پس از تغییرات حاصل شده در مدیریت ورزش و جوانان از دوم مهرماه 93 تا به حال، عملاً هیچ گونه پیشرفت محسوسی در ورزش استان احساس نشده است.
مدیر کل محترم ورزش و جوانان به عنوان فردی تحصیل‌کرده در رشته تربيت‌بدني انسانی محجوب به شمار می‌رود؛ اما صرف داشتن تحصیلات عالیه و محجوب بودن نمی‌تواند ویژگی شاخصی برای نشستن بر مسند ورزش یک استان باشد.
سر در اداره كل ورزش و جوانان لرستانعلی‌یاور عزیزپورفرد بی‌شک قبل از پذیرش این مسوولیت از موانع و مشکلات ورزش لرستان اطلاعات جامعی کسب کرده است و با اشراف کامل بر صندلی مديريت تکیه داده است، اما آن‌چه که در نشست‌هاي خبري مدیر کل ورزش و جوانان لرستان تا كنون گفته شده، مخاطبین را به این فکر فرو مي‌برد که آقای عزیزپور چشم و گوش بسته‌، یک مخروبه را تحویل گرفته است!
مدام از نداشته‌ها گفتن‌، مدام از کمبود اعتبارات مالی نالیدن، چیزی جز ضعف كاري نیست. صد البته که مشکلات مالی و نارسایی‌ها، حرکت شتابنده‌ی پیشرفت در تمامی ابعاد را با کندی مواجه خواهد کرد، اما اگر درایت‌، مدیریت صحیح و قدرت رایزنی در وجود یک مدیر باشد، فائق آمدن بر مشکلات امری غیرمحتمل نیست.
مدیر کل محترم اداره ورزش و جوانان در همان روزهای اول با حمله‌ي کلامی به کارکنان اداره كل ورزش اکثر آن‌ها را فاقد تخصص و تحصيلات لازم قلمداد کرد. این صحبت‌ها‌، تعابیر مختلفی از جمله زیادی يا ناكارآمد بودن برخي كاركنان را به دنبال داشت. این تفسیر منفی، شکاف عمیقی بین کارکنان اداره کل ورزش و آقاي مدیر کل ایجاد کرد.
مدیر کل اداره ورزش می‌توانست از دریچه‌ای فارغ از عجز و ناتوانی، با استفاده از عقلانیت و اميد به دنبال راه حل‌ها برود. وقتی متولی ورزش یک استان مدام از بدهی به رستوران‌ها و فروشگاه‌های ورزشی دم بزند، چیزی جز ضعف و ناامیدی براي ورزشكاران و ورزش‌دوستان استان به دنبال نخواهد داشت.
از طرفي، بايد ديد انتخاب برخی افراد بدون سابقه مدیریت با رشته‌هایی غیرمرتبط در پست‌های حساس اداره کل ورزش و جوانان بر چه اساس و ملاکی صورت گرفته است‌؟ در بین همین کارکنانی که جناب مدير آن‌ها را غیرمتخصص و کارنابلد تلقی می‌کند، اگر مدبرانه برخورد می‌شد‌، ايشان می‌توانستند بهترین راندمان کاری را از نیروهای اداره ورزش و جوانان استان دریافت کنند.
ورزش قهرمانی پیشکش، جامعه ورزش لرستان علاقه‌مند است بداند در بخش ورزش همگانی چه اقداماتی در دوره مسوولان جديد صورت گرفته است؟ با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید و ایجاد بستر مناسب جهت حضور بخش خصوصی در ورزش‌، مسوولان ورزش استان بفرمایند در جذب سرمایه‌گذار و اسپانسر براي ورزش محروم استان چه اقدامات موثری انجام داده‌اند‌؟
شنیده‌ها حاکی از آن است که از دوره‌ي مديران گذشته تا كنون در انتخابات رؤسای هیات‌های ورزشی استان، برخی افراد در بدنه‌ي اداره کل ورزش و جوانان، دخالت و جانب‌داري‌هايي داشته و به صورت نامحسوس در صدد حمایت از شخص مورد نظر خود بوده‌اند. شاهکار دوره‌ی مديريت كنوني در انتخابات هیات‌های ورزشی نيز به هیات هندبال لرستان برمي‌گردد كه همان فرد مورد اعتماد جناب مدير كل در اداره ورزش و جوانان استان که حرف‌هایش برای ايشان فصل‌الخطاب است، شایعات فراوانی در خصوص لابی‌گری و رایزنی‌های وي برای کاندیدای همشهری‌ جناب مدير و اين شخص در انتخابات به گوش‌ها رسیده است‌.
بازتاب عجيب اين انتخاب به حدي عميق بود كه ورزشي‌هاي استان را در بهت و حيرتي عميق فرو برد كه چطور مي‌شود عزت رزمگري كه هندباليست‌هاي دورترين نقاط ايران نيز او را مي‌شناسند و از ستون‌هاي هندبال كشور در دوره‌ي بازيكني و مربي‌گري بوده و هست، پشت سر شخصي كه حتي در استان لرستان نيز خيلي‌ها نامش را در هندبال نشنيده‌اند، بايستد و اين نشان مي‌دهد كه دست‌اندكاران اين انتخاب به هيچ وجه با دنياي ورزش قهرماني استان و كشور آشنايي نداشته و ندارند و گرنه خوب مي‌دانستند كه انتخاب عزت‌الله رزمگر، چه منافعي براي هندبال لرستان در كشور ايجاد مي‌كند ...
نگارنده و خیلی از دوستان ورزشی‌نویس به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم عدم موفقیت استاد عزت‌ رزمگر در انتخابات هیات هندبال لرستان یک اتفاق ساده و طبیعی بوده است‌!
بدون شک احوال این روزهای ورزش لرستان مساعد نیست و در حالت کما به سر می‌برد، اما بايد دانست دوران كسب تجربه در اين نهاد به پايان رسيده و اكنون بايد برنامه‌هاي كوتاه‌مدت مديريت جديد و تيم همراهش كه اكثراً از يك شهرستان خاص استان هستند، نتيجه دهد وگرنه مديريت ارشد استان بايد پاسخ‌گوي اعتراضات روزافزون جامعه‌ي ورزش لرستان بابت اين انتخاب باشد، چرا كه در هيچ دوره‌اي تا كنون اين ميزان نارضايتي و اعتراض نسبت به مديريت ورزش لرستان به خاطر عملكرد نامناسب در حوزه‌هاي مختلف، بي‌سابقه بوده است.
رضا  طولابی
* توضيح: این مطلب در ضميمه روزنامه "خبر ورزشی" ويژه لرستان به تاريخ 17 اردی‌بهشت 1394 منتشر شد.