یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

امروزه جدا شدن از فضاهای نوین ارتباطی و اینترنت غیرممکن می‌نماید و زندگی بشر آن‌قدر با این فناوری‌ها درهم آمیخته که گویی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های روزانه هر فرد را تشکیل می‌دهد؛ کسب مهارت‌های لازم برای حضور در فضاهای مجازی لازمه زندگی نوین امروزی است.
شهروند الکترونیک به گزارش یافته، بر اساس استاندارد، شهروند الکترونیکی کسی است که از حداقل دانش لازم درباره مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است، توانایی برقراری ارتباط با اینترنت و ارسال و دریافت پیام‌های الکترونیکی از طریق پست الکترونیک (ایمیل) را دارد و همچنین اطلاعات، خدمات و کالاهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو می‌کند.
 شهروند الکترونیکی کسی است که از توانایی لازم برای کار با رایانه برخوردار باشد و بتواند در امور روزمره زندگی خود از قبیل برقراری ارتباط با دیگران، خرید و فروش، تعاملات بانکی، استخدام، مسافرت، تفریح، درمان و... از رایانه استفاده کند.
پیام پنهان در شهروند الکترونیکی این است: "بزودی اگر یک شهروند الکترونیک نباشید، اساساً شهروند به حساب نمی‌آیید ."
بنابراین تمام کسانی که می‌خواهند در عصر حکمرانی اطلاعات ،زندگی موفقی داشته باشند، نیازمند فراگیری مهارت‌های لازم در فناوری اطلاعات هستند.
امروزه شهروندی الکترونیک دارای مزایا و فواید بی‌شماری است که می‌توان به چند مورد آن اشاره کرد.
کاهش خطرات ناشی از ترددهای زاید درون‌شهری و برون‌شهری، توانایی کنترل منطقی دسترسی فرزندان به اینترنت، کاهش ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا، توانایی خریدهای راحت‌تر و بهتر و شاید یکی از مهمترین دستاوردهای شهروند الکترونیکی، آموزش سبک زندگی از طریق فضاهای مجازی است .
بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد آموزش رفتار شهروندی یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که با توجه به مولفه‌های امروز جهان در عصر ارتباطات، بیش از هر آموزش دیگر نیاز به آن احساس می‌شود .
امروزه فناوری های اطلاعاتی به کمک انسان آمده و علاوه بر سرعت بخشیدن به امور گوناگون ، مصرف حجم عظیمی از منابع طبیعی را غیر ضروری می‌سازند. در این جا به اختصار مزایای استفاده از تکنولوژی و فناوری های اطلاعاتی و نقش حامیانه وزارت ارتباطات در ایجاد بسترهای توسعه خدمات فناورانه در کشور ایران را معرفی می‌کنیم .
دیروز در در دنیای افسانه‌ها و کارتون‌های کودکی مثل " مداد جادو " فرو می‌رفتیم که می‌توانست در چشم بر هم زدن به خلق ابزارها و وسایل مختلف بپردازد.
 هر کدام آرزو می‌کردیم مدادی جادو داشته باشیم تا به کمک آن تمامی مشکلات عالم را با به تصویر کشیدن ابزار واقعی به سرعت از سر راه خود برداریم.
 آرزوهای ما دلیل تحقق تکنولوژی هاو نوآوری‌های امروزه است . فناوری اطلاعاتی و استفاده از سیستم های اینترنتی به واقع مانند مداد جادو عمل کرده اند .
نقش آموزش و پرورش و تبیین مفاهیم شهروند الکترونیکی از دوران دبستان می‌تواند تاثیر بسیار مطلوبی در ایجاد فرهنگ و سبک زندگی نوین همراه با حفظ محیط زیست داشته باشد که این مهم نباید از دید مسئولین مغفول بماند.
در دنیای امروز نباید انتظار داشته باشیم کودکان و نوجوانان، همان روزگار و محیطی را که ما در کودکی سپری کرده‌ایم را تجربه کنند.
آنان متعلق به دنیای خود هستند، دنیائی که به سرعت رو به توسعه و گسترش است . اسباب ها و ابزار هائی که دیروز با آنها امور خود را به انجام می‌رساندیم امروزه با تفکرات نو دگرگون شده و کارها روز به روز با سرعت بیشتر و آسانتر انجام می شود. اینها محصول ذهن خلاق ما هستند .
ما نمی‌توانیم توسن در حال حرکت تکنولوژی را متوقف سازیم؛ اما می‌توانیم در ذهن و دل کودکان امروز که سازندگان فردای زمین هستند نهال دوستی با طبیعت و همراهی همیشگی با آن را گذاشته و با دستان خود نهال آشتی و همراهی با طبیعت را هر روز آبیاری کرده و به کودکانمان در این مسیر اطمینان دهیم که در کنارشان هستیم آبیاری و مراقبت از نهالشان را به عهده می‌گیریم تا روزی که آنان بتوانند این راه را خود به سلامت طی کرده و زمینی سبز و عاری از آلودگی ها را به آیندگان تقدیم کنند.
محمدرضا  فرنقی‌زاد
رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت


دیدگاه‌ها  

#1 فرشید گله داری 1393-12-22 20:29
درست رسیدیم به سوالی چرا بنده شهروند نیستم چون خوب می دانی نه خیلی الکترونیکیم نه سر از كار دولت در می اورم مطالب بنده بیشتر مال عهدبوق وعصر فسیل است به این دلیل است من هزاران سال تا رسیدن به حق رسیدنی فاصله دارم...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا