یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هيأت ورزشی تشکیلاتی است که به منظور فراهم نمودن زمینه مساعد جهت گسترش رشته یا رشته‌های ورزشی‌، ایجاد انگیزه و نیز جذب آحاد مردم به ورزش و کشف استعدادها و بالابردن سطح مهارت‌های ورزشی تشکیل می‌شود.

این هیات‌ها بر اساس اصول و مبانی پیش‌بینی شده در اهداف وزارت ورزش و فدراسیون ذی‌ربط به فعالیت می‌پردازند.

هیأت، نماینده و جانشین فدراسیون ورزشی مربوطه در استان می‌باشد که فعالیت‌های مرتبط در سطح استان را با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان و با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه اجرا و نظارت می‌نماید.

ورزش لرستان با داشتن بيش از 50 هيأت ورزشي در رشته‌هاي ورزشي مختلف در صورت حضور مسوولان متخصص و ورزشی در هیات‌ها و تأمين منابع مالي و حمايت اداره كل در جهت جذب و پرورش استعدادهاي ناب ورزشي، مي‌تواند در ورزش كشور‌، بسیار موفق باشد، ولی متاسفانه اكنون اكثر هيأت‌هاي ورزشي از دست افراد متخصص ورزشي خارج است و به واسطه‌ي لابي‌گري‌ها و رابطه دوستانه با بعضي  افرد، هيأت‌هاي ورزشي ما به راحتي دست افراد غير‌ورزشي و غير‌متخصص سپرده شده است.

وقتی که این افراد عملكرد ضعيفي ارائه می‌دهند، يا شخصاً تمايلی برای ادامه فعالیت در هيأت‌ها را ندارند و یا از هیات‌ها كنار گذاشته مي‌شوند.

متأسفانه اين پايان كار نبوده و مسوولان ورزشي ما مجدداً با سپردن هيأت‌ها به افراد غيرورزشي و آقايان مدير كل برخي ادارات، روند واگذاري هيأت‌ها به غير‌ورزشی‌ها را تداوم می‌بخشند.

يك سؤال هميشه در ذهن ما بي‌پاسخ مانده و آن اين است كه آقايان مدير كل كه از صبح تا شب پيوسته به فكر امورات ادارات تحت مديريت خود هستند و در كنار آن سرپرست يا رئيس فلان هيأت ورزشي شده‌اند، چه خير، برکت و آثار مثبتي براي ورزش لرستان به دنبال داشته‌اند‌؟!

بعضاً مشاهد‌ه شده که مدير كلي را سرپرست يك هيأت ورزشی كرده‌اند، ولی آن مدير در عمر خود شايد ابزار آن رشته ورزشي را هم به چشم نديده است!

تنها آثار اين سرپرستان غير‌ورزشي؛ راكد ماندن فعاليت آن ورزش، عدم توجه به ورزشكاران، عدم حضور در مسابقات و بعضاً تعطيلي آن ورزش بوده است.

باید پرسید که چرا  اين روند هنوز هم در استان ما ادامه دارد‌؟ بعضي از قهرمانان ما كه تنها با اتكا به توانمندي‌هاي شخصي در ميادين ورزشي موفقيتي كسب مي‌كنند، با صراحت بيان مي‌كنند كه حتي رئيس يا سرپرست هيأت‌شان را نمي‌شناسند!

نتيجه‌ي اين انتخاب‌هاي غير‌ورزشي در ورزش، بي‌شك به سود ما نیست. بعضي از ورزش‌هاي ما در رديف 3 استان برتر كشور است و ورزشكاران ما هميشه سفيري شايسته براي لرستان و كشورمان بوده‌آند، ولي از آن‌جايي كه در هيأت مربوطه آن‌ها ثبات مديريتي وجود نداشته، مي‌بينيم كه كسي نه تنها پي‌گير احداث خانه تخصصي نيست،  بلكه محل فعلي آن ورزش نيز فرسوده و عملاً قابل استفاده نمی‌باشد و شأن آن ورزش هميشه زير سؤال است.

اگر بخواهيم به اين هيأت‌هاي بلاتكليف اشاره‌اي داشته باشيم، مي‌توان از بولينگ، بوكس، هاكي، قايق‌راني، ناشنوايان و نابينايان، موتور‌سواري و اتومبيل‌راني، كوه‌نوردي، نجات غريق، جودو، دو‌و‌ميداني، وزنه‌برداري، تيراندازي با كمان، بدمينتون، پرورش اندام و ... ياد كرد.

هيأت‌هاي فوق يا به حال خود رها شده‌اند و يا به دست افراد غير‌ورزشي سپرده شده‌اند و ضرورت توجه هر چه بيش‌تر به آن‌ها احساس مي‌شود‌.

بعضي از اين هيأت‌ها در طول سال‌ها بارها و بارها شاهد تغيير و تحول افرادي به نام سرپرست بوده‌اند كه آثار منفي بي‌شماري را براي ورزش ما به دنبال داشته‌اند و  بعضي نيز سال‌هاست كه به حالت سرپرستي در آمده‌اند،‌البته ممكن است بعضي از سرپرستان عملكرد نسبتاً موفقي ارائه نموده و رضایت نسبی ورزشكاران را هم به دنبال داشته باشند اما باز هم جاي سؤال است كه چرا كسي به فكر برگزاري مجمع انتخابات این هيأت‌ها نيست تا با انتخاب رییس برای مدت 4 سال، با امنیت بیش‌تری اداره شوند.

تعيين رئيس هيأت و تعيين تكليف آنها مي‌تواند با تعامل و همكاري با فدراسيون مربوطه، امتيازات و موفقيت‌هايي به دنبال داشته باشد.

اميد است مدير كل ورزش استان به اين بي سر و ساماني هيأت‌ها با تعيين تكليف آنها پايان داده  تا ورزشكاران لرستاني تکلیف خود با هیات‌ها را روشن نمایند.

سيداحمد موسوي
منتشر شده در ضمیمه روزنامه خبر ورزشی

 

 

 

 


 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا