یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بی‌تعارف بگویم: کسی غیر از خودمان دلش برای‌مان نمی‌سوزد! پس بیاییم همه با هم در جهت حفظ و رشد و تعالی فرهنگ‌مان تلاش کنیم.
عزیزانی که نوشته کسی غیر از خودمان دلش برای لرستان نمی‌سوزد (‌این‌جا كليك كنيد) را در ارتباط با وضعیت تیم خیبر پس از حادثه‌ای که در ورزشگاه تختی خرم‌آباد و در بازی مقابل تیم آلومینیم هرمزگان اتفاق افتاد را خوانده‌اند، حتمن با پاراگرافی که در پیشانی این نوشته آمده آشنا هستند.
آن‌جا گفته بودم اگر قرار است فرزندانی خلف برای اجدادمان باشیم و به گونه‌ای عقلانی و منطقی به نیاکان‌مان ببالیم راهی غیر از بالا زدن آستین همت و تلاش در جهت رشد و تعالی فرهنگ دیارمان نداریم.
شاید تحمل این نکته که امروزه و خارج از حوزه جغرافیایی خودمان چنان که باید به خوبی از ما یاد نمی‌شود برای گروهی از مخاطبان عزیز زیاد خوش‌آیند نباشد، اما بخواهیم یا نه نگاه از بیرون به ما چنین است. امری غیر منصفانه که تا کنون چون بسیاری موارد دیگر از جمله، نرخ لرستاني‌ها جريمه خيبر را مي‌پردازند!بالای بیکاری و پایین بودن بسیاری امکانات چون امکانات بهداشتی درمانی‌، فرهنگی هنری‌، آموزشی ورزشی و ... نتوانسته‌ایم تلخی و زشتی‌اش را از چهره دیار و مردم شریف و نجیب‌مان بزادییم.
گر چه بخش بزرگی از دردی چنین بر می‌گردد به ضعف مدیران و کارگزارانی که طی چند دهه گذشته نه توانستند و نه بلد بودند حق لرستان را آن‌گونه که شایسته است را از پایتخت‌نشینان و تصمیم‌گیرندگان اصلی بگیرند. با این همه نمی‌توان سهم خودمان را ولو نا چیز از وضعیتی که امروزه از آن رنج می‌بریم را انکار کنیم.
ما چنان که باید نه اهل مشارکت و کارهای گروهی و منافع عمومی هستیم و نه در ساده‌ترین شکل روابط اجتماعی اهل مطالبه‌گری. متاسفانه این روحیه چنان در بین‌مان نهادینه شده که حتا نخبگان و خرد‌ورزان‌مان نیز (‌علی‌رغم آن که در بسیاری جاها مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند‌) بدان مبتلا می‌باشند. مشکلی چنین که در صورت تداوم نه تنها گامی به پیش امان نخواهد برد که خود سبب سقوط بیش از پیش نیز خواهد شد نیاز به مشارکت و توجه جدی به منافع عمومی دارد.
اگر بپذیریم مفهوم مشارکت چیزی در حد سهیم شدن در اقدام و امری جمعی است که در شکل و قالبی منطقی سبب  دخالت شهر‌وندان در امور عمومی واجتماعی است، آن‌گاه به راحتی می‌توانیم نقاط ضعف و قوت خود را به بررسی بنشینیم. قبل از این اما بهتر است به این مهم توجه و دقت کنیم که اندیشمندان جامعه‌شناس در این ارتباط چه باوری دارند.
 علمای این علم معتقدند:
هدف از مشارکت‌، توانمند‌سازی افراد برای مشارکت خود‌جوش است در واقع مشارکت فرایندی است که موجب تحرک‌بخشی منابع محلی، به کارگیری گروه‌های متنوع اجتماعی در تصمیم‌گیری‌، درگیری مردم محلی در تعریف مشکلات‌، جمع‌آوری و تحصیل اطلاعات و اجرای پروژه‌ها می‌شود.
اگر همین تعریف محدود را به موضوع جریمه مالی تیم خیبر خرم‌آباد که بی هیچ تعارفی امروزه به اصلی‌ترین سرگرمی جوانان لر تبدیل گردیده بسط و توسعه دهیم، در نگاهی ساده و معمول متوجه خواهیم شد خیبر تیمی فقیر و بدون امکانات است‌. نبود توان مالی و فقر امکانات به سادگی می‌تواند شیرازه ساختارهای اجتماعی را در هم ریخته و مانع تعالی و پیشرفت گردد.
اگر قرارمان این است که خیبر سال آینده در همین دسته و در وضعیتی مشابه آن‌چه که هم اکنون هست باقی بماند، بهتر است نه من این نوشته را ادامه دهم و نه عزیزانی که زحمت خوانش چند پارگراف بالا را متحمل شده‌اند کارشان را ادامه دهند. اما اگر قرار است کاری انجام دهیم و شاهد اتفاقی متفاوت و باشکوه باشیم باید برگردیم به همان جمله که در پیشانی این نوشته و در انتهای نوشته قبلی آورده‌ام. لطفن به این گفته سر‌مربی تیم خیبر در پایان بازی با تیم اراک توجه کنید: علي نيكبخت سرمربي خيبر كه فصل قبل هدايت تيم آلومينيوم  اراک را بر عهده داشت، در پايان بازي گفت كه كل بودجه اين فصل تيم خيبر خرم‌آباد به اندازه 4-5 بازيكن تيم آلومينيوم اراك است‌.
حرف نیکبخت نه تنها درد دل او که در نهایت می‌تواند زنگ خطری باشد برای مسئولین استان و مهم‌تر از همه دوست‌داران این تیم.
 فرض را این بدانیم که مسئولین یا نمی‌خواهند و یا در عمل به خاطر چم و خم‌ها و گردنه‌های نفس‌گیر بورکراسی اداری واقعن نمی‌توانند برای خیبر کاری انجام دهند‌. حالا ما می‌مانیم و این نکته که اگر قرار است خود‌ما‌ن دل‌مان برای خودمان بسوزد چه باید بکنیم و در کل چه کاری از دست‌مان ساخته است؟
هر چند ترسیم و تبیین چنین نقشه‌ای در حوزه تخصصی درس آموخته‌های علم جامعه‌شناسی است، با این همه و با توجه به جریمه بیست میلیون تومانی تیم خیبر، نگارنده راهکاری حد‌اقلی را جهت جلب مشارکت عمومی و حمایت از تیمی که این روزها توانمند‌تر از هر تریبونی نام لرستان را به گوش دیگر هم‌وطنان می‌رساند پیشنهاد می‌نماید:
با افتتاح حسابی بانکی توسط  یک یا چند نفر از پیشکسوتان ورزش که خدا را شکر مورد وثوق مردم و افتخار شهرمان می‌باشند در یکی از شعب بانک‌های سطح شهر و دعوت عامه مردم به ویژه فرهنگیان، پزشکان‌، مهندسان‌، صنعتگران‌، بازرگانان و بازاریان‌، لرستانی‌های مقیم تهران و دوست‌داران و علاقه‌مندان ورزش، خاصه هوادران خیبر و ... به راحتی و در زمانی کوتاه می‌شود نه تنها نسبت به تامین مبلغ فوق که مبالغ بیش‌تر جهت تقویت بنیه مالی تیم خیبر اقدام نمود.
آن گونه که آمار می‌گویند در حال حاضر جمعیتی حدود پانصد هزار نفر در شهرستان خرم‌آباد زندگی می‌کنند. جدا از افرادی که دارای تمکن بالای مالی بوده و هر یک به تنهایی قادر به پرداخت چنین مبلغی می‌باشند، در صورت جلب مشارکت عامه مردم به حضور در چنین حرکتی نه تنها موفق به تامین مبلغ مورد بحث می‌شویم که در واقع بنای برداشتن گامی مهم در جهت تقویت روحیه همکاری و مشارکت در بین مردم نیز برداشته خواهد شد.
 اگر چنین کنیم عملاً به همه‌ی آنان که نگاهی منفی نسبت به لر و لرستان دارند نشان می‌دهیم که نیاکان ما در مواقع سخت زندگی به تعاون و همکاری معتقد و پای‌بند بوده‌اند‌. آن‌ها به مشارکت می‌گفته‌اند "گل" و در قالب همین واژه بسیاری از کارهای سخت را با همکاری هم انجام می‌داده‌اند‌. پس ما نیز بر همین اساس و با پیروی از فرهنگ دیر‌پای‌مان امروز با همه توان در کنار ورزشکاران شهرمان می‌ایستیم و جریمه‌ای را که نسبت به ورزش و فوتبال بازهای جوانمرد و بی‌توقع‌مان اعمال شده است را با هم خواهیم پرداخت.
بهرام سلاح ورزيما می‌خواهیم نشان دهیم که در فضای مشارکتی تو‌ام با تفاهم و همکاری خواهان رشد و توسعه سرزمینم هستیم.
کلام آخر‌:
امید آن که رسانه‌های محلی خاصه صدا و سیما در جهت تشویق مردم به حضور در چنین "گلی" که می‌تواند زمینه‌ساز مشارکت بیش‌تر همشهریان در انجام کارهای گروهی  بیش‌ترباشد، تحرکی جدی و بایسته از خود نشان دهند.
چنین باد!
 
بهرام سلاح‌ورزي/ خرم‌آباد
           
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمیدرضا عطاری 1394-07-09 07:02
پیشنهاد خوییست درفضای مجازی چندوقت پیش دیدم قرار بود کمپینی درست شود وخرم آبادی های مقیم خارج از کشور به تیم خیبر کمک کنند من خودم به یک نفر که حساب ارزی بانک دارد پیشنهاد دادم ولی هنوز جواب نداده است
نقل قول کردن
#2 لر 1394-07-09 08:57
منتظر شماره حساب یا شماره کارتیم
نقل قول کردن
#3 شهروند 1394-07-09 09:37
قبلا دورودی ها در لیگ برتر فرهنگ ساز بودند حال این موضوع را به لرستانی ها ربط ندهید... ضمنا خیبر با نام خیبر خرم آباد در لیگ هستش نه لرستان
نقل قول کردن
#4 عباس 1394-07-09 09:59
باسلام .عالی بود
نقل قول کردن
#5 مهران رشیدی 1394-07-09 10:16
درود بر شما جناب سلاح ورزی اتفاقا منم همچین پیشنهادی تو ذهنم بود که متاسفانه هیچ یک از مسولان قدم جدی برای تاسیس این حساب برنمیدارند
نقل قول کردن
#6 مجتبی ترکارانی جامعه شناس 1394-07-09 10:26
با تشکر از جناب سلاحورزی وایده خوبی که برای مشارکت اجتماعی لرستانی های عزیز مطرح کردند.به نظرم این طرح خوبی است که اگر به خوبی عملیاتی شود و هم استانی های عزیز مشارکت کنند می تواند اولین گام برای انجام کارهای جمعی و مشارکتی برای استان عزیزمان باشد.وبه قول جناب سلاحورزی امیدوارم از گل اول سربلند بیرون بیاییم.به امید موفقیت.
نقل قول کردن
#7 DaQooN 1394-07-09 10:34
خسته نباشید، حقیقت رو گفتید
نقل قول کردن
#8 علی برزیل 1394-07-09 10:38
پیشنهاد خیلی خوب و حرکت زیبایست، اگر این کار متداول صورت بگیره قدم خیلی بلندی برای ورزش استان مخصوصا تیم خیبر برداشته شده و نام لرستان پرآوازه تر خواهد بود.
موافقم حساب و شماره کارت از طرف تیم خیبر اعلام بشه و زیر نظر جناب بزرگان نظارت شود
نقل قول کردن
#9 فاضلپور 1394-07-09 10:47
با سلام خدمت تیم همیشه پویای یافته،
بنده در تالارهای مجازی همان روز مشخص شدن مبلغ جریمه هم عرض کردم، که کانون هواداران خیبر را بسرعت عملیاتی کنیم و بعداز آن با تهیه بلیطهای افتخاری مثلاً پنج یا ده هزار تومانی، همه عزیزان در این کار زیبا شرکت کنند، تا بنوعی هم فرهنگسازی شده باشد هم زمانی که این پول را تماشاگران و حامیان خیبر بدهند، قطعاً دیگر اجازه چنین اعمال زشتی به تماشاگر نما ها نمیدهند، و خود راساً به حفظ نظم ورزشگاه کمک خواهند نمود، و نسبت به ناهنجاری در قسمت تماشاگران عکس العمل نشان میدهند
نقل قول کردن
#10 یزدان 1394-07-09 10:48
کاملا موافق این جور کمپینها هستم بخصوص صدور بلیط برای تماشای بازی های خانگگی
نقل قول کردن
#11 سپهر 1394-07-09 12:23
اقاي سلاح ورزي درود بر شما.پيشنهادي كه مطرح نموديد بسيار خوب مي باشد اما اين جريمه نقدي را بهتر است همان تماشاگرنمايي كه وحشي گري كرد و سنگ پرتاب كرد پرداخت كند كه با اين اقدام غير قابل قبولش ابروي لرستانيها را برد و هزاران نفر از حاميان خيبر خرم اباد را پنجاه روز از حضور در ورزشگاه تختي محروم كرد.
نقل قول کردن
#12 حسین از خرم آباد . 1394-07-09 13:14
بنظرم ایده خوبیه ولی باید اطلاع رسانی شود به تمام مردم
نقل قول کردن
#13 حسین 1394-07-09 15:07
فکر خیلی خوبیه
قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود
ما یک میلیون خانواده لر سراسر ایران داریم هر خانواده هزار تومن بده میشه یک میلیارد تومن یه مشکلی باهاش حل میشه
نقل قول کردن
#14 ویرمان 1394-07-09 16:45
پیشنهاد خوبیست.منتظر خرید بلیط یا شماره کارت هستیم.
نقل قول کردن
#15 سعید 1394-07-09 17:07
با سلام خدمت جناب اقای سلاحورزی عزیز واقعا راهکاری که ایشون میفرماین واقعا عالی هستش وما همه میتونیم حتی با بلیط فروشی وکارهایی دیگه بتونیم به تیم خیبر کمک مالی کنیم
نقل قول کردن
#16 میلاد 1394-07-09 22:08
اداره ورزش خرج خیبر را باید بدهد. در ضمن اگر بلیطی شود ک کسی به ورزشگاه نمی رود
نقل قول کردن
#17 بهرام 1394-07-10 00:37
به نقل از شهروند:
قبلا دورودی ها در لیگ برتر فرهنگ ساز بودند حال این موضوع را به لرستانی ها ربط ندهید... ضمنا خیبر با نام خیبر خرم آباد در لیگ هستش نه لرستان

منظورتون فرهنگسازی هواداران گهر در بازی با پرسپولیس و با ملوانه ؟ ؟ ؟ ؟
نقل قول کردن
#18 حسین 1394-07-10 12:02
در جواب شهروند عزیز....!اتفاقا هوادارای دورود در بازی نخست شون توی لیگ برتر مقابل ملوان توی ورزشگاه دستگردی تهران چندین هوادار ملوان رو به شدت مضروب کردند که با محرومیت مادی و هواداری روبرو شد که هوادارای ملوان مصاحبه کردند و گفتند در عمرمون ندیدیم کسی اینطوری سنگ بندازه !! و بعد اون توی برنامه 90 بود که هوادارای تیم داماش تهران {گهردورود!!} به خودشون اومدن... عزیزم وقتی 7تا8هزار نفر میآد یک بازی رو می بینه به هر شکلی که بخوای فکر کنی چند نفری اوباش توی اونها پیدا میشه این کار توی تهران، اصفهان وشیراز قبلا اتفاق افتاده ولی شما چون عمر فوتبال دیدنت به زمان همين گهر دورودت قد میده احساسی برخورد میکنی و تعصبی که فاقد وجاهته
نقل قول کردن
#19 صلواتی 1394-07-10 12:49
اقای شهروند یعنی دورود جز ءلرستان نیست. یا خرم اباد مرکز استانی دیگه است؟
دوست عزیز ما همه با هم برادریم بین خرم اباد و بروجرد و الشتر و دورود هیچ فرقی نیست همه لرستانی محروم و یک دست هستیم. حیف است خودمان با هم مهربان نباشیم.
من روی ماه شما و همه لر ها را می بوسم . شما هم مهربان باش و به قلم اندیشمندان دیارت احترام بگذار . من ساکن اصفهانم برای پاسخ به شما شش هفت نشریه اصفهان را ورق زدم. وجدانا تو هیچ کدام از انها مقاله ای به این زیبایی و منطق ندیدم.
نقل قول کردن
#20 حسین 1394-07-10 16:36
به نقل از شهروند:
قبلا دورودی ها در لیگ برتر فرهنگ ساز بودند حال این موضوع را به لرستانی ها ربط ندهید... ضمنا خیبر با نام خیبر خرم آباد در لیگ هستش نه لرستان

واقعا برات متاسفم
خرم آباد با لرستان هیچ فرقی نمیکنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا