یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نگه‌داری دام و طیور در برخی مناطق شهر خرم‌آباد و از جمله منازل محله پشت بازار زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده است.
مقابله با معضل نگه‌داری دام و طیور در محلات خرم‌آبادبه گزارش یافته، این روزها محله پشت بازار به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محلات خرم‌آباد با مشکلات عدیده‌ای از جمله معضل خرید و فروش و نگه‌داری دام و طیور در برخی منازل همراه است.
حضور احشام در این محله و به طور عمده در منطقه "جمشید‌آباد" به عنوان یک معضل بزرگ، موجب نارضایتی مردم شده و بیم می‌رود انتقال بیماری‌های ناشی از دام، سلامت ساکنین محل را تهدید ‌کند.
کیوان آقایی 40 ساله که از بدو تولد در اين محل سکونت دارد، مي‌گويد: کسانی که اقدام به نگه‌داري دام مي‌کنند، توجه ندارند که حقوق ديگر ساکنین محله را فداي خواسته‌هاي خود کرده و بوي تعفن ناشی از نگه‌داري دام و ديگر حيوانات موجبات اختلال در روند عادی زندگی مردم شده است.
«آقایی»با اشاره به وجود طویله هایی در مجاورت منبع ذخیره سازی آب، اضافه می‌کند: این به اصطلاح شهروندان با قوانين زندگي در شهر آشنا نيستند و متاسفانه مرز زندگي شهري و روستايي را از يک‌ديگر تفکيک نکرده‌اند.
وی تاکید می‌کند: بارها مراتب را تلفنی به مسوولان مربوطه اطلاع داده‌ایم و شهرداري و بازرسان مرکز بهداشت هم در جريان فعاليت اين دام‌داري‌هاي خانگي هستند ولي نمی‌دانم چرا از فعالیت آن‌ها جلوگیری نمی‌شود.
کامران از دیگر ساکنان محله نیر دل‌ پری از حضور حیوانات در محله دارد، وی ضمن اشاره به آلودگی‌های صوتی شبانه روزی حضور حیوانات در منازل، تاکید می‌کند: نگه‌داری و تردد دام و طیور در محله پشت بازار باعث تخریب محیط زیست و درختان پارک جنگلی انتهایی محله شده، به نحوی‌که ساکنین روزانه شاهد تردد احشام در این پارک هستند و متاسفانه هیچ معانعتی برای حضور گله‌های گوسفند به عمل نمی‌آید و با توجه به اینکه هیچ نهاد و سازمانی هم نظارت چندانی بر این مسئله ندارد، به نظر می‌رسد که این وضعیت به حال خود رها شده است.
وی اضافه می‌کند: فصل گرما در پیش است و با گرم شدن هوا، بوی مشمئزکننده فضولات دام‌ها، همسایگان را آزار می‌دهد و حشرات زیادی به محل‌های نگه‌داری احشام می‌کشاند.
قانون چه می گوید؟
بند 20 ماده 55 قانون شهرداري تصریح می‌کند: جلوگيري از ايجاد و تاسيس كليه اماكن كه به‌ نحوي از انحاء موجب بروز مزاحمت براي ساكنين يا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداري مكلف است از تاسيس كارخانه‌ها، كارگاه‌ها، گاراژهاي عمومي و تعميرگاه‌ها و دكان‌ها و همچنين مراكزي كه مواد محترقه مي‌سازند و اصطبل چارپايان و مراكز دام‌داري و به‌طور كلي تمام مشاغل و كسب‌هائي كه ايجاد مزاحمت و سر و صدا كنند يا توليد دود يا عفونت و يا تجمع حشرات و جانوران نمايد جلوگيري كند و در تخريب كوره‌هاي آجر و گچ و آهك‌پزي و خزينه گرمابه‌هاي عمومي كه مخالف بهداشت است اقدام نمايد و با نظارت و مراقبت در وضع دودكشهاي اماكن و كارخانه‌ها و وسائط نقليه كه كاركردن آن‌ها دود ايجاد مي‌كند از آلوده شدن هواي شهر جلوگيري نمايد و هر گاه تاسيسات مذكور فوق قبل ازتصويب اين قانون به وجود آمده باشد آن‌ها را تعطيل كند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.
در ماده 688 قانون مجازات اسلامي نیز آمده است: هر اقدامي كه تهديد عليه بهداشت عمومي شناخته شود از قبيل: آلوده كردن آب آشاميدني يا توزيع آب آشاميدني آلوده، دفع غيربهداشتي فضولات انساني و دامي و مواد زايد، ريختن مواد مسموم كننده در رودخانه‌ها، زباله در خيابان‌ها و كشتار غيرمجاز دام، استفاده غيرمجاز فاضلاب خام يا پس آب تصفيه خانه‌هاي فاضلاب براي مصارف كشاورزي ممنوع مي‌باشد و مرتكبين چنانچه طبق قوانين خاص مشمول مجازات شديدتري نباشند‌، به حبس تا يك سال محكوم خواهند شد.
• تبصره 1 – تشخيص اينكه اقدام مزبور تهديد عليه بهداشت عمومي و آلودگي محيط زيست شناخته مي‌شود و نيز غيرمجاز بودن كشتار دام و دفع فضولات دامي و همچنين اعلام جرم مذكور حسب مورد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان دامپزشكي خواهد بود. (اصلاحي مصوب 8/5/1376)
 
بر اساس بند 20 ماده 55 و ماده 100 شهرداری‌ها و 688 قانون مجازات اسلامی نگهداری دام در شهر ممنوع بوده و کار غیرقانونی محسوب می‌شود و مسوولان دستگاه‌هايي مثل شهرداری خرم‌آباد، شورای شهر، محیط زیست، بهداشت محیط و دادگستری كه مي‌توانند در مقابله با اين وضعيت اقدامي به عمل آورند، وارد عمل شوند.
توجه به حقوق دامداران و شهروندان، تعیین مکانی در محدوده مناسب خارج از شهر، راه‌اندازی و تجهیز ایستگاه‌های نگهبانی، آموزش نگهبانان این منطقه، احیای درختان با کاشت نهال جدید و از جمله بلوط، تلاش برای کاهش تخریب‌های زیست محیطی و ... از جمله مواردی است که باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.

مقابله با معضل نگه‌داری دام و طیور در محلات خرم‌آباد
لزوم مقابله با معضل نگه‌داری دام و طیور در محلات خرم‌آباد
مقابله با معضل نگه‌داری دام و طیور در محلات خرم‌آباد
مقابله با معضل نگه‌داری دام و طیور در محلات خرم‌آباد


عبدالرضا قاسمیگزارش: عبدالرضا قاسمی



دیدگاه‌ها  

#1 کامران 1394-01-20 12:15
ضمن تشکر از جناب آقای قاسمی به خاطر تهیه گزارش و همچنین از پایگاه خبری یافته به خاطر انتشار مطلب فوق ، از تمام مسئولین محترم شهری اعم از شهرداری محترم ، سازمان محترم محیط زیست شهر خرم آباد تقاضای رسیدگی و حل مشکلات محله بزرگ پشت بازار را داریم .
قطعا اهالی محله هم با آغوشی باز ار مسئولین استقبال خواهند کرد
((بیایید دست در دست هم دهیم به مهر شهر خود را کنیم آباد ))
به امید اینکه خرم آباد روز به روز آباد و آبادتر بشه
با درود و سپاس فراوان
نقل قول کردن
#2 همشهری 1394-01-20 12:22
ای یافته گل گفتی. تشکر فراوان. کاش مسولین شهری همینجا جواب مردم این محله فقیر اما با اصالت را بدهند. گناه این مردم چیست که هبچ عضوی توی شورا نداره
نقل قول کردن
#3 چگنی 1394-01-20 13:04
با تشکر از پایگاه خبری یافته بابت تهیه گزارش فوق،
معضل دام تنها گوشه ای از مشکلات این محله قدیمی می باشد جا دارد محترم فکری به حال این محله قدیمی بکنند ،الان کم تعمیرتعمیرگاهها یظایعاتی و ظایعاتی ها زیاد میشوند و موجب مزاحمت برای اهالی است
نقل قول کردن
#4 نادی 1394-01-20 13:16
سلام باتشکر ازسایت پرطرف دار ووزین یافته خواهشا رسیدگی کنید درددلهای مارو اگه تعویض روغنی کاریهای اون وهمچنوکثیفوهمچن ین گوسفندایاقایگوس فندا له ی اقای شهردار اقایان باشه چه حالی دارید؟؟ حق محله پشت بازار اینه؟؟؟ رسیدگی مختص بالای شهره؟ جواب لطفاااااااا
نقل قول کردن
#5 راضیه 1394-01-20 13:16
سلام وخسته نباشید.
از جناب قاسمی خیلی سپاسگزارم که با این گزارش حرف حرف دل ما اهالی محله پشت بازار رو مطرح کردن.
از شهردار محترم خرم اباد سوال میپرسم به نظر شما حق یک محله قدیمی و با اصالت خرم اباداین هست که مانند روستا با گوسفند و سگ زندگی کنیم.؟؟؟؟؟
چرا وقتی مهمان خارج از استان می اید بجای محله قدیمی با گوسفند و سگ ببیند؟؟؟
نقل قول کردن
#6 عابدی 1394-01-20 13:19
سلام
واقعا دستتون درد نکنه که مطلب در مورد پشت بازار مینویسید.
اقا واقعا برای ما ابرو نمونده هر کسی میاد محله ما میخنده و مسخره میکنه چرا ما باید با گوسفندان زندگی کنیم؟
نقل قول کردن
#7 حامد 1394-01-20 13:26
اقایون ما هم انسانیم اهالی این محله هم مملکت و انقلاب هستند تور خدا رسیدگی کنید ،اقایون شما ااقایون اگر نزدیک محل سکونتتون شب با صدای سگ تا صبح بیاد چکار میکنید؟اگر بغل خونتون مکانیکی یا تعمیرگاه باشه با انواع و اقسام ادما . با الودگیببا ت صوتی چی با تشکر
نقل قول کردن
#8 نادی 1394-01-20 13:52
واقعا راس میگن ،ماهم ناراضی هستیم ازاین وضعیت واز همه مسءولین تقاضاداریم رسیدگی کنند.باتشکر
نقل قول کردن
#9 رضا 1394-01-20 14:02
باتشکر فراوان از آقای قاسمی ،ماسالهاست که از این موضوع ناراحتیم ولی متاسفانه صدایمان به جایی نمیرسد،از مسولین تقاضامندیم که هرچه زودتر رسیدگی کنن تا از این وضع تأسف بارکه چهره ی شهر ومحله را نازیبا میکندرهایی یابیم. :sad:
نقل قول کردن
#10 حمید 1394-01-20 15:57
باسلام
اقایون اصلا اومدید این محله رو ببینید؟ تشریف بیارید یه بازدید بفرمایید خودتون ملاحظه کنید.
واقعا زیر کوه پاسنگر طویله درس کردن، بغل مخزن اب تویله درست کردن سمت راست جمشیداباد تویله درست کردن، یه مدت هم لوله اصلی اب و سوراخ کرده بودند برا گوسفندا، شبا هم تا صبح صدای سگ اسایشو از مردم گرفته.
فضای باز زیر مخزن هم شده ملک شخصی طرف تا حالا سه یا چهار تا حیاط ساخته،تمام درختای بالا رو گوسفندا حوردن اینجوری پیش بره تا دو سال اینده درختی نمی مونه، نمیدونم بهداشت محيط زیست منایع طبیعی و شهرداری اصلا کجا هستند میدونند همچین منطقه ای هم وجود داره؟ اقایون تشریف بیارید ببینید محله قدیمی شهر واقعا نباید اینجوری باشه ، شناسنامه شهره
نقل قول کردن
#11 ساکی 1394-01-20 17:23
وقت بخیر
بنده به نمایندگی از اهالی پشت بازار از جناب شهردار عاجزانه خواهش میکنم تشریف بیارن قدیمی ترین و زادگاه بزرگمردان لررا ببیند. ببینید موقعی که قدم ب پشت بازار میگذارید چه چیزی به استقبال شما می اید.اوا اینکه یه گله گوسفند و بز میبینید که اگر اعتراض کنید با همون چوب گله جوابت رو میدن. موارد دیگه تعویض روغنی و مکانیکی های هست که علاوه بر پیاده رو میدان قدیم ابوذر هم سیاه و روغنی کردن.ببین که کوه بالای میدان ابوذر رو بعنوان ملک شخصی میسازن. بخدا شب باصدای گوسفند و بوی بد گوسفند میخوابیم
خواهش میکنم به احترام بزرگان و قدیمی های این شهر و محله قدیم پشت بازار به مشکلات ما رسیدگی کنید.
از جناب قاسمی نهایت تشکر رو دارم که این مشکل رو مطرح کردید
نقل قول کردن
#12 سروری 1394-01-21 15:02
با سلام و با تشکر از یافته
در حالی که عده ای با زحمت ومشقت نهالی را زر اطراف شهر میکارند چند نفر بخاطر منافع خود ضمن الوده کردن محیط زیست براحتی تیشه بر ریشه درختان چندین ساله ان محله زده اند و واقعا این محله را به گند کشیده اند و با نگهداری سگ و گله های گوسفند بدون هیچ مزاحمتی از طرف هیچ نهادی به دامداری مشغولندو این واقعا برای شهر و شهرداری وشورای شهرو...خیلی بد است.لطفا سری به آن منطقه بزنید و ساکنان را از بوی تعفن و بیماری و واق واق سگ نجات دهید.با تشکر
نقل قول کردن
#13 وجدانا خودتون رو جای اهالی 1394-01-22 09:48
وجدانا خودتون رو جای اهالی محل بگذارید لطفا خودتون خودتون قضاوت کنید با تشکر ناصر جهانبخت
نقل قول کردن
#14 احمد ساکی 1394-01-22 20:45
اوه اوه !
جمشید آباد رو باید گفت گوسفند آباد !
غیربومی های خرم آباد خیلی وضع اون منطقه رو خراب کردن !
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا