یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قاسم طبيبي از اولين ملي‌پوشان تاريخ فوتبال لرستان - يافته"قاسم طبیبی" دومين ملي‌پوش تاريخ فوتبال لرستان، سال 1326 از پدری بروجردی‌الاصل به نام "محمد‌علی" و مادری خرم‌آبادی در شهر خرم‌آباد به دنیا آمد. (1)

وی سالیان سال به خاطر داشتن قدرت‌بدنی بالا، همراه با دوست صميمي‌اش مرحوم اسماعیل بختی(1389-‌1328) توسط مرحوم غلام‌رضا کاروان(1386-‌1312) برای تیم فوتبال آموزشگاه‌های لرستان دعوت می‌شد.

این فوتبالیست لرستانی از 15 سالگی به خاطر داشتن سرعت و همچنین دارا بودن تکنیک، در تیم منتخب(كُلُني) خرم‌آباد در پست‌های مهاجم(‌فوروارد) و سپس در دفاع چپ زير نظر غلام‌حسين برنجي، مرحوم ابراهيم صفوي و پرويز جايدري بازی می‌کرد.

طبیبی تا سال 1347 در خرم‌آباد و در تیم‌های فرهنگ، منتخب خرم‌آباد و منتخب لرستان فوتبال را دنبال كرد تا این که به دنبال قبولی در دانشگاه تهران از سال 1347 عازم پايتخت شد.

در تهران ابتدا با تیم کیان تهران که آن زمان زیر نظر منصور امیر‌آصفي و احمد خداداد بود به بازی پرداخت و سپس با عقد قراردادی به عضویت تیم برق تهران در آمد. همراه با این تیم در مسابقات تهران چهارم شد و به عنوان نماینده ایران در مسابقات جام آقا‌خان بنگلادش شرکت نمود که برقي‌ها در آن مسابقات موفق به کسب مقام اول شدند.

سال 1350 در زمان مربی‌گری بیاتی، قاسم طبیبی به عضویت تیم ملی ایران در آمد و توانست همراه با تیم ملی در مسابقات بسیار مهمی به عنوان بازیکن فیکس تیم ملی در دفاع آخر در کنار بازیکنان افسانه‌ای تاریخ فوتبال ایران مانند: مرحوم ناصر حجازی، منصور رشیدی، علی پروین، کارو حق‌وردیان، ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی، اکبر کارگر‌جم، مهدی لواسانی، جواد قراب، پرویز قلیچ‌خانی، مهدی مناجاتی، رضا عادل‌خانی، غلام‌حسین مظلومی، اصغر شرفی، اسماعيل حاج‌رحیمی، صفر ایران‌پاک و محمد صادقی حضور داشته باشد.

قاسم طبيبي از اولين ملي‌پوشان تاريخ فوتبال لرستان - يافتهسال 1352 همراه با تیم ملی جهت مسابقات انتخابی جام جهانی آلمان در مسابقه رفت كه در سيدني در استرالیا برگزار شد‌، تیم ملی ایران با نتیجه 3 بر صفر بازی را واگذار نمود و در مسابقه برگشت در تهران با حضور قاسم طبیبی به عنوان دفاع آخر در کنار جعفر کاشانی  و ابراهیم آشتیانی در پست‌هاي دفاع ‌کناری، تیم ملی فوتبال ایران با نتیجه 2 بر صفر تیم استرالیا را شکست داد.

قاسم طبیبی 7 بازی ملی در کارنامه موفق ورزشی خود دارد.(در آن دوران مثل الآن مسابقات بين‌المللي زيادي انجام نمي‌شد). وی دومین فوتبالیست لرستانی بعد از علی‌رضا خورشیدی است که به تیم ملی فوتبال راه پیدا کرد و علاوه بر این سال 1351 نیز همراه با تیم ملی ارتش در مسابقات ارتش‌های جهان در آلمان شرکت نموده است.

وی بعد از تیم برق تهران به عضویت تیم بسیار مطرح پاس که یکی از قطب‌های فوتبال ایران بود در آمد و همراه با این تیم در اولين دوره مسابقات جام تخت جمشید نیز شرکت نمود.

از سال 1353 نیز به عضویت تیم راه‌آهن که آن زمان گربه سیاه تیم‌های مطرح کشور بود در‌آمد. تا سال 1362 برای تیم راه‌آهن بازی کرد و از آن سال تا سال 1383 به عنوان مربی و سرمربی تیم راه‌آهن فعالیت نمود.

قاسم طبیبی 31 سال کارشناس سازمان راه‌آهن کشور بوده و تا پست معاون مدیر کل نیز ارتقا پیدا کرد و سرانجام سال 1382 بازنشسته شد.

این فوتبالیست افتخار‌آفرین لرستانی دارای 2 دختر و يك پسر است و هم‌اکنون در تهران با دو نوه‌اش به یاد دوران فوتبال‌اش خاطرات گذشته را مرور می‌کند.

_____________________________

پي‌نوشت:

(1) نكته جالب توجه اين كه "علي‌رضا خورشيدي" اولين ملي‌پوش تاريخ فوتبال لرستان برعكس قاسم طبيبي، از پدري خرم‌آبادي و مادري بروجردي متولد شد!

قاسم طبيبي از اولين ملي‌پوشان تاريخ فوتبال لرستان - يافته

 

فرهاد داودوندی و رضا جایدری

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا