یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کهن‌سرزمین لرستان با پیشینه‌ي فرهنگی چندین هزار ساله و با برخورداری از فرهنگ بومی غنی، همواره به اين سابقه فرهنگی خود بالیده است.
در فرهنگ بومی این دیار آیین‌هایی وجود دارد که نشان از غنای فرهنگی این قوم بزرگ دارد، اما گاهی این آیین‌ها مورد سوء استفاده سیاسی قرار گرفته و از جایگاه خود خارج می‌شود.
رقابت انتخاباتی يا بفرمایید شام؟/ ناتوانی نخبگان فکری لرستان در برابر صاحبان سرمایهاین استفاده نابه‌جا از فرهنگ بومی برای مقاصد غیر‌فرهنگی عواقب مخربی برای فرهنگ بومی استان در پی داشته است. یکی از این آیین‌ها و خرده‌فرهنگ‌هایی که بسیار به گوش ما رسیده است را می‌توان «فرهنگ نان و نمک و نمگ‌گیر شدن» دانست که چند سالی است موجب سوءاستفاده برخي سیاسیون و کاندیداهای انتخاباتی این استان قرار گرفته است.
در فرهنگ لغت دهخدا، نمک‌گیر شدن به این معنی است که بر اثر هم غذا شدن و خوردن نان و نمک کسی مدیون او شده و موظف به رعایت حق و حرمت او شویم.
متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از کاندیداهای انتخابات در استان لرستان با توزیع مواد غذایی بین اقشار مختلف مردم و تدارک مهمانی‌های آن‌چنانی به ویژه در مناطق و محلات محروم شهر، کنش سیاسی را به حاشیه رانده و مانع از طی شدن روندی رو به رشد در فرهنگ سیاسی مردم استان شده‌اند. نخبگانی که به جای ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات اقتصادی توده مردم، به دنبال استفاده ابزاری از این فقر برای مقاصد سیاسی هستند.
این استفاده‌ي نابه‌جا از سنت‌های بومی استان، علاوه بر این که سبب تخریب وجهه‌ي فرهنگی قوم لر در سطح ملی شده است؛ حاشیه‌نشینی سیاسی و ناتوانی نخبگان فکری در مقابل صاحبان سرمایه در عرصه رقابت‌های انتخاباتی را نیز موجب شده است.
چنین وضعیتی در نهایت موجب حضور موجی از افراد غیر‌متخصص در عرصه مدیریتی استان شده است که عدم توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استان را می‌توان از نتایج غیر قابل انکار آن دانست.
تخصص‌سالاری به مفهومی اطلاق می‌شود که به موجب آن افراد ویژگی‌هایی که شایسته عضویت آن‌ها در جامعه است را کسب می‌کنند؛ اما متاسفانه هنگامی که مجاری‌های جامعه‌پذیری تخصصی در دسترس نیست، ضعف در تخصص و تقسیم کار فرارونده شکل نمی‌گیرد.
بنابراین بدیهی است که افراد غیر متخصص به عرصه مدیریتی وارد شده و دست به انجام رفتارهای نامتعارف بزنند. به عبارتی دقیق‌تر، انجام چنین رفتارهای خودخواهانه و نابخردانه از سوی برخی از به اصطلاح نخبگان سیاسی استان که توهینی بس بزرگ به شعورسیاسی توده مردم به حساب می‌آید؛ تاثیرات مخرب پنهانی را در پی خواهد داشت که از جمله مهم‌ترین این آسیب‌ها می‌توان به کند شدن روند جامعه‌پذیری سیاسی مردم اشاره کرد.
در چنین فضای مسمومی نخبگان ابزاری با ابزارهای مالی که در اختیار دارند از جایگاه خود عبور کرده و وارد عرصه‌‌های سیاسی می‌شوند. این وضعیت در نهایت منجر به ضعف مدیریتی در استان و انتخاب افرادی می‌شود که از فقدان تخصص رنج می‌برند. در نتیجه چنین روندی، شاهد افزایش بی‌میلی نخبگان فکری جامعه برای حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی هستیم.
برای مقابله با این وضعیت از یک سو نیاز به مقاومت افکار عمومی و از سوی دیگر روشن‌گری نخبگان استانی نیازمندیم. عدم حضور مردم در چنین مهمانی‌هایی در کنار دست به قلم شدن نخبگان در نقد این رفتارها می‌تواند گامی پیش‌رونده در توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان به حساب آید.
در پایان، نگارنده استدعا دارد افراد پر دغدعه این استان دست به قلم برده و با ارائه نظریات خویش این معضل را مورد بحث و تفصیل بیشتر قرار دهند.
ارسال کننده:
یاسر خورشیدوند
كارشناس ارشد مطالعات خاورميانه
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 عبدالرضا قاسمی 1394-01-20 09:30
بکارگیری روش های غیر اصولی و غیر اخلاقی از برخی دغدغه های مردم این روزها جای خود را به برگزاری مهمانی‌ها داده است.
به طور مثال نگرانی مردم لرستان برای نگهداشت بلوط یکی از این دغدغه هاست.
متاسفانه طی روزهای اخیر شاهد سو استفاده از این دغدغه مردم هستیم و افرادی با برگزاری مراسم‌های کاشت بلوط در محیط‌های اداری و ضنعتی آن هم با کت و شلوار و گرفتن عکس به فکر مطرح کردن خود هستند.
آنها متوجه شده اند که انعکاس یک عکس در فضای مجازی و سایتها، چه بسا بسیار کارسازتر از مهمانی دادن است و برای نیل به این هدف شوم چه راهی بهتر از پرداختن به دغدغه های مردم.
امیدوارم این افراد از هدف شوم خود دست بردارند و مردم هم هوشیارتر در این برنامه ها حضور پیدا کنند
نقل قول کردن
#2 یاسر خورشیدوند 1394-01-20 16:21
جناب خورشيدوند. با سلام و تشکر از تحلیل خوبی که داشتید باید خدمت شما عرض کنم که ما نیازمند نسلی هستیم که دغدغه هایشان واقعی باشد. نسلی که از مردم و برای مردم هستند.
نقل قول کردن
#3 حسن دهقانی فرد 1394-01-21 09:47
با درود بر دوست فرهیخته ام, جناب خورشیدوند
این واقعیت تلخی است که دامنگیر لرستان شده است و
متاسفانه وضعیت لرستان سالیان سال است اسیر همین جریانات شده و از آن آسیب بسیار خورده است.
بقول یکی از دوستان مختصر: هیچکس جای خودش نیست و در اكثر موارد رانت و آشنابازی و بده و بستون است که در این استان جای خردگرایی و اندیشه را گرفته است.
نقل قول کردن
#4 یاسر خورشیدوند 1394-01-21 18:10
با سلام و درود بر دوست فرهیخته جناب آقای حسن دهقانی فرد.
نباید و نمی توان کم کاری پژوهشگران و نخبگان در به وجود آمدن این وضعیت را نادیده گرفت. این وضعیت در خلاء حضور نخبگان و فرهیختگان به وجود آمده است.
نقل قول کردن
#5 علی خورشید وند 1394-01-21 21:13
درود بسیار به عزیزانی که دغدغه داشتن استانی در خور لیاقت مردمانی پاک و معصوم دارند . علاوه بر سخنان دوستان عزیز مبحث عامیانه طایفه بازی و نشان دادن قدرت نفری ایلات و طوایف به هم تیشه بر ریشه شایسته سالاری در این استان زده و متاسفانه هر دوره عده ای با عوام فریبی ارای مقدس مردم ساده این مرز و بوم را بتاراج میبرن و به ریش این عزیزان میخندند
نقل قول کردن
#6 یاسر خورشیدوند 1394-01-22 10:42
با سلام و درورد خدمت دوست عزیز جناب آقای علی خورشیدوند.
فرمایشات شما کاملا صحیح است و ما باید تلاش کنیم موانع بر سر راه شایسته سالاری در استان را یکی پس از دیگری کنار بزنیم چراکه فقدان شایسته سالاری یکی از موانع اصلی توسعه استان به حساب می آید که ریشه بسیاری از مشکلات بعدی ما نیز به حساب می آید.
نقل قول کردن
#7 http://kohdasht.lorestan.pn 1394-01-26 09:15
درودبر مدیرمحترم سایت یافته خسته نباشی
http://kohdasht.lorestan.pnu.ac.ir
------------
یافته: سلام و سپاس. شما هم خسته نباشید
نقل قول کردن
#8 فرزین خورشیدوند 1395-04-28 17:25
سلام بر جناب خورشیدوند عزیز

مقاله ارزشمندی از قلم گرانقدرتان خواندم.


مانا باشید وبرقرار
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا