیه و امکان سنجی پتانسیل آسایش اقلیمی انسانی در استان لرستان با استفاده از سیستم جغرافیای (Gis) نشان می‌دهد که نواحی کوهستانی خرم‌آباد، بروجرد، الشتر و نورآباد از نظر اکوتوریسم آسایش زیست محیطی کوهستانی از مزیت بیش‌تری برخوردار است و می‌توان با مطالعات تخصصی‌تر و سنجش کلیه ابعاد طبیعی و انسانی این مزیت را از بالقوه به بالفعل درآورد. محدوده مورد مطالعه در این تحقیق، کوه‌های زاگرس در شهرستان بروجرد در استان لرستان می‌باشد.
روش‌شناسی تحقیق: از نقشه‌های توپوگرافی سازمان جغرافیایی و آمار هواشناسی استفاده شد، از روش کی و مپلو Vamplew kay &  برای سنجش ماه‌های مطلوب و مناسب ورزشی استفاده شد، این روش به بررسی ارتباط عناصراقلیمی با فعالیت‌های ورزشی نظیر شنا، ورزش‌های هوایی، فوتبال، کوهنوردی، چتربازی و دوی جاده‌ای پرداخته است ...

نویسندگان:
احمد حیدریان‌میرزایی، کارشناسی ارشد- مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان- نورآباد
علی جودکی، دانشجوی دکترای جغرافیا- اقلیم‌شناسی، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان- خرم آباد
 مسعود نادریان‌جهرمی، دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان- اصفهان
 

دیدگاه‌ها  

#1 علی.م 1394-02-22 15:32
انصاف از خوبی و فعال بودن آقای ترابی رییس تربیت بدنیشه. خداوکیلی خیییییلی به کارش وارده.
نقل قول کردن
#2 مصطفی شکری 1394-02-23 11:16
به خدمت دوستان عزیزم تبریک می گویم. به ویژه خدمت جناب جودکی عزیز...
امیدوارم که در مسائل علمی همواره پیشرو باشید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا