یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در یک نگاه گذرا به اقدامات چهار پنج ماهه شهردار پیشین الیگودرز، خواهیم دید ارسلان زارع‌فارساني فعالیت‌های آغازین خوبی جهت زیباسازی و مبلمان شهری و یک سری امور در دست اقدام انجام و پی‌ریزی نمود‌ و شاید همین عامل موجب رضایت‌مندی و امیدواری مردم از عملکرد وي شده بود.
اساس نگاه زارع‌فارسانی به مدیریت شهری‌؛ بر تغییر شهرداری از یک نهاد سنتی و صرفاً خدماتی به سازمانی فرهنگی‌، اجتماعی و الکترونیکی متمرکز بود. همین اقدامی که توسط شهردار مومن‌آباد(مامون‌) شهرستان ازنا شکل گرفت و آن شهرداری نوپا را در صدر شهرداری‌های کشور نشاند‌‌.
ایده‌های شهردار قبلی الیگودرز در صورت عملیاتی شدن می‌توانست اتفاقاتی مبارک و بزرگ جهت تامین حقوق شهروندان و ارتقاء جایگاه اين شهر رقم بزند. حقیقت این است ساکنین و میهمانان این شهر از سالیان دور تا کنون تحول عمده‌ای در  تغییر چهره شهر مشاهده نکرده‌اند به طوری که حتا انجام اموری مثل جمع‌آوری مناسب زباله‌ها‌، جدول‌گذاری و آسفالت مرغوب معابر، لکه‌گیری و نام‌گذاری مناسب آن‌ها‌، اصلاح ساختاری میادین‌، خیابان‌ها و بلوارها، پیاده‌ر‌وسازی‌، ایجاد سرعت‌کاه استاندارد و نصب تابلوهای ترافیکی و مسیر یابی که جزو ابتدایی‌ترین وظایف شهرداری به حساب می‌آیند در برهه‌هایی با فراموشی کامل همراه بوده و شاید برای خیلی از شهروندان و مسافران آرزویی دیرینه بوده و باشد!
این در حالی است که مدیران شهری غالب شهرها نه تنها این امور را از گذشته‌های دور، حل و فصل کرده‌اند بلکه امروز به سرعت در پی زیبا‌سازی و ایجاد آرامش بصری، نشاط و سلامت روانی شهروندان؛ به عنوان یکی از اهداف محوری برنامه‌های خود هستند چرا که براین باورند؛ زیبا‌سازی منظر شهری عاملی مهم برای امیدواری بیش‌تر مردم برای ماندن و زندگی در شهر می‌شود و گامی حیاتی در مسیر جذب سرمایه‌گذاران و نیز تشویق فعالیت‌های اقتصادی و  به دنبال آن رونق یافتن اقتصاد شهری خواهد بود‌.
اصولاً یکی از مصادیق بارز زیبایی در هر شهر "‌مبلمان شهری" است که  توجه به آن علاوه بر این که موجب ایجاد جذبه، شادی، آرامش روحی و سلامت روانی شهروندان می‌شود، درجذب مسافر وگردشگر و به دنبال آن توسعه یافتگی شهرستان نقش اساسی ایفا می‌کند‌.
این یک واقعیت است وقتی شهر زیبا باشد بخش خصوصی بار رغبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری در شهر و شهرستان اقدام می‌کند و جالب این که امروز بیش‌ترین مصوبات و رویکردهای دولت و مجلس هم به سمت حمایت از بخش خصوصی به مشارکت در سرمایه‌گذاری است و اراده راسخ بر واگذاری فعالیت‌ها در حوزه اقتصادی با اولویت طرح‌های عمران و زیبا‌سازی شهری استوار شده است و این موضوع را رهبر معظم انقلاب و همچنین روسای قوا بارها تاکید کرده اند ... به هر ترتیب  باید پذیرفت  متاسفانه این امر در شهر الیگودرز تا بحال  محقق نشده و کارنامه مان حداقل در این مورد خاص صفر است‌! 
آن‌چه مسلم است مبلمان شهری در شهر‌نشینی  امروز نه تنها یک نیاز بلکه یک ضرورت حتمی در رونق اقتصاد شهری و جذب سرمایه‌های انسانی و اقتصادی محسوب می‌شود.
در این راستا به نظر می‌رسد مدیریت شهری و شهردار محترم الیگودرز باید بدون فوت وقت ضمن ترمیم اعتماد خدشه‌دار شده مردم نسبت به شهرداری‌؛ با بی‌اعتنایی به حاشیه‌ها و حاشیه‌سازان فرصت‌ها را مغتنم بشمارد و با قدرت تمام این مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد‌. البته روشن است که در این راه نا‌همواری‌هایی وجود دارد و یا ایجاد خواهد شد اما به هر حال شهردار جدید آقای یار‌احمدی همان‌گونه که عنوان کرده‌اند با همکاری مسوولان دلسوز شهرستان و شورای شهر مشکلات را بر طرف خواهند کرد و طبیعی است چاره‌ای هم جز پیمودن این راه پر سنگلاخ وجود ندارد.
به نظر می‌آيد در این خصوص یادآوری چند نکته در قالب پیشنهاد شاید مثمر ثمر واقع شود‌:
۱- برنامه‌محوری و تلاش در جهت ایجاد انضباط مالی، اداری و حساب‌رسی در شهرداری
۲-  انجام کار کارشناسی و علمی با پشتوانه تدبیر، تفکر و نوآوری و بهره‌گیری از نخبگان امر
۳- اعمال مدیریت توام با قاطعیت، جسارت و نظارت بر حسن اجرای برنامه و پروژه‌ها
۴- پرکاری و بهره‌گیری حداکثری از امکانات و ظرفیت‌های انسانی و مالی شهرداری و تلاش در جهت کاهش هزینه‌ها و ارتقاء کارآمدی با توجه به نبود درآمد‌های پایدار و کاهش شدید درآمدها با وجود بدهی‌های میلیاردی میراث دوره‌های ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ گذشته
۵- تدبیر در امور و تعامل با شورای شهر، نماینده مردم درمجلس و سایر دست‌اندر‌کاران و کسانی دل‌شان در گرو آبادی این شهر است برای استفاده هر چه تمام‌تر از ظرفیت‌های آن‌ها و جلو‌گیری از تقابل و رویارویی‌های فرسایشی و فرصت‌سوز که با تاسف بلای جان شهر ما بوده و هست و داستان دنباله‌دار‌ی دارد!
۶- پیش‌گیری جدی از دخالت انگیزه‌های تضییع کننده منابع و منافع عمومی مانند زیاده‌خواهی، خودبرتربینی انحصارطلبانه و قانون‌گریزی برخی افراد درون و بیرون شهرداری در جهت تامین حقوق شهروندان با نجابت 
7- ساماندهی ورودی‌های چهار‌گانه شهر به ویژه ورودی اصفهان، خمین و ازنا به الیگودرز به دلیل موقعیت راهبردی اتصال شهرمان به سه استان مهم و صنعتی اصفهان، مرکزی و خوزستان و نیز شهرستان بروجرد‌؛ چرا که ورودی‌های هر شهر نقاط مهم و حساس هر شهر مطرح هستند به طوری که این نقاط رابطه مستقیم با رونق صنعت پر درآمد گردشگری و حضور و فعالیت همه‌جانبه بخش خصوصی و شکوفایی اقتصادی دارند.
8- مدیریت و ساماندهی تبلیغات شهری(دیوارنویسی‌ها و ایجاد هماهنگی بین تابلوهای شهری، علایم راهنمایی و رانندگی و نصب مناسب)
9- ایجاد ایستگاه‌های پیام‌رسانی محیطی برای انتقال جذاب پیام فعالیت‌های فرهنگی عمرانی اقتصادی شهرداری و سایر دستگاه‌ها.
10- ایجاد نظم و هماهنگی در تابلوهای مغازه ها، پزشکان، اماکن عمومی و ... با همکاری مجمع امور صنفی و دیگر مراکز ذی‌ربط
11- بهره‌گیری از توانایی‌های منحصر اهالی ذوق و هنر و صاحبان ایده‌های خلاقانه هنرمندان خلاق و با ذوق در زیباسازی مناظر و نمادهای شهری.
12- ایجاد جلوه‌های زیبا از طریق‌ نور‌پردازی و رنگ‌آمیزی دیوار‌های کثیف و بد‌شکل و کاشت گل و گیاه و درختان مناسب‌.
 ارسال کننده:
ذبيح‌الله  نوريان/ اليگودرز
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 ahmad 1394-01-04 09:22
الیگودرز دیگه شهردارمث فارسانی راتوخواب هم نخواهد دید .افسوسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسس
نقل قول کردن
#2 گودرزی 1394-01-04 17:14
امید است شهردار الیگودرز قاطعانه عمل کند
نقل قول کردن
#3 موسوی از ورامین 1394-01-05 15:30
نقطه نظرهای جالبی را اشاره کردید امیدوارم مسولین گوش و چشم بیناداشته باشند وتشکر از یافته و نویسنده محترم .
نقل قول کردن
#4 زهرا 1400-12-13 21:02
سلام آقای نوریان من عابدینی هستم از الیگودرز لطفا چجوری باید باشما تماس بگیرم چه روزنامه ای فعالیت دارید؟ باتشکر فراوان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا