یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فوتبال لرستان - يافتهشايد براي برخي جالب باشد تا بدانند كه اولين فوتباليست لرستاني كه به عضويت تيم ملي كشورمان درآمد چه كسي بود؟

در پاسخ به اين سؤال بايد به جنبه‌هاي مختلف تقسيم‌بندي تيم‌هاي رده‌ سني كشورمان توجه كرد و اين موضوع را در نظر گرفت كه كدام بازيكنان از تيم‌هاي لرستان به تيم ملي راه يافتند و كدام بازيكنان لرستاني از تيم‌هاي ساير استان‌ها، راهي تيم ملي فوتبال كشورمان شدند.

* اولين فوتباليست لرستان كه در رده‌ي جوانان و بزرگسالان و از يكي از تيم‌هاي "خارج استان" به تيم ملي راه يافت، "علي‌رضا خورشيدي" است.

"علي‌‌رضا خورشيدي" فرزند محمدجواد 12 تير 1330 در محله پشت‌بازار خرم‌آباد به دنيا آمد. فوتبال را در دوره كودكي در همين شهر آغاز كرد و اوايل دهه 40 راهي تهران شد.

عليرضا خورشيدي- يافتهوی فوتبال را در تهران زیر نظر مرحوم پرويز دهداری در تیم خردسالان شاهین تهران ادامه داد و سپس سال 1346 براي 2 سال به تیم گارد پیوست.

سال 1348 به تیم هما نقل مکان نمود. با این تیم نايب‌قهرمان جام تخت جمشید شد و تا پايان دوره بازيگري و حضور در ايران عضو اين تيم بود.

وي 18 بازي ملي انجام داد. اولين بازي ملي او سال 1350 برابر چكسلواكي در مسابقات بين‌المللي تهران بود. اين مهاجم چپ‌پاي لرستاني، بيش از 10 گل نيز براي تيم ملي جوانان و بزرگسالان كشورمان به ثمر رساند.

خورشيدي زننده‌ي اولين گل تاريخ تيم ملي فوتبال بزرگسالان ايران به كره جنوبي در خاك كره به شمار مي‌رود. مهم‌ترين گل وي سال 1354 برای راه‌یابی تيم ايران به المپیک مونترئال روی پاس علی پروین به  تیم ملي عراق به ثمر رسيد و آن تک گل، باعث صعود تیم ایران به المپیک شد. (برگرفته از اظهارات ايشان در وب‌لاگ فرهاد داودوندي)

وی تابستان 1357 جهت ادامه تحصیل و گرفتن مدرک فوق‌لیسانس مدیریت بازرگانی عازم آمریکا شد‌. خورشيدي مردادماه 1392 به خاطر شركت در مراسم درگذشت مادرش(مرحومه زهرا بروجردي) به بروجرد سفر نمود.

قاسم طبيبي - فوتباليست لرستاني - يافته* در رده بزرگسالان، دومين بازيكن ملي‌پوش لرستاني "قاسم طبيبي" است. قاسم فرزند محمدعلي سال 1326 در خرم‌آباد به دنيا آمد و فوتبال را تا سال 1347 در اين شهر و با عضويت در تيم‌هاي فرهنگ، منتخب خرم‌آباد، منتخب آموزشگاه‌هاي خرم‌آباد و منتخب لرستان ادامه داد.

از سال 1348 جهت ادامه تحصيل راهي تهران شد و در پايتخت به عضويت تيم كيان درآمد.

وي از سال 1348 تا 1350 عضو تيم برق تهران بود. سپس به عضويت تيم مطرح پاس تهران درآمد و بيش از 10 بازي براي اين تيم در ليگ تخت جمشيد انجام داد. همچنين سال 1352 در بازي مقدماتي جام جهاني با استراليا به عنوان مدافع اصلي تيم ملي كشورمان به ميدان رفت و 3 بازي ملي از جمله برابر استراليا، نيوزيلند و سوريه براي تيم ملي كشورمان انجام داد. پست تخصصي وي دفاع كنار و وسط بود.

طبيي از سال 1353 به تيم راه‌آهن تهران پيوست و در 3 دوره ليگ تخت جمشيد 44 بازي براي راه‌آهن انجام داد و به استخدام سازمان راه‌آهن كشور نيز درآمد. وي از آغاز دهه 60 مربي تيم راه‌آهن شد و از بازيكنان لرستاني نظير مرحوم "ناصر ميرزايي" و "موسي كُركي" در تركيب اين تيم استفاده كرد. طبيبي كه بازنشسته سازمان راه‌آهن كشور(سال 1382) و اكنون ساكن تهران است.

نكته قابل توجه اين كه تا كنون هيچ بازيكن لرستاني از يكي از تيم‌هاي اين استان به تيم ملي فوتبال كشورمان راه نيافته است!

* "غلام‌رضا زيني‌وند" معروف به غلام زيني‌وند فرزند حسين‌علي، يكم مهرماه 1335 در محله فرهنگ خرم‌آباد، اولين بازيكن لرستاني است كه مستقيماً از يك تيم لرستاني به تيم ملي راه يافت.

غلام زيني‌وند - يافتهاين مدافع چپ خوش‌تكنيك و خوش‌فكر در مسابقات جوانان كشور كه مردادماه 1353 در اصفهان برگزار شد درخشش چشمگيري داشت و به همين خاطر سال 1354 به عنوان بازيكن تيم ملي جوانان كشورمان در تورنمنت بين‌المللي شيراز حضور يافت و 6 بازي ملي نيز برابر تيم‌هاي ملي جوانان شوروي، لهستان، مجارستان، برزيل، كره‌جنوبي برگزار كرد و با تيم ايران قهرمان اين جام شد.
وي در دومين دوره ليگ تخت جمشيد به تراكتورسازي تبريز پيوست و از بازيكنان ثابت اين تيم بود.

غلام زيني‌وند كه در پست مدافع و هافبك بازي مي كرد، فوتبال را تا سال 1366 در مسابقات ليگ قدس به همراه منتخب لرستان به عنوان بازيكن و مربي ادامه داد و پس از آن به فقط به مربيگري روي آورد. وي مربي تيم‌هاي مختلف استان از جمله تيم منتخب جوانان، اميد و بزرگسالان لرستان بود و در رده باشگاهي نيز تيم‌هاي مختلف استان نظير فجر، افلاك و دارتاك خرم‌آباد را هدايت كرد.

وي شهريور 1386 به همراه تيم منتخب لرستان به عنوان سرمربي قهرمان المپياد ايرانيان شد. زيني‌وند كه شغل آزاد دارد اكنون ساكن تهران است و مربيگري فوتبال را هم ادامه مي‌دهد.

ناصر ميرزايي - يافته* زنده‌ياد "ناصر ميرزايي" فرزند خسرو، متولد يكم فروردين 1333 در محله شاه‌آباد (سرا شَوا/ مطهري) خرم‌آباد اولين فوتباليست لرستاني عضو تيم ملي اميد ايران به شمار مي‌رود.

وي فوتبال را در تيم محله شاه‌آباد و منتخب دبيرستان اميركبير و جوانان خرم‌آباد آغاز كرد و سال 1353 به همراه عبدالرضا عطاري و غلام زني‌وند به تراكتورسازي تبريز در ليگ تخت‌جمشيد پيوست و تا سال 1356 عضو اين تيم بود از سال 1357 به ماشين‌سازي، ديگر تيم تبريزي در ليگ تخت جمشيد رفت.

ميرزايي سال 1355 به عضويت تيم ملي اميد ايران زير نظر حشمت مهاجراني درآمد. در آن زمان تيم اميد، تيم دوم كشور پس از تيم ملي به شمار مي‌رفت. وي سال‌هاي 1358 و 1359 نيز عضو تيم ملي اميد ايران(ايران ب) بود.

ميرزايي در بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني 1978 آرژانتين برابر عربستان در شيراز نيز يكي از بازيكنان تيم ملي بزرگسالان فوتبال كشورمان بود.

وي كه در پست مدافع مياني بازي مي‌كرد پس از تراكتورسازي در تيم‌هاي ماشين‌سازي تبريز، بوتان، پيام و راه‌آهن تهران بازي كرد و سرانجام سال 1367 در ليگ قدس، آخرين بازي خود را براي منتخب لرستان انجام داد و پس از آن بيش از 2 دهه مربي تيم‌هاي مختلف لرستان از جمله فجر خرم‌آباد، تربيت، افلاك، پيام خرم‌آباد و ... در ليگ‌هاي مختلف دسته اول تا سوم ايران بود.

حسن حسين‌بيگي- يافته* "محمدحسن حسين‌بيگي" معروف به حسن حسين‌بيگي فرزند حسين نيز اولين فوتباليست لرستاني است كه در رده سني نوجوانان و از يك تيم لرستاني به تيم ملي فوتبال كشورمان راه يافت.

حسن 16 اردي‌بهشت 1338 در محله درب‌دلاكان خرم‌آباد به دنيا آمد و اولين تيم وي تيم محله چهارراه فرهنگ خرم‌آباد موسوم به فرهنگ در رده‌ي نوجوانان بود.

اين مدافع بلندقامت از سال 1354 به عضويت تيم ملي نوجوانان ايران درآمد و به تورنمنت بين‌المللي كن در كشور فرانسه اعزام شد. اولين بازي ملي وي نيز برابر نوجوانان برزيل بود كه با نتيجه يك بر صفر به نفع برزيل پايان يافت.

سپس به عضويت تيم ملي جوانان كشورمان و بعد از آن، تيم ملي اميد ايران درآمد و چند بار نيز تا سال 1366 به اردوي تيم ملي بزرگسالان دعوت شد.

وي حدود 25 بازي ملي در 3 رده سني نوجوانان، جوانان و اميد براي تيم ملي كشورمان انجام داد.

حسين‌بيگي كه كارمند جمعيت هلال‌احمر خرم‌آباد و در شرف بازنشستگي است، دهه 80 به عنوان مربي در كنار تيم‌هاي نماينده لرستان در مسابقات دسته اول تا سوم كشور حضور داشت.

وي اكنون نيز فوتبال را با تيم منتخب پيشكسوتان خرم‌آباد ادامه مي‌دهد.

* شايان ذكر است ابراهيم ميرزاپور متولد 1357 در شهر معمولان لرستان با 73 بازي ملي و حضور در جام جهاني 2006 به عنوان دروازه‌بان ثابت تيم ملي ايران، پرافتخارترين ملي‌پوش تاريخ فوتبال لرستان تا زمان انتشار اين مطلب به شمار مي‌رود.

رضا جايدري- يافته

 

 

پژوهش: رضا جايدري/ يافته

 

 

مطلب مرتبط:

 

 

اولين بازيكن خارجي فوتبال لرستان كيست؟/ اولين تيم خارجي كه به لرستان آمد+ تصاوير

 

اولين باشگاه خصوصي فوتبال لرستان (كليك كنيد) + تصوير

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 حميد نعمت الهي 1392-08-05 07:46
با سلام خدمت شما. بعرض برسانم كه زنده ياد علي خليلي دربنگلادش و شهريار شمسي در نپال عضو تيم ملي چوانان بودند.
_____________________________
يافته: با سلام و تشكر.
بله آقايان خليل و شمس اوايل دهه 60 عضو تيم ملي جوانان بودند
در اين‌جا بحث روي اولين‌ها بوده كه آقاي حسين‌بيگي در سال‌هاي 1356 و 1357 عضو تيم ملي جوانان بوده و اولين در رده جوانان محسوب مي‌شوند
اسامي ملي‌پوشان و دعوت شده‌هاي لرستاني به تيم ملي در صفحات پاياني كتاب تاريخ فوتبال لرستان آورده شده است
موفق و مويد باشيد
نقل قول کردن
#2 sfrvg 1392-08-12 16:05
:-x :-? :o :cry: :zzz :P :roll: :D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh: sgtgtgdyrgtftiy 7gjh :-x
نقل قول کردن
#3 باسلام 1394-01-06 15:20
بیشترین سهم درفوتبال راه آهن رااین این افراد داشته اند مانند رضاعباسی علی گیوه ای بهروزتابانی کریم شاهرودی عزت طاهرخانی وامیرابوطالب
نقل قول کردن
#4 باسلام 1394-01-06 15:28
مجدداعرص میکنم اشخاصی که الان سکان مربی گری تیمهای لیگ رابه به دست دارند اکثرا ازاین باشگاه اوج گرفته اند ولی چون درکشورما هیچکس سرجای خود نیست میشوداین که شاگرد راجای استاد مینشانند
نقل قول کردن
#5 باسلام 1394-01-06 15:31
بازهم اگراطلاعات موثق وبدون کم وکاست بخواهید دراختیارتان میگذارم بادرود به شما
نقل قول کردن
#6 قاسمی نژاد از خرم آباد 1394-04-09 22:10
علی سبزواری هم از یک تیم لرستانی(خیبرخرم آباد) سال۸۹ به تیم ملی نوجوانان دعوت شد.
نقل قول کردن
#7 امیری 1394-05-26 12:39
من بازیهای علیرضا خورشیدی را بارها واز نزدیک دیده ام.او بسیار سریع ،پر قدرت و با درک بالا بازی میکرد.بر خلاف عکسهای این صفحه سبیلی پرپشت داشت.همیشه برایم سؤال بود با آنهمه وجهه چرا هیچ خبری در هیچ جا از او نیست؟ ازخبررسانی مختصر آقای جایدری سپاسگزارم. لطفاً هر کس خبرهای کاملتری از این بزرگان دارد اطلاع رسانی نماید
نقل قول کردن
#8 Saeed 1395-09-18 17:02
پس چرا علیرضا دلیخون نیست مگه دورد هم جز لرستان نیست
نقل قول کردن
#9 امیر 1395-09-19 06:57
با سلام مناسبت دارد از فوتبالیست دیگر خوبمان محمود(بهمن)ضیای ی یاد کنیم که با خیبر شروع کرد و در تیم شاهین معروف آن زمان یک گل زیبا به پرسپولیس تهران زد.
نقل قول کردن
#10 داودي نژاد 1397-11-19 17:29
به نقل از Saeed:
پس چرا علیرضا دلیخون نیست مگه دورد هم جز لرستان نیست

بالاي مطلب نوشته : اولين ملي پوشان فوتبال لرستان . وقتي طبيبي و خورشيدي در تيم ملي بودند دليخون هنوز به دنيا نيومده بود . مطلب را با دقت بخوان
نقل قول کردن
#11 داریوش 1399-01-28 16:20
درود بر آقا رضا ورزشکار محجوب جنتلمن ، بهترین ورزشی نویس دو دهه گذشته لرستان ،
نقل قول کردن
#12 رضا جایدری 1399-01-28 16:20
به نقل از Saeed:
پس چرا علیرضا دلیخون نیست مگه دورد هم جز لرستان نیست

سلام. لطفا به تیتر و عنوان مطلب توجه کنید که نوشته اولین‌ها! بعد از این افراد، دهه‌های ملی‌پوش داشتیم
نقل قول کردن
#13 رضا جایدری 1399-01-30 13:45
به نقل از داریوش:
درود بر آقا رضا ورزشکار محجوب جنتلمن ، بهترین ورزشی نویس دو دهه گذشته لرستان ،

درود. سپاسگزارم آقا داریوش. بنده کوچک شما و همه عهمه خبرنگاران ورزشی لرستان هستم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا