یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شرکت مدیریت منابع آب ایران در طبقه‌بندی استان‌های کشور بر اساس شاخص پایش منابع آب از مهر تا اسفند 93‌، استان‌های دارای کمبود و تنش آبی را اعلام کرد‌.
در این طبقه‌بندی، استان‌های کشور در 6 دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌بندی لرستان در فهرست تنش آبی/ لزوم جلوگيري از حفر چاه‌هاي غيرمجازشده‌اند که استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوجستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در رده مناطق مواجه  با "‌کمبود آب‌" قرار دارند.
13 استان کشور نيز در دسته مناطق دارای "‌تنش آبی شدید‌" قرار دارند که این استان‌ها شامل لرستان، اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، گلستان، مرکزی و همدان هستند.
در گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو آمده كه از ابتدای سال آبی جاری تا کنون ارتفاع بارش‌ها در کل کشور 160 میلی‌متر به ثبت رسیده که این میزان 8 درصد کمتر از بارندگی‌های دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته و 14 درصد کم‌تر از زمان مشابه متوسط درازمدت است.
بر اساس این گزارش در 18 استان و از جمله لرستان میزان بارش‌های سال آبی جاری در مقایسه با دوره‌ي زمانی مشابه متوسط دراز‌مدت کاهش یافته است.
حال که متاسفانه به علت کاهش نزولات آسمانی لرستان در فهرست استان‌های دارای  تنش آبی شدید قرار گرفته، بر عهده‌ي مسوولین استان است تا با مدیریت منابع آبی موجود از ایجاد بحران جلوگیری نمایند.
در این میان، امور آب استان باید بهره‌برداری از چاه‌های آب نظارت کامل نموده و از مصرف بی‌رویه و نیز ایجاد چاه‌های جدید و حفر چاه‌های غیر‌مجاز خودداری نماید.
 همچنین سازمان جهاد کشاورزی باید با تغییر الگوی کشت از کشت محصولاتی که مصرف آبی بالایی دارند خودداری كند.
ارسال کننده: حجت  والیزاده
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1394-01-19 01:10
از مطلب خوب شما جناب والیزاده بسیار متشکرم.من از طرافدارن محیط زیست هستم و از اینه شخصیت متمدنی چون شما در بین همشهریان ما هست به خرم آبادی بودنم افتخار میکنم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا